Skip to main content

Helpdesk geeft foute informatie over overzetten e-sim. Beweert bij hoog en bij laag dat het niet mogelijk is met IPhone die in het buitenland is gekocht, zou beveiligd zijn door apple. We ontdekken uiteindelijk toch dat het kan via een stappenplan. Helpdeskmedewerker zegt dat alle collega’s zeggen dat het niet kan. Hoe kan de helpdesk betere voorlichting geven?

Hi @Tine Louise,

Wij krijgen zelden tot nooit vragen over toestellen die in het buitenland gekocht zijn, en zijn uiteraard geen Apple experts maar medewerkers van een Nederlandse telecom provider. Ik kan het dan ook best begrijpen als mijn collega's hier niet helemaal uit zijn gekomen!

Ik vind zelf nergens dat het standaard niet zou kunnen, wel is het zo dat Apple bepaalde regio's hanteert en daar een regiolock op kan zetten. Een toestel gekocht in Europa, Afrika of het midden oosten, werkt bijvoorbeeld niet met een Chinese of Amerikaanse simkaart (de EMEA lock). Dit geld dan echter voor alles simkaarten en niet specifiek voor een E-sim. 

Heb je bij ons aan de bel getrokken omdat je al een iPhone aan hebt geschaft in het buitenland en het niet direct lukte om daar een E-sim op te installeren? En is dat uiteindelijk wél gelukt met dat stappenplan? Of was het een algemene vraag omdat je nog overweegt om er 1 aan te schaffen?


Mijn vriendin heeft een iPhone 14 uit Amerika daar zit dus alleen nog e-sim functionaliteit op en dus geen fysiek simkaartslot meer. Werkt perfect met de e-sim van KPN.


Het is prima als je het niet weet als helpdeskmedewerker. Alleen niet prima als je bij hoog en bij laag beweert dat iets niet mogelijk is, als je het niet weet. Zeg dan meteen, daar kan ik u niet mee helpen. En weet wie wel de expertise heeft om te kunnen helpen. Of weet waar het te vinden is. Daar hoort KPN voor te zorgen. Zorg dat je de medewerkers adequaat opleidt.