Skip to main content

Waarom valt Engeland nog wel onder roam like home, terwijl Engeland geen lid is meer van de EU, terwijl Turkije niet wordt opgenomen in de KPN EU tarievenbundel (andere providers zoals Vodafone en Odido hebben Turkije wel opgenomen in hun EU tarievenbndel)

Hallo @devsen ,

Engeland ligt vlakbij. Heel veel Nederlanders bezoeken dat land. Bovendien zat dat land tot een paar jaar geleden wel binnen de EU. Alles mbt tot het gebruik van de mobiele netwerken was al geregeld.

Turkije ligt veel verder van ons land vandaan. Het land heeft ook nooit in de EU gezeten. Vodafone is zelf ook in Turkije actief, dus voor hun is het veel makkelijker om afspraken te maken voor het gebruik van het mobiele netwerk. 

Hallo @Noordzee ,

Bedankt voor je antwoord, maar als je alles volgens de regels beschouwd, hoort Engeland er eigenlijk ook niet in te zitten, ongeacht als ze wel eerder in de EU zaten (regels zijn regels toch, Engeland valt niet meer onder de EU?). Daarbij is Odido niet actief in Turkije, maar heeft toch wel Turkije in hun bundels (alleen hun duurdere abonnementen). Dus als we over klant vriendelijkheid hebben, zou ik zeggen KPN neem over wat je concurrenten doen toch, anders raak je klanten kwijt? Zo goedkoop is KPN ook weer niet, dus een extraatje zou niet verkeerd zijn?

Lijkt mij geen goed plan want dan gaan de prijzen weer omhoog 😉.

Hallo @Joep1965 ,

Goed punt, alles is al duur genoeg, daarbij laat helaas KPN ook zijn trouwe klanten in de steek, want namelijk de inflatie correctie en verhogingen gelden alleen maar voor bestaande klanten en nieuwe klanten profiteren van de voordelen. Dus je moet eigenlijk nooit langer dan 1 jaar bij een provider zitten, gewoon elk jaar een nieuwe provider uitzoeken en genieten van de voordelen (natuurlijk met in achtnemening van de prijzen en je verwachtingen).

Ik hoop dat KPN net zoals Vodafone en Odido Turkije opneemt in hun bundels, anders raken ze mij een dezer dagen wel kwijt als een trouwe klant.

In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Toch is het lastig en zal duurder uitvallen dan voor Vodafone en Odido. Die hebben beide namelijk een internationale eigenaar. En dus meer kapitaal. Vodafone is bovendien ook actief in Turkije dus vastzat broekzak. 

KPN als 100 % Nederlandse provider heeft die contacten 'binnenshuis' niet. 

In deze 55 gebieden/ landen is de bundel bij kpn geldig.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/eu-landen-bij-kpn/ 

Hallo @PeterG ,

Bedankt voor je antwoord en uitleg. In deze tijd zou ik toch bijna zeggen dat er onderlinge afspraken gemaakt kunnen gaan worden met Odido/VodafoneZiggo om deze service waar te kunnen maken. Maar ja, om een lang verhaal kort te houden, ik zie dit niet gebeuren op korte termijn. Dus bedankt voor alle reacties, ik weet voldoende.

deze tijd zou ik toch bijna zeggen dat er onderlinge afspraken gemaakt kunnen gaan worden met Odido/VodafoneZiggo

(Prijs) afspraken tussen providers zijn streng verboden. De ACM controleert heel streng en de boete is niet mals.

Ook tussen Vodafone en Odido zijn hierover vast en zeker geen afspraken. 

Waarom valt Engeland nog wel onder roam like home, terwijl Engeland geen lid is meer van de EU, terwijl Turkije niet wordt opgenomen in de KPN EU tarievenbundel (andere providers zoals Vodafone en Odido hebben Turkije wel opgenomen in hun EU tarievenbundel)

Beleidskeuze van KPN @devsen 

Je moet promovendus van EU recht zijn om alle EU regels betrekkelijk roaming en TV kijken in buitenland te begrijpen. Zoek bv. voor landen zoals Andorra, Albanië, Oekraïne,  Zwitserland...

Eigenlijk is het heel simpel: met Roam Like Home is een provider verplicht in de EU- en EER-landen geen extra roamingkosten in rekening te brengen. Het is echter aan de providers om hier van af te wijken in de zin dat ze extra landen mogen toevoegen zoals bijvoorbeeld met Turkije het geval is bij sommige providers.

Groot-Brittannië is dan wel geen EU-land meer maar de afspraken zijn wel gemaakt in de tijd dat ze nog EU-land waren en ook na het uittreden is er een tijd geweest dat Roam Like Home onderdeel was van de overgangsregeling. De kans is natuurlijk ook aanwezig dat providers met elkaar afspraken gemaakt hebben over roaming. Het Verenigd Koninkrijk is nog steeds belangrijk binnen Europa (als continent, niet als Unie) en ik kan me best voorstellen dat het voor providers gunstig is om dergelijke afspraken in stand te houden. Het lijkt mij bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat O2 Roam Like Home voor KPN in stand houdt omdat KPN dit ook voor O2-klanten doet. Is natuurlijk een mogelijkheid.

Turkije is altijd een lastige; ja er gaan veel toeristen naartoe maar buiten dat is het niet een super gunstige locatie en er zijn weinig banden met dat land. Vodafone is een van de grote operators in Turkije dus dan is het redelijk makkelijk om het voor de klant kosteloos te doen. Odido doet het met de huidige propositie enkel in de duurste abonnementen maar die neemt daar óók de VS in mee wat weer handig kan zijn. Dat zijn allemaal keuzes die een provider maakt en hier moeten ze kosten tegen baten afwegen. Voor beide MNO's is het een businessmodel en een die past binnen hun kosten en baten. KPN kiest ervoor dit niet te doen, waarschijnlijk omdat de vraag niet hoog genoeg is of omdat de kosten/baten niet matchen.

Om Turkije toe te voegen aan Roam Like Home voor KPN is al vaker gevraagd maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren.

Bedankt voor alle reacties, het een en ander is nu een stuk duidelijker.

Reageer