Skip to main content

Ik heb inmiddels zo’n beetje alle uithoeken van het internet afgespeurd op zoek naar oplossend antwoord, maar ben in principe nog steeds geen stap verder gekomen!

Mijn vorige poging, eergisteren, was via het Samsung gebruikersforum, en het antwoord op mijn verhaal was letterlijk: “Nee dat kan niet, je kan beter een nieuwer model aanschaffen.”… (>om te smsen! 😦😣😶), een antwoord waarmee ik een emmer, of zelfs 2 of 3, kan leeg gooien, sorry!

Het gaat om het volgende. Wegens aversie mbt smartphones (eigenlijk, smartphone gebruikers en hun monomane gedrag), heb ik zo lang mogelijk uitgesteld om van mijn in 2016 geërfde S4 gebruik te maken, totdat mijn antieke gsm'etje een maand of 3 geleden op een harp ging spelen.

Ik gebruik dat ding enkel voor bellen, smsen, en muziek; dus geen appje hier en appje daar, of social media checken, etc, ik heb nl 2 desktops, 2 laptops, en een tablet waar ik sowieso al veel teveel tijd mee verbreng (dus nee, in die momenten dat ik dat niet doe, ga ik niet nog eens datzelfde doen via zo’n minischermpje op mn telefoon).

Maar ondanks dat mijn S4 in smartphone-begrippen een (ver)oud(erd) model is, blijkt ie een onoverkomelijk(?) probleem te hebben met dat wat mijn mobieltje probleemloos (‘met zn ogen dicht, en beide handjes op de rug’) er doorheen flanste: Een lange sms (die bv vergelijkbaar was met 3, 4, of 5 sms-lengtes) op te breken in delen, om deze vervolgens in dezelfde adem te versturen.

Wat er dus in plaats daarvan gebeurt, is het autom. converteren naar mms formaat zodra het maximum aan karakters is bereikt; en zoals bekend, KPN (en inmiddels de meesten) ondersteunen geen mms meer!

Nu wordt je ahw gedwongen om ze per stuk te typen en te verzenden zodra je aan de tax zit, en daar word ik inmiddels dus echt  K N E T T E R G E K  van!! 

En ja, ik ben zeker op de hoogte van alle appjes, zoals het alom bekende Whatsapp, maar daar gaat het niet om: WAAROM worden langere berichten niet meer ’gewoon’ in stukken gedeeld en verzonden????? Ik weet niet of het aan de provider ligt (Telfort/KPN) of Samsung (model of instellingen), het is nl naar mijn idee redelijk absurd dat het met een ouderwets mobieltje wel gewoon gaat, en met een smartphone niet!

Samenvattend: Wat is nu de precieze oorzaak hiervan, en hoe kan ik dat oplossen (zonder “een nieuwer model smartphone aan te schaffen”)??

Dit is nu mijn allerlaatste poging om een fatsoenlijk antwoord te vinden op mijn probleem, want hierna geef ik het dus compleet op.

Alvast bedankt voor de reactie(s). 🌼

Hoi @Beautje, welkom bij ons op het forum. Het is niet handig om elk bericht los te moeten typen en te versturen, dat ben ik helemaal met je eens. Dit klinkt als een instelling op het toestel zelf, niet iets waar wij invloed op hebben. Ik ben zelf niet bekend met het toestel, dus ik weet niet welke instelling dat precies is. Heb je de handleiding ook bij het toestel gekregen? Je zou die daarvoor kunnen raadplegen.


(eigenlijk, smartphone gebruikers en hun monomane gedrag)

Jij hoeft dat gedrag toch niet te kopiëren?

 

Ik heb even op mijn Samsung A40 gekeken. De versie van de sms-app is hier 12.2.20.61 .

De s4 is wel een behoorlijk oud beestje. Maart 2013 geïntroduceerd en al lang niet meer te krijgen.

Mijn GSM-etje uit die tijd ondersteunt ook geen samengestelde sms berichten.

Kijk hier eens

https://www.google.com/search?q=samsung+galaxy+s4+sms+settings


Soms kom je door een vraag op het forum op leuke dingen terecht, zoals deze.

lees bijvoorbeeld eens: https://allinfo.space/2022/02/21/wat-is-sms-en-waarom-zijn-sms-berichten-zo-kort/

en daarna voor een mogelijke oplossing: 

https://www.netweters.be/t5/Surfen-bellen-sms-en/Een-te-groot-SMS-wordt-omgezet-naar-MMS/m-p/39991#M1428

 

Als laatste: realiseer je dat een SMS vandaag vervangen is door de Whatsapps and liever Signals van vandaag, maar vooral door de emails. Feitelijk gaan sms de richting op van de Fax, en zijn ze alleen bedoeld en nuttig voor het ontvangen van een eenregelig tekstbericht.


Als laatste: realiseer je dat een SMS vandaag vervangen is door de Whatsapps and liever Signals van vandaag, maar vooral door de emails. Feitelijk gaan sms de richting op van de Fax, en zijn ze alleen bedoeld en nuttig voor het ontvangen van een eenregelig tekstbericht.

Wat dit betreft… had ik Beautje al willen attenderen op e-mail voor langere verhalen. SMS staat tenslotte voor Short (!) Message Service. 160 tekens. Het is feitelijk niet bedoeld om je dagboek te schrijven. Tegenwoordig ondersteunen toestellen vaak wel smsjes tot 800 tekens wat dus inderdaad een combi wordt van 5 x 160.