Skip to main content

Als ik op 4G zit kan ik niet bellen. Als ik een gesprek gemist heb en ik wil terug bellen, dan wordt ik van 4G afgegooid. Nog voor dat 4G uit het scherm verdwijnt en veranderd in H+ is er een melding dat het netwerk weg is. 

 

 

 

Dit is niet alleen op mijn huidige locatie, maar op veel meer plekken. Binnen en buiten maakt geen verschil. 

 

Aan de telefoon via 1200 werd ik ook niet veel wijzer dan dat er werkzaamheden zouden zijn. Volgens de online info is dat niet zo. Ik had meer het idee dat de medewerker niet zo gemotiveerd was om er verder in te duiken. 

 

Kan iemand hier mij wel fatsoenlijk helpen? 

 

Alvast bedankt.

Hoi Heineken, welkom op het forum! Wat irritant dat je verbinding steeds wegvalt. Ik begrijp dat dit op meerdere plekken gebeurt. Dan lijkt het met niet direct een probleem met je locatie. Kun je aangeven wat voor toestel je hebt? Ook ben ik benieuwd hoe lang je dit probleem al hebt. En, voor de zekerheid, bellen via 4G staat wel ingeschakeld in je instellingen? 


@HEINEKEN-88 Je kan https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/wel-of-geen-volte-499053 eens even doorbladeren en zien of het vergelijkbaar is. Uiteindelijk kan merk+type+firmwareversie van je smartphone het verschil maken. Of ook zelfs op welk merk mast, dus enigszins locatie en/of regio gebonden. Zie e.v.t. https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/kan-niet-bellen-en-gebeld-worden-via-2g-zaandam-487307?postid=999129#post999129


@Erik_ Mijn toestel info straat in de foto. Ik draai nu op Android 10, maar het probleem had ik al op Android 9. 

Ook aan de instellingen ligt het denk ik niet. Zie de 2e foto.

 


@tmoesel Bedankt voor die links. Maar het blijft raar. Ik kan wel gebeld worden op 4g als ik me niet vergis.

Het zou wel idioot zijn als nieuwe apparatuur een redelijke recent toestel zou weigeren op 4g te bellen. En ik zie een mix van Huawei en Ericsson masten waar ik problemen heb(overal zo lijkt het).


@HEINEKEN-88 Ik aan de specs https://www.gsmarena.com/nokia_8_sirocco-9087.php niet een duidelijke reden waarom de symptome optreden. Misschien staat dit model (nog) niet op de lijst met VoLTE ondersteunden van KPN, heb het niet gecheckt. Of is de SIMkaart de oorzaak. Of SIMkaartslot in geval van DualSIM.


Op mijn Samsung zijn er 2 instellingen.

Voor de verbinding namelijk:

4G/3G/2G

3G/2G en

2G

Bij de bovenste gaat de voorkeur uit naar 4G maar kiest ie lager als het via 4G niet mocht lukken.
Als er een wifi net is waar ie op aangemeld is krijgt dát de voorkeur.

En voor bellen:

Bellen via wifi (hiermee belt ie via wifi als er wifi verbinding is; niet beschikbaar voor Nokia)

Bellen via 4G (hiermee wordt bellen via 4G 'geforceerd'.) Ook wel in menu's als VoLTE oproep.

https://www.kpn.com/beleef/mobiel/supersnel-bellen-over-het-4g-netwerk-van-kpn.htm

(waarom er supersnel staat… ik praat écht niet sneller)

VoWifi info. (alleen Samsung, Huawei, OPPO en Apple)


Dank je, Heineken. Dat ziet er allemaal goed uit, dus ben ik hier het systeem ingedoken. En dan zie ik dat hier bij de netwerkinstellingen VoLTE voor jou nog uit staat.  Hiervoor heb ik een formulier ingevuld om dit te laten aanpassen. Hoe lang dat dan duurt voor dit gedaan is weet ik alleen niet. Ik houd even 5 werkdagen aan voor de zekerheid. Als ik eerder dan dat hier terugkoppeling over krijg kom ik er eerder bij je op terug.


@HEINEKEN-88, ik heb er verder geen terugkoppeling over gekregen, maar ik zie wel dat de VoLTE indicator voor jou nu aan staat. Dus het zou nu moeten werken. Kan zijn dat je jouw toestel even moet herstarten (laat hem dan een minuut of 10 uit) zodat hij zich even helemaal opnieuw aanmeldt op het netwerk. 


Het gekke is dat ik nog steeds geen 4g heb tijdens bellen. Ik ben wel die melding kwijt zo lijkt het.

Ik ga van 4g naar H+.

 

Ik zal nog eens proberen om opnieuw op te starten.


Hoe oud is je simkaart, HEINEKEN-88?

Bij mij stond het 4G aan (ook in de centrale). Maar buiten de deur had ik H+ (= 3G). Bleek te komen door de leeftijd van de simkaart.


Ongeveer 2 jaar oud is mijn simkaart.

 

En mijn telefoon is een kwartier uit geweest, maar helaas. Als mijn telefoon dus niet snel genoeg een lager netwerk vind krijg ik nog altijd dit. 

 


(12u40)

Hij zal altijd zoeken in de volgorde: wifi, 4G, 3G (H+, H, 3G), 2G.

Voor jouw zou VoLTE (bellen via 4G) i.i.g. in de centrale nu aan staan. Staat VoLTE ook aan in je toestel?

3G, KPN is de enige die dat nog heeft, gaat er na 2021 uit. In dat geval zou je telefoon dan theoretisch (en waarschijnlijk ook in de praktijk) dan vermoedelijk 2G kiezen bij bellen.

Update: 14u45

Jouw model is door Nokia nog niet voorzien van de software voor het KPN netwerk voor VoLTE.


Goede toevoeging, Peter. Het is inderdaad zo dat je toestel het zelf ook moet ondersteunen. Als dat niet het geval is zal het inderdaad niet werken :(


3G, KPN is de enige die dat nog heeft, gaat er na 2021 uit. In dat geval zou je telefoon dan theoretisch (en waarschijnlijk ook in de praktijk) dan vermoedelijk 2G kiezen bij bellen.

Volgens mij werkt 3G ook bij T-Mobile nog gewoon.