Skip to main content
Beantwoord

Waarom kan ik multisim niet gebruiken met mijn mobile router?

• May 9, 2025
  • 23 reacties
  • 258 keer bekeken

Waarom kan ik multisim niet gebruiken voor mijn mobile router. Het zou veel bijdragen als je een multisim kaart in je mobile router zou kunnen gebruiken, Waarom wordt dit beperkt tot een watch

Beste antwoord door JanD

Beste ​@JohnNiv , heb je in de winkel gezegd dat de kaart voor een 4G router bestemd is, waarschijnlijk niet, anders hadden ze je een datasimabo verkocht, die ook met unlimited data te koop is bij KPN. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

23 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 9, 2025

Waarom kan ik multisim niet gebruiken voor mijn mobile router. 

Omdat het daarvoor niet bedoeld is.

Wat is Multisim?

Met Multisim gebruik je jouw mobiele abonnement voor meerdere apparaten tegelijk. Zo ben je altijd bereikbaar op je eigen telefoonnummer, maar dan via je smartwatch. 

Multisim bij KPN: altijd en overal bereikbaar zonder telefoon | KPN

Voor een mobiele router is er : Mobiel Internet abonnement | KPN met een 0970 nummer.
Daarmee kan je MB's delen vanuit je telefoon abonnement.

• May 9, 2025

Waarom kan ik multisim niet gebruiken voor mijn mobile router. Het zou veel bijdragen als je een multisim kaart in je mobile router zou kunnen gebruiken, Waarom wordt dit beperkt tot een watch

Omdat da dan KPN en alle andere providers veel te veel geld zou kosten als dit mogelijk zou zijn.

Multisim is een systeem wat door Apple en Google bedacht is volgens mij. Niet door KPN zelf in ieder geval. Het word wereldwijd zo gebruikt. Het is zo ontworpen dat het echt alleen op een watch werkt en nergens anders op. Ander gebruik is doelbewust geblokkeerd. Want dat zou providers wereldwijd veel te veel geld kosten. 

• Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Nee ik denk dat dat niet klopt, multisym kon je bij T mobiel gewoon krijgen. De beperking naar de watch is pas later gekomen, ik kan dit helemaal mis hebben. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 9, 2025

Multisim kan men ook op een andere apparaat dan Smartwatch installeren indien het manuele installatie ondersteunt. Gewoon een ondersteunde smartwatch kiezen, de QR-code scannen en de parameter eruit extraheren.

• Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Wat bedoel je met manuele installatie, kan je op die manier een ander mobieltje koppelen of een router

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 9, 2025

Wat bedoel je met manuele installatie, kan je op die manier een ander mobieltje koppelen of een router

Ja, maar het apparaat moet handmatige toevoegen van esim ondersteunen, uit de QR-code kan je de vereiste parameter uitlezen zoals SM-DP-adressen of activation code ….

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 9, 2025

Voor een mobiele router mag uitsluiten een datasim gebruikt worden met een 097-nummer is het simpele antwoord ​@JohnNiv 

• May 9, 2025

Ja, maar het apparaat moet handmatige toevoegen van esim ondersteunen, uit de QR-code kan je de vereiste parameter uitlezen zoals SM-DP-adressen of activation code ….

Je heb het zelf nog nooit gedaan zeker?

• May 9, 2025

Nee ik denk dat dat niet klopt, multisym kon je bij T mobiel gewoon krijgen. De beperking naar de watch is pas later gekomen, ik kan dit helemaal mis hebben. 

Ik denk dat da dan duo sim was. Dat is wat anders dan multisim. Multisim is er volgens mij nog maar een paar jaar. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 9, 2025

Op deze vraag gebruik ik mijn zwijgrecht aangezien dat hier massaal moraalridders en hulpsheriffs rondlopen.

• May 9, 2025

Op deze vraag gebruik ik mijn zwijgrecht aangezien dat hier massaal moraalridders en hulpsheriffs rondlopen.

Mooi. Dan weten we genoeg denk ik.

• Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

@janD Elk mobieltje kan als wifi hotspot of met anderewoorden router werken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 9, 2025

Dat klopt ​@JohnNiv omdat je met een mobiel ook kunt bellen, mag je je mobiel ook voor internet gebruiken met een 06-nummer.

Aangezien een 4G-router een zogenaamd M2M-apparaat is, dus je kunt er niet mee bellen, mag daarom uitsluiten een datasimkaart gebruikt worden met een 097-nummer.

Als een provider merkt dat er in een M2M-apparaaat een 06-nummer wordt gebruikt, kan de provider dat nummer blokkeren.

