Skip to main content

Beste KPN,

 

Ik heb al 2 maal een melding gehad dat mijn simkaart vervangen dient te worden per 31-12-2023. Deze zou 2G zijn en dit zou afgesloten gaan worden. Nu vraag ik me toch af hoe dit werkt. Mijn telefoon geeft namelijk gewoon 4G aan als ik internet heb. Ik neem aan dat dit per 1-1-2024 niet gaat veranderen. Waarom zou ik dan mijn simkaart moeten vervangen?

Hallo @Maudsje ,

Sowieso blijft het 2G netwerk nog twee jaar in de lucht. (december 2025)

Maar als KPN jouw ouder simkaartje gratis vervangt voor een modern exemplaar lijkt mij dat geen ramp. Ik zou het gewoon doen. 

https://www.kpn.com/service/mobiel/van-3-naar-4g.htm

Moet ik over naar 4G?

Tot december 2025 is het 2G-netwerk beschikbaar en kun je nog bellen en sms'en. Op 2G kun je alleen kleine berichten versturen.


Het oude simkaartje werkt nog perfect in mijn iPhone 13. Mobiel bellen en internetten. Waarom krijg ik een e-mail dat ie na 31-12-2023 niet meer zou werken? Ik bel en internet nu toch ook via 4G? (Zie rechtsboven op foto)

 


Let op: In december 2025 stopt het 2G netwerk bij KPN

Meer informatie hierover kun je vinden in het onderstaande topic:

 

Het oude simkaartje werkt nog perfect in mijn iPhone 13. Mobiel bellen en internetten. Waarom krijg ik een e-mail dat ie na 31-12-2023 niet meer zou werken? Ik bel en internet nu toch ook via 4G? (Zie rechtsboven op foto)

 

Best @Maudsje 

 

Je huidige simkaart is waarschijnlijk al jaren oud, en dient eens in de zoveel tijd vervangen te worden voor een nieuw exemplaar, zodat je geen problemen gaat krijgen met bellen of gebeld worden of het gebruik van het internet op je iPhone 13.
Bij een sterk verouderde simkaart, kunnen deze problemen opeens gaan opspelen, ook omdat de techniek vooruit gaat, daarom dit verzoek vanuit KPN.

Omdat je een iPhone 13 hebt zou je ook een e-sim kunnen overwegen, want dat ondersteund de iPhone 13 namelijk ook.
Een e-sim hoef je namelijk nooit meer te vervangen, want die wordt namelijk digitaal opgeslagen in je iPhone 13, en wordt automatisch geüpdatet bij een wijziging in het mobiele netwerk.

De e-sim kun je vandaag of morgen zelf op je iPhone 13 zetten, maar het is wel heel belangrijk dat je de huidige simkaart nog in je iPhone laat zitten, want daarop ontvang je dan een activatiecode om de e-sim te kunnen activeren.
De e-sim download je vanuit de Mijn KPN app, op je iPhone 13.

Hierbij het (verkorte) stappenplan:

Sim wisselen?

 

Als je toestel geschikt is voor e-sim (en dat is de iPhone 13), kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je simkaart verwisselen voor e-sim. 

Je kunt direct na downloaden van je e-sim weer bellen en internetten!

1. Download of open de MijnKPN app op het toestel waarop je e-sim wilt gebruiken en log in met je KPN ID.
2. Klik op 'Bekijk meer opties' bij het juiste nummer
3. Ga naar 'Simkaart' en klik op ‘Simkaart vervangen’
4. Kies voor e-sim en volg de stappen om e-sim direct te downloaden

Bij stap 4 ontvang je dus nog een activatiecode op je huidige simkaart!!
Je huidige fysieke simkaart pas uit je iPhone halen, zodra de e-sim geactiveerd is.

Meer informatie over de e-sim via deze link: E-sim jouw nieuwe simkaart

 

Zelf gebruik ik de e-sim ook in mijn iPhone 14 Pro Max, en dat werkt vlekkeloos.
Je hoeft hem nooit meer te vervangen, hij wordt vanuit het mobiele netwerk van KPN up-to-date gehouden, en je raakt hem nooit kwijt.