Skip to main content
Vraag

Waarom kan ik geen nieuw toestel bij mijn abonnement nemen dat nog loopt loopt tot 2027?

• February 23, 2026
  • 8 reacties
  • 108 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik zit met de volgende situatie en hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid over kan geven.

Ik heb momenteel een iPhone 14 Plus. Deze heb ik destijds via KPN op afbetaling genomen en inmiddels volledig afbetaald. Mijn mobiele abonnement (met 5G) loopt echter nog door tot 9 oktober 2027.

Nu wil ik graag een nieuw toestel via KPN bestellen en deze opnieuw maandelijks afbetalen, omdat ik dat prettig vind. Ik wil mijn huidige abonnement behouden en gewoon klant blijven bij KPN. Toch krijg ik de melding dat ik geen nieuw toestel op afbetaling kan nemen.

Wat ik niet begrijp is waarom dit niet mogelijk is, terwijl:

• Mijn huidige toestel volledig is afbetaald

• Mijn abonnement gewoon doorloopt

• Ik bij KPN wil blijven

• Ik opnieuw een toestel met maandelijkse betaling wil afsluiten

Is het niet mogelijk om tussentijds een nieuw toestel op afbetaling te nemen binnen een lopend abonnement? Of moet ik dan eerst mijn contract verlengen, ook al loopt dat nog tot 2027?

Ik hoor graag wat hier de reden van is en wat mijn mogelijkheden zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken!

8 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026
  • Mijn abonnement gewoon doorloopt

Bij deze eis betekent dat je vanaf 09/10/2027 maandelijks opzegbare abonnement hebt. Bij een lopende contract kan je geen nieuwe telefoon kopen.

Ik hoor graag wat hier de reden van is en wat mijn mogelijkheden zijn.

Een toestel is mogelijk bij een nieuwe abonnement of een verlenging (vanaf 09/06/2027)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Of bij een sim only welke al 4 maanden loopt (is mij gister verteld) maar volgens mij heb je geen sim only maar een abonnement met toestel.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 23, 2026

Ik heb mijn telefoon al meer dan een jaar geleden afbetaald dus dan heb ik nu Sim only toch, ik betaal alleen maar voor mijn 5G en belminuten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 23, 2026

Je zit binnen een contract met toestel, afbetaald of niet maakt niet uit, het is en wordt dus geen sim only.

Als je perse een ander toestel wilt kopen, kan dat bij iedere telefoonboer op iedere hoek van de straat.

@Timdw03 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 23, 2026

Alleen als je abonnement is gestart als Sim only kun je na 3 maanden er een toestel bij nemen. Daardoor wordt die tijd wel opgeteld bij de looptijd. 

Je hebt je toestel voortijdig afgelost denk ik? Want normaliter lopen looptijd abonnement en aflossing gelijk af.

Wat is er mis met de 14? Dat is nog een actueel toestel wat nog volledig door Apple ondersteund wordt! Prachtig toestel. 

Wil je nu een ander toestel... winkels genoeg. Je zult 'm alleen wel in één keer moeten betalen. 

Maar jou 14 voldoet nog prima tot oktober 2027. Hij is nog best nieuw. Zonde van het geld.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 23, 2026

Hallo ​@Timdw03 

Een paar rekensommetjes.

Jouw huidige abonnement loopt tot 9 oktober 2027. Dat betekent dat je het hebt gestart rond 9 oktober 2025. Jouw huidige telefoon is al “meer dan een jaar geleden afbetaald” zeg je. Was dat doordat jouw maandelijkse aflossingen waren voltooid aan het eind van het toenmalige abonnement? Dat is ruim vóór aanvang van het huidige abonnement, dus dan moet je nu een Sim Only abonnement hebben.

Vanaf 3 maanden na het afsluiten van een Sim Only abonnement kan je het omzetten naar een abonnement met telefoon. Je regelt 't direct zelf online via abonnement verlengen

Bron → Mobiel abonnement verlengen | KPN (bij de veelgestelde vragen onderaan de pagina)

Er is één voorwaarde: het abonnement moet vanaf het begin Sim Only zijn.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen Tim. Als er al eerder een toestelkrediet aan jouw abonnement is verbonden dan kan je zover ik weet niet nogmaals een toestelkrediet daar aan verbinden, dat is een keuze die gemaakt is. Normaal gesproken zouden looptijd en het toestelkrediet ook synchroon moeten lopen. Heb je vervroegd afgelost?  Wellicht is een los toestel aanschaffen en die gebruiken in combinatie met je huidige abonnement dan toch een alternatief. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 27, 2026

Heb je mijn rekensommetje gezien ​@Remco van KPN ? Als het huidige abonnement tot oktober 2027 loopt is dat in oktober 2025 begonnen. Dat kan niets te maken hebben met een toestel dat meer dan een jaar geleden is afbetaald. Dan is dat toch een Sim Only waar de "drie maanden regel" geldt?