Skip to main content
Vraag

Waarom is een multisim voor telefoons niet mogelijk?

• September 15, 2026
  • 11 reacties
  • 164 keer bekeken

Ik had een smartwatch en gebruikte daar multisim voor. Dat was handig want dan kon ik zonder telefoon de deur uit en was ik toch bereikbaar. 

Omdat ik minder tijd door wil brengen op mijn telefoon heb ik een ‘domme’ smartphone waarmee ik weinig kan, ik kan er fotos mee maken, notities op schrijven en bellen in geval van nood. Dit helpt enorm om mijn schermtijd te beperken.

Volgens KPN is de enige manier om op beide telefoons bereikbaar te zijn een duo-sim en die heb ik dus ook alleen vind ik dit erg onhandig werken, ook heb ik het idee dat als je vaak switched het niet altijd goed gaat waardoor ik dus al meerdere malen niet bereikbaar was op de telefoon die ik bij me had omdat ik de andere blijkbaar niet goed ‘afgesloten’ had. 

Nu is mijn vraag: waarom kan ik niet gewoon bereikbaar zijn op twee telefoons tegelijkertijd zodat het niet uitmaakt welke telefoon ik meeneem? Blijkbaar is het technisch gezien geen enkel probleem want met een smartwatch kan het ook en deze kan gewoon bellen en online zijn. 

Is het een bewuste keuze van KPN om dit te blokkeren? Wil KPN niet dat mensen op twee telefoons tegelijkertijd bereikbaar zijn? Is er kans op fraude? Ik ben best bereid om (wat) meer te betalen of desnoods een limiet op m’n belminuten/data te accepteren, het enige wat ik wil is simpelweg op beide telefoons tegelijkertijd bereikbaar zijn. 

Het enige antwoord wat ik tot nu toe krijg is: het kan gewoon niet. Maar niemand lijkt mij de achterliggende gedachte te kunnen vertellen. Is het een technisch probleem? Wil KPN dit niet? Zijn er niet genoeg klanten die dit willen?

Ik weet dat er oplossingen zijn zoals een extra abonnement nemen met een ander nummer en dan automatisch door gaan verbinden etc. maar dat is allemaal onhandig en onnodig lijkt me.

Zou er iemand uit kunnen leggen waarom het momenteel onmogelijk is? Of het in de toekomst nog wel ooit mogelijk is? Of er misschien een goed alternatief voor is?

Het lijkt me in een tijd met zoveel smartphone verslaving dat je alle initiatieven om mensen te helpen te minderen aan zou moeten grijpen.

Ik zou graag wat meer informatie willen dan: het kan nou eenmaal niet. 

11 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 15, 2026

Hallo ​@WimpieW ,

De oplossing is toch jouw smartwatch te gebruiken in combinatie met een smarttelefoon. Alleen neem je dan een abonnement zonder data, dus alleen bellen. 

Je kunt dan alleen bellen en geen gebruik maken van mobiele data. Op die manier verminder je vanzelf jouw schermtijd. Het is dan verder aan jou om wel-of geen gebruik te maken van WiFi. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

@Noordzee En hoe maak ik dan foto’s En notities? (beide dingen die ik graag en veel doe en niet beschouw als brainrot) 

Of je bedoeld dat ik en een smartwatch meeneem en een telefoon? Maar die telefoon kan dan verder niet online onderweg?

Ik kan ook een fototoestel, een notitieblok en een smartwatch en een telefoon meenemen maar het handige is nou juist dat dit allemaal in 1 apparaatje zit. Volgens mij zijn er ook andere landen waar dit allang kan met meerdere telefoons op 1 nummer, en ik begrijp dus ook nog steeds niet waarom dat in Nederland niet kan. Wat is de reden om dit tegen te houden?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 15, 2026

Precies. Beiden meenemen. En foto’s kun je gewoon maken als je niet online bent. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 15, 2026

@Noordzee Maar waarom kan het niet? Waarom kan een smartwatch met eSIM wel en een smartphone met eSIM niet?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@WimpieW. Welkom op de community! Ik vind het eigenlijk een heel begrijpelijke vraag. Je hebt bewust een stap gezet om minder tijd op je telefoon door te brengen, maar wilt natuurlijk wel gewoon bereikbaar blijven. En als MultiSIM met je smartwatch eerder precies deed wat je nodig had, is het logisch dat je je afvraagt waarom dat met twee telefoons niet kan.

Het technische verschil zit vooral in de manier waarop de simkaarten op het netwerk worden geregistreerd. Bij KPN kun je MultiSIM momenteel niet voor twee telefoons gebruiken. MultiSIM is bedoeld voor een telefoon in combinatie met bijvoorbeeld een Apple Watch of Samsung Galaxy Watch. Voor twee telefoons biedt KPN DuoSIM aan. Daarmee kun je hetzelfde nummer op beide telefoons gebruiken, maar niet tegelijkertijd.

Dus als je specifiek wilt dat beide telefoons tegelijk bereikbaar zijn op hetzelfde nummer, biedt KPN daar momenteel geen MultiSIM oplossing voor. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 17, 2026

Waarom kan een smartwatch met eSIM wel en een smartphone met eSIM niet?

Een smartphone met e-sim kan wel maar is dan een ander abonnement en nummer. Een smartphone met Multisim kan niet om o.m. onderstaande.

