Skip to main content
Vraag

Waarom maar 50 GB data binnen Europa met Unlimited?

• September 3, 2026
  • 0 reacties
  • 18 keer bekeken

Titel: Gedeelde MB’s bij Unlimited: sms zegt 90 GB tegoed, maar in EU toch na 50 GB afgeknepen

Wij hebben allebei een KPN Unlimited-abonnement. Omdat mijn EU-bundel tijdens onze vakantie bijna op was, heeft mijn man MB’s met mij gedeeld.

Daarop kreeg ik van KPN letterlijk deze sms:

“U hebt 20000 MB ontvangen. Let op dit bundeltegoed vervalt per 10-09-2026. Uw totale bundeltegoed is nu 90000 MB. Werkt internet niet direct? Start het toestel dan opnieuw op.”

Als klant trek ik daaruit de logische conclusie dat ik 90.000 MB bundeltegoed heb.

Maar nadat ik mijn eigen 50 GB EU-bundel had verbruikt, kreeg ik vervolgens deze sms:

“U hebt nu 100% verbruikt van uw 50 GB databundel voor in de EU. Vanaf nu verlagen we de internetsnelheid.”

En inderdaad: de gedeelde MB’s worden dus kennelijk niet als extra EU-data gebruikt. Om weer op normale snelheid te kunnen internetten moet ik nu een EU-bundel van 1,5 GB voor €1,99 kopen.

Ik begrijp inmiddels dat er kennelijk andere regels gelden wanneer de ontvanger zelf Unlimited heeft. Maar waarom accepteert het systeem dan überhaupt het delen naar mijn nummer? En belangrijker: waarom stuurt KPN mij vervolgens een bevestiging waarin letterlijk staat dat mijn totale bundeltegoed nu 90.000 MB is, zonder erbij te vermelden dat dit tegoed mijn beschikbare EU-data niet verhoogt?

Dit vind ik erg misleidend. Juist op vakantie ga je op basis van zo’n sms ervan uit dat je nog voldoende data hebt.

Kan iemand van KPN uitleggen waarom deze sms zo wordt verstuurd en of KPN dit gaat aanpassen? Het lijkt me vrij eenvoudig om bij een Unlimited-ontvanger óf het delen te blokkeren, óf in de bevestigings-sms duidelijk te vermelden dat de ontvangen MB’s niet als extra EU-data kunnen worden gebruikt.