Skip to main content

Goede morgen,

Gisteravond heb ik een via Belsimpel een overstap aangevraagd van Odido naar KPN.

Het betreft een abonnement waarbij bellen/sms en internet volledig onbeperkt is. Verder zit er een Samsung Galaxy S23 bij het abonnement. Ik heb er voor gekozen om een bedrag van €240 vooruit te betalen voor de toestelkosten.

Nu heb ik echter de volgende mail gekregen, met daarin een afwijzing van KPN:

 

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met de klantenservice van KPN, maar die konden mij niet verder helpen met een antwoord op de reden achter de afwijzing, omdat bestellingen via een Belsimpel bij een andere afdeling liggen schijnbaar en dat niet inzichtelijk is. Welke afdeling en hoe te bereiken wist de persoon niet.

Heb mijn BKR gecheckt en daar heb ik niets lopen. Ik ben al klant bij KPN voor internet en TV.

Graag zou ik willen weten waarom mijn bestelling is afgewezen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Youri Bakker

 

Welkom op het Forum van KPN @Youri Bakker !

 

Het is uiteraard heel vervelend, als je te horen krijgt dat een aanvraag (met toestel) wordt afgewezen.
Ik begrijp dat je daar graag wat meer over wilt weten, wat ik ook logisch vindt.

Bij vrijwel alle providers, dus ook bij KPN wordt een kredietwaardigheidsonderzoek gedaan zodra je een bestelling hebt geplaatst (ook via wederverkopers als Belsimpel), om na te gaan of de persoon die de bestelling heeft geplaatst, genoeg draagkracht heeft om het abonnement + toestelkrediet maandelijks te kunnen betalen.

Hiervoor wordt geautomatiseerd informatie opgevraagd bij het BKR, Preventel en Focum.
Daaruit komt een bepaalde score, die vervolgens bepalend is of KPN jouw als nieuwe klant wilt verwelkomen (aanvraag wordt dan goedkeurt) of juist niet (aanvraag wordt geannuleerd).
Er wordt dus niet alleen gekeken van hoe je staat genoteerd bij het BKR in Tiel, maar dus ook bij andere bureaus die samenwerken met de (mobiele) providers.

Met andere worden, als je bij BKR niet negatief staat vermeld, maar bijvoorbeeld wel bij Preventel, kan KPN daarop alsnog besluiten om jouw aanvraag af te wijzen.

Omdat dit zeer privacy gevoelige informatie is, kunnen de medewerkers van de telefonische klantenservice van KPN, maar ook van Belsimpel niet inzien waarom je bent afgewezen.
Dit heeft ook alles te maken met de privacywet (AVG), die best wel streng hierin is.

Vanuit KPN wordt er altijd na een afwijzing een brief per post en/of e-mail gestuurd, waarin staat op welke wijze je kunt opvragen waarom je bent afgewezen.

De afdeling Creditrisk van KPN kunnen jouw daar ook meer over vertellen, zei zijn van maandag t/m vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur bereikbaar via het gratis telefoonnummer 0800-0402.

Een medewerker die je aan de lijn krijgt, kan jouw met deze afdeling doorverbinden.