Een Multisim (als e-sim in een smartwatch) kan gekoppeld worden aan je 06 nummer. En Multisim kan niet in een smartphone omdat internationaal de normering is vastgesteld op smartwatches. Verder is de snelheid begrensd op 768/324 kB/s. Veel te langzaam voor een telefoon. KPN kan zich niet anders dan aan deze internationale normen confirmeren.

En je bent er toch zelf bij wat 'schermtijd’ betreft? Dan laat je de telefoon in je zak zitten. En haalt 'm er alleen uit voor foto's / bellen. Wat mij betreft: beter mee verlegen dan om.

En je wilt toch geen tweede smartphone? Want dan heb je alsnog de beperking om schermtijd te maken niet natuurlijk. Dan is een smartwatch toch praktischer om schermtijd te beperken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2026

@PeterG Ha dank voor je antwoord. Waarom bestaat het in andere EU landen wel en kan het in Nederland niet?

Polen, Duitsland, Estland, Cyprus, allemaal landen waar het al bestaat, Op Cyprus kun je zelfs tot 4 devices tegelijkertijd over laten gaan zonder problemen. 

De tip ‘laat hem gewoon in je broekzak zitten’ heb ik niet zoveel aan. Dan kun je tegen vette mensen gewoon zeggen: stop dat eten gewoon niet in je mond, of tegen rokers: stop die peuk gewoon niet in je mond. Ik denk dat smartphone verslaving een serieus probleem is en ik zie veel mensen om me heen met absurde uren schermtijd per dag.

@Vikash van KPN Dat het niet kan lees ik overal maar waarom het niet kan lees ik nergens. Je schrijft dat het ‘momenteel’ niet kan, betekent dit dat het in de toekomst wel mogelijk zal zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 17, 2026

Ha dank voor je antwoord. Waarom bestaat het in andere EU landen wel en kan het in Nederland niet?

Polen, Duitsland, Estland, Cyprus, allemaal landen waar het al bestaat, Op Cyprus kun je zelfs tot 4 devices tegelijkertijd over laten gaan zonder problemen. 

Niet zo fijn dat je me laat googlen. Maar goed. Inderdaad kan multisim in Duitsland afhankelijk van het netwerk 8 tot 10 devices ondersteunen.

In Nederland is dat één extra. Misschien verandert dat ooit nog. Maar ja, jij wilt ook één extra. Dat kan in Nederland alleen een smartwatch zijn.

In Nederland is het bij alle providers met Multisim (alleen de hoofdgebruikers van de netwerken) mogelijk gelijk aan kpn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 17, 2026

@PeterG  je schreef dat je goed geinformeerd was maar er blijkt nog van alles te leren. 

https://www.cyta.com.cy/samenumber/en

https://www.elisa.ee/en/ariklient/lisateenused/mobiilsed-lisateenused/multisim

https://flex.orange.pl/en/services/extra-sim

https://www.telekom.com/en/newsroom/latest-updates/media-information/2025/3/new-magentamobil-plans

Het lijkt dus geen enkel probleem te zijn bij al deze providers, tot zelfs 5 telefoons kun je tegelijkertijd laten over gaan. Ze hebben over ‘flexibel zijn’ ‘vrijheid’ ‘zelf je devices kiezen’. Klinkt allemaal goed maar voor KPN blijkbaar een brug te ver om de klant zoiets te bieden. En niemand kan tot nu toe zeggen waarom niet. Iedereen blijft herhalen dat het niet kan. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 17, 2026

Uiteraard ben ik het best op de hoogte van Nederland en dan met name KPN. Maar dit was wel weer interessant👍😀. Maar voor mijn reacties op vragen hier niet ter zake doende. We hebben te maken met de Nederlandse situatie. En waarom dat zo is is nu wel een interessante vraag. Mogelijk kan ​@Vikash van KPN hier eens induiken?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Omdat ik minder tijd door wil brengen op mijn telefoon heb ik een ‘domme’ smartphone waarmee ik weinig kan, ik kan er fotos mee maken, notities op schrijven en bellen in geval van nood. Dit helpt enorm om mijn schermtijd te beperken.

Wat goed dat je hier zo bewust mee bezig bent! Minder schermtijd kan best een uitdaging zijn.

Nu is mijn vraag: waarom kan ik niet gewoon bereikbaar zijn op twee telefoons tegelijkertijd zodat het niet uitmaakt welke telefoon ik meeneem? Blijkbaar is het technisch gezien geen enkel probleem want met een smartwatch kan het ook en deze kan gewoon bellen en online zijn,

Begrijpelijk, en een hele goede vraag! Op dit moment bieden we dit inderdaad nog niet aan. Ik heb voor je nagevraagd wat hiervan de reden is. Het blijkt een combinatie van verschillende factoren te zijn. Denk hierbij aan de techniek, maar ook aan alles wat eromheen komt kijken.

Hoewel het momenteel wel mogelijk is met een smartwatch, is de introductie voor mobiele telefoons niet zomaar met een druk op de knop geregeld.

Gelukkig is de wens hiervoor intern bekend en worden de mogelijkheden onderzocht. In de toekomst is het dus zeker mogelijk dat dit wordt aangeboden. Meer concrete informatie heb ik helaas op dit moment niet.

Om nog even terug te komen op jouw eigen 'domme' smartphone, dit is echt een goed idee. Welk merk en type gebruik jij? En welke dingen zou je dan met je andere smartphone willen doen? Ik stel deze laatste vraag vooral zodat de community met je mee kan denken naar een oplossing waar je op dit moment al iets mee kunt!