Skip to main content
Vraag

Waarom kan ik niet overstappen op een nieuw abonnement van KPN?

• May 7, 2026
  • 9 reacties
  • 83 keer bekeken

Ik wilde naar aanleiding van de e-mail over de 1 Euro ophoging overstappen naar een ander abonnement. Ik zit nu nog op een oud 6GB abo, en het zou voordeliger zijn om over te stappen op een nieuwe abonnement van 10GB. Meer data en een paar cent goedkoper per maand.

Nu wist de klantenservice mij aan de telefoon te vertellen dat dit niet mogelijk was. Dit waren alleen abonnementen voor nieuwe klanten.

Dus toen gaf ik aan: zeg mijn abonnement dan helemaal op en geef mij dan een van die nieuwe abonnementen. Maar ook dit was niet mogelijk.

Dan zou ik als bestaande klant dus altijd blijven vastzitten aan “legacy abonnementen”. Dat vind ik echt heel vreemd.

Waarom is dit zo, en klopt dit wel?

Nu zou ik dus eerst naar een andere provider moeten overstappen om daarna alsnog weer terug te gaan naar KPN als ik een nieuwe abonnementtype wil?

9 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 7, 2026

Beste ​@JohanForum als je (bijna) contractvrij bent kun je overstappen naar een nieuw pakket i.p.v. het verlengen van het oude pakket.

Als je nog binnen contract zit, krijg je binnenkort een persoonlijke mail i.v.m. gewijzigde voorwaarden e.d. en ben je vanaf de datum van de mail 30 dagen contractvrij en kun je naar het door jou gewenste pakket overstappen of eventueel naar een andere provider.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

Beste ​@JanD , dat kan dus niet.

Ik heb die mail met gewijzigde voorwaarde ontvangen, de klantenservicemedewerker gaf aan dat ik inderdaad kon overstappen naar een andere provider, maar het overstappen van het 6GB naar het 10GB pakket was onmogelijk. Enkel de pakketten die bij mijn bestaande abonnement hoorde (12GB, etc.). Die ik ook bij de verlengopties zie.

Het nieuwe 10GB pakket was enkel voor nieuwe klanten. En zie ook dus ook niet bij mij verlengopties.

Dus vandaar mijn kortsluiting: ik ben contractvrij, dus ik wil graag behandeld worden als nieuwe klant en die 10GB nemen. Maar dat kon dus niet.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 7, 2026

Als het niet makkelijk kan dan maar moeilijk: stap voor 1 maand over naar een nieuwe provider en na die maand weer terug naar KPN met het door jou gewenste abonnement.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 7, 2026

Hallo ​@JohanForum 

Hoe lang loopt jouw 6GB abonnement al? Was jij al contractvrij vóór deze prijs/voorwaarden wijziging? Dan moet jij gewoon kunnen verlengen naar een nieuw 10GB abonnement.

→  https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/verlengen

Kies daar voor “Sim only” of “Met telefoon”. Daarna vul je jouw 06-nummer in en de verificatiecode die je via sms toegestuurt krijgt. Bekijk dan jouw mogelijkheden in de verlengshop.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

@RBxx mijn contract loopt nog tot einde van het jaar. Verlengbaar in augustus. Dus als de algemene voorwaarden niet zouden wijzigen, zou ik niet contractvrij zijn.

Op de verlengpagina zie ik enkel “oude” abonnementen. Niet de nieuwe opties die je ziet als je een nieuwe SimOnly zou afsluiten.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 7, 2026

Hallo ​@JohanForum , ik heb even verder gezocht en vond deze uitspraak van een KPN moderator:

Door de aanpassingen aan de Algemene Voorwaarden ben jij contractvrij voor een bepaalde periode. Hierdoor kun jij jouw abonnement beëindigen of een overstap met nummerbehoud aanvragen bij een nieuwe provider. 

Het is echter niet mogelijk om jouw huidige abonnement met nummer aan te passen naar de nieuwe abonnementsvorm. Mocht je dat wensen, dan zal je moeten wachten tot jouw huidige contract is afgelopen en vervolgens kun je een verlenging doen en heb je de keuze uit de huidige abonnementsvormen. 

zie hier →  bron

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

@RBxx - helder, bedankt voor je zoekwerk.

Dus inderdaad zou de enige oplossing dan zijn om over te stappen en dan later weer terug te komen. Beetje omslachtig. En vreemd dat het bij KPN niet kan/mag, en bij andere diensten wel.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 7, 2026

Tja, toch kan ik het wel begrijpen. Je accepteert de nieuwe voorwaarden niet, dus kan je opzeggen of overstappen. Niet gebruiken om voortijdig te verlengen bij KPN tegen diezelfde voorwaarden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 7, 2026

Tja, toch kan ik het wel begrijpen. Je accepteert de nieuwe voorwaarden niet, dus kan je opzeggen of overstappen. Niet gebruiken om voortijdig te verlengen bij KPN tegen die nieuwe voorwaarden 🤗

Aan de ene kant ja, als je het zo zegt. Aan de andere kant nee. 😄

De feiten:

• Destijds akkoord gegaan met voorwaarde v2024 en een abonnement voor prijs X
  • Er zijn nu nieuwe abonnementsvormen. Die waren er 2 jaar terug nog niet
    • (Als die er wel waren had ik een andere keuze gemaakt)
  • Een van die nieuwe vormen zorgt voor EN meer data, EN een lagere prijs dan X + 1 Euro
  • Je mag door de wijziging van de voorwaarde v2024 → v2026 opzeggen of overstappen

Laat mij dan:

• Opzeggen en dan direct weer klant worden met die nieuwe vorm
  • Of intern overstappen op die nieuwe vorm

Bij Eneco hetzelfde gehad en daar kon ik wel overstappen op een ander Eneco product. Dus het kan wel. En schijnbaar ook niet heel gek - anders zou het daar ook niet kunnen (ook bij Eneco wijzigde de voorwaarde).

Dus nu moet ik naar een andere provider, met ook voor KPN een risico dat het bevalt en niet terug kom of de rest ook weg ga halen. Ik snap het niet.

Het is wat het is 🤷 Maar wel fijn het even kwijt te kunnen, dus bedankt voor het lezen 😁