De ACM controleert daar op, zie onderstaande link aangaande het juiste gebruik van mobiele nummers en datanummers:

https://www.acm.nl/nl/telefoonnummers/nummers-en-codes-voor-telecomaanbieders/06-en-0970-nummers-voor-spraak-en-data

• Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

@janD KPN verkoopt gewoon simkaarten met 06 nummers voor mobile hotspot. Een mobile hotspot  is geen M2M comminicatie device. De hotspot is via wifi verbonden met laptop en dat is een door een mens bemand device. M2M communicatie is bedoelt voor machine naar machine communicatie zonder tussenkomst van mensen. 

• May 9, 2025

@janD KPN verkoopt gewoon simkaarten met 06 nummers voor mobile hotspot.

Op welke pagina verkoopt KPN die dan? Heb je een linkje?

Een mobile hotspot  is geen M2M comminicatie device. De hotspot is via wifi verbonden met laptop en dat is een door een mens bemand device. M2M communicatie is bedoelt voor machine naar machine communicatie zonder tussenkomst van mensen. 

Jij hebt het over een 4G router in je startpost. Dat is geen hotspot. 

https://www.speedguide.net/faq/what-is-the-difference-between-a-mobile-hotspot-454

• Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

@janD Ik heb vorige week omdat ik me veel verplaats een simonly kaart gekocht (met unlimited data) in de KPN winkel voor mijn mobile hotspot. Dit is geen enkel probleem. De zgn 097 nummers wordt helemaal niet gepraat in de KPN winkels.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • May 9, 2025

Beste ​@JohnNiv , heb je in de winkel gezegd dat de kaart voor een 4G router bestemd is, waarschijnlijk niet, anders hadden ze je een datasimabo verkocht, die ook met unlimited data te koop is bij KPN. 

• Auteur
  • Topper
  • May 10, 2025

@janD Ja dat heb ik, met hand geschreven instructies van de KPN winkel om de simkaart te plaatsen. 

Het zou gewoon heel handig zijn als de multisim kaart voor dit doel beschikbaar zou komen en echte nadelen heeft het niet.

Forum|alt.badge.img+16
  • May 10, 2025

Een mobiele datastick/router is zeker wel een m2m device. Hierbij ben je verplicht een 0970 nummer te nemen.

Machine to Machine (M2M)
Zelfstandig werkende apparaten die automatisch met elkaar communiceren. Bijvoorbeeld slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor mobiel internet op laptops, e-readers en bloeddrukmeters.

bron

Ik heb zelf een datasim 0970 nummer bij KPN afgenomen, betaal er 5 euro per maand voor en gooi er maandelijks 35GB op vanuit mijn unlimited abonnement. Daarnaast bij een individuele netwerkstoring kan KPN zelf ook nog data bij op gooien. Heb dat stickje in mijn fritzbox zitten en deze schakelt automatisch over op de datastick zodra de WAN connectie wegvalt.

• May 10, 2025

Een mobieltje kan als hotspot dienen. Als je dat wilt, dan moet je dat doen.

Maar dat is dan nog geen volwaardige router. De mogelijkheden van een router zijn veel groter. Er is een wezenlijk verschil tussen een hotspot en een 4G router. Daarover het ik al een linkje geplaatst in een eerdere reactie.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 10, 2025

Multisim moet je niet willen voor een mobiele router. De snelheid is heel laag.

Namelijk 768/384 Kbps. Meer heeft een horloge niet nodig.

DATA sim bij kpn voor tablet, laptop, mobiele router

https://www.kpn.com/shop/mobiel/mobiel-internet?expired=1

Unlimited50, direct al na een maand opzegbaar* € 26,00; 1jaar/2jaar € 25,00
50 Mb/s; 40 GB per maand 

1 GB per maand; € 10,00

*opzegtermijn een maand

Het is mogelijk om data te delen 06 ↔ 0970

• May 10, 2025

Multisim moet je niet willen voor een mobiele router. De snelheid is heel laag.

Namelijk 768/384 Kbps. Meer heeft een horloge niet nodig.

Dat heb ik inderdaad ook wel eens begrepen dat de snelheid heel laag is. Maar ik kon er geen duidelijke bron van vinden. Dus dat schreef ik maar niet.

Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat iemand die multisim toch aan de praat krijgt op een router of 2de mobiel er effectief niets aan heeft.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 10, 2025

Ik kan het vinden bij Odido, algemene voorwaarden ​@Marlon92 . Algemeen, punt 6. Dit zal bij KPN echt niet anders zijn. (en vast ook wel ergens vermeld)

https://assets.odido.nl/a2c3e3feb8/20230905_voorwaarden_multisim.pdf