Skip to main content

Odido heeft vandaag aangekondigd dat de 3,5GHz-5G-frequentie vanaf vandaag geactiveerd is en kondigt ook een snelheidsverhoging voor komende augustus aan. Ik heb twee vragen:

 

1 Wanneer gaat KPN gebruik maken van deze frequenties? Gaan jullie ook snelheidsverhogingen invoeren voor de oudere unlimited abonnementen?

 

2 Wat voor impact heeft dit op de capaciteit van de zendmasten. Heb ik dan geen last meer van een uitvallende verbinding zodra ik in de trein stap? Op mijn traject (Den Haag - Lelystad) heb ik meer dan vier keer een volledig uitval van de internetverbinding. Werken in de trein is bijna onmogelijk, zelfs muziek streamen lukt niet eens meer op dergelijke momenten. Bij Schiphol is zelfs een “Edge” te zien. De klantenservice geeft aan dat ik “pech heb” en weigert met mij mee te denken, meerdere medewerkers hangen de telefoon op. 

Ik ben al vaker geinformeerd over het feit dat een trein een metalen kooi is die signalen blokkeert, etc. Allerlei opmerkingen om niet mee te kunnen denken. Bij Odido had ik nergens last van. Gelukkig heb ik een 1 jarig contract genomen bij KPN, want zoals het er nu voor staat ga ik terug naar Odido, tenzij KPN haar netwerk op orde krijgt.

KPN gaat dat natuurlijk gewoon bekendmaken als de tijd daar rijp voor is en de techniek er klaar voor is @imwhizzle , gewoon de nieuws- en persberichten van KPN in de gaten houden.

 


2 Wat voor impact heeft dit op de capaciteit van de zendmasten. Heb ik dan geen last meer van een uitvallende verbinding zodra ik in de trein stap?

De 3,5 ghz band heeft een bereik van maar een paar honderd meter. Dus ik denk dat u er in de trein niets aan heeft. Op Schiphol zou het leuk kunnen werken. Als ze het daar vol hangen met zend apparatuur.

Linkje:

https://www.odido.nl/blog/5g-zendmasten/

Citaat:

"De 3,5GHz en de 26 GHz frequentieband halen de hoogste snelheden. Het bereik is slechts enkele tientallen meters."

Dus. Verwacht geen wonderen. 


https://tweakers.net/nieuws/224170/odido-activeert-3-komma-5ghz-5g-frequentie-kpn-verwacht-dit-later-op-woensdag-te-doen.html

 

De onderste update in dit artikel is vooral belangrijk, dus waarschijnlijklater vandaag hogere snelheden:

Update, 10:52 uur - KPN zegt tegen Tweakers later op woensdag de 3,5GHz-band te activeren, als de benodigde vergunning is ontvangen. De titel van het artikel is hierop aangepast. Inmiddels is de eerste speedtest van verschenen, waarbij een maximale snelheid van 1457,84Mbit/s op Odido's 3,5GHz-netwerk wordt bereikt.


De huidige 5G band 700 Mhz heeft een groot bereik per zendlocatie en kan tot 500 Mb/s. Niet snel genoeg voor 1 telefoontje? Daar kan je er wel 100 tegelijk mee gebruiken.

Op festival terreinen, met zeer veel gebruikers op een kleine locatie, zal 3,5 Ghz zeker profijt opleveren.

Thuis gebruikt ‘iedereen’ al wifi. Voor internet EN bellen (VoWifi, Bellen via Wifi).


Het is live! Ben benieuwd of het bereik in de trein verbeterd is. 

 


...


Hmm…. 500 Mb/s is de snelheid die 5G al haalt via de 700 Mhz band…. Dus of dit de 3,5 Ghz is betwijfel ik.


Hmm…. 500 Mb/s is de snelheid die 5G al haalt via de 700 Mhz band…. Dus of dit de 3,5 Ghz is betwijfel ik.

Ik haalde op dezelfde plek, buiten (Den Haag) nooit meer dan 100mbit. 


KPN heeft het vandaag geactiveerd, zie onderstaande link:

https://tweakers.net/nieuws/224246/kpn-activeert-3-komma-5ghz-band-voor-sneller-5g.html

 


Aha, scherp @N.N. .


KPN heeft het vandaag geactiveerd, zie onderstaande link:

https://tweakers.net/nieuws/224246/kpn-activeert-3-komma-5ghz-band-voor-sneller-5g.html

 

Hoi @N.N. 

Dit zal stapsgewijs gaan gebeuren, dus de 3,5 GHz is nog niet overal al geactiveerd.
In mijn achtertuin 🌳🌿 in Arnhem behaalde ik vanmiddag een downloadsnelheid van 448 Mbit en een uploadsnelheid van 47 Mbit, en ik woon ongeveer 300 tot 400 meter van de onlangs compleet vernieuwde KPN zendmast (op een bedrijventerrein) die met 3,5 GHz (Band N78) is uitgerust.

Kon niet achterhalen of mijn iPhone 14 Pro Max al gebruik maakte van de nieuwe N78 band, maar het was wel sneller als gewoonlijk.

Binnen in mijn goed geïsoleerde nieuwbouwwoning, behaalde ik op 5G op zich ook een keurig snelheid, downloadsnelheid 175 Mbit en upload 14 Mbit.
Maar hiervan weet ik vrijwel zeker dat dit een combinatie zal zijn van band 1 en 28.


Hier ook getest, wij zitten in onze woonplaats op 3.5GHz (Band 78).
Snelheid getest met een iPhone 13 Pro

Download: 560 Mbit
Upload: 42,1
 

 


En wat merk je daar nu in de praktijk van?


In Dordrecht nog belabberde snelheid. Meting is overigens buitenshuis. Binnen zit ik op 30/4
 

 


En wat merk je daar nu in de praktijk van?

je appie komt 0,000000000000000001 sec sneller aan haha

 


En wat merk je daar nu in de praktijk van?

Ja geen ….  natuurlijk, je ziet alleen andere cijfers in je scherm 🤣
Ik denk dat het leuk is als je een 5G modem hebt, verder zal het allemaal wel..


Onderstaand de snelheid van de 4G+ verbinding via Odido vanuit mijn woonkamer.

Ik heb geen enkele behoefte om mijn (bejaarde) OnePlus 5T te vervangen voor een toestel die wel 5G ondersteunt. 😉


Mijn resultaten van afgelopen middag!
Gemeten in mijn achtertuin, met mijn iPhone gericht op de KPN zendmast.

 

Ik kom aardig in de buurt van mede forumlid @SaltyBart .
Dus ik kan er wel vanuit gaan, dat KPN ook binnen Arnhem de 3,5 GHz (Band 78) heeft geactiveerd, al zal ik de komende tijd nog wel meer testen in het veld gaan doen, op verschillende locaties in de wijk.


Hier in het Zeeuwse lopen we denk ik nog achter 



Dus ik kan er wel vanuit gaan, dat KPN ook binnen Arnhem de 3,5 GHz (Band 78) heeft geactiveerd, al zal ik de komende tijd nog wel meer testen in het veld gaan doen, op verschillende locaties in de wijk.

Kom op Michel, we kunnen beter dan er vanuit gaan. Meten is weten! Bel met je iphone naar *3001#12345#* en klik op bel. Dan kom je in de telefoon service menu en zie je precies op welke band je zit. Voor Samsungs is dit overigens *#0011#

iPhone boven, Samsung onder

 


Het zou ook handig zijn, als een moderator wat meer informatie zou kunnen geven, over waar de 3,5 GHz (Band 78) inmiddels al is geactiveerd.
Maar ook of je alleen met het SuperUnlimited abonnement deze hoge snelheden kunt behalen?
Maar ook of er mogelijk nog een cap op zit tot 600 Mbit/s (zoals aangeven bij het abonnement)?

Het is natuurlijk leuk, dat ook KPN deze frequentie inmiddels gaat activeren voor haar klanten, maar het zou dan wel handig zijn, om te weten voor welke mobiele abonnementen deze hoge snelheid gaat gelden.

 


Hoi @Ik_Combineer 

Helemaal met je eens, meten is weten!!
Zal het morgen in mijn achtertuin uitvoeren, aangezien ik de nieuwe frequentie (3,5 GHz / Band 78) binnen mijn goed geïsoleerde woning niet kan ontvangen, en de bestaande 700 Mhz / Band 28 wel goed doordringt tot ver in mijn nieuwbouwwoning. 

Morgen laat ik het weten.
Maar de gemeten snelheid van vanmiddag zegt eerlijk gezegd al genoeg, aangezien ik die snelheid nog niet eerder in mijn achtertuin heb gemeten.


Hmm…. 500 Mb/s is de snelheid die 5G al haalt via de 700 Mhz band…. Dus of dit de 3,5 Ghz is betwijfel ik.

 

@PeterG

Op 700Mhz haal je geen 500Mb/s. Om die snelheid te halen heb je meerdere frequenties nodig. Dat heet Carrier Aggregation . Stappelen van bijvoorbeeld frequenties 700 +2100+ 1800 Mhz.

 

Zie link hoe Carrier Aggregation werkt.

https://www.3gpp.org/technologies/101-carrier-aggregation-explained

 


Ik kan met trots bevestigen dat ik in de trein eindelijk een redelijk stabiele verbinding heb. EINDELIJK!


Ik kan met trots bevestigen dat ik in de trein eindelijk een redelijk stabiele verbinding heb. EINDELIJK!

Goed om te horen!


Reageer