Skip to main content
Vraag

Wanneer gaat KPN RCS ondersteunen?

• May 23, 2025
  • 25 reacties
  • 750 keer bekeken

Ik wil hier de vraag stellen wanneer KPN eindelijk RCS gaat ondersteunen. Het is echt een game changer voor messaging tussen iPhone en Android toestellen. Ik weet dat ik daarom zeker niet de enige ben die hier met smart op zit te wachten. KPN heeft tot dusver echter alleen losgelaten dat het ondersteunt zal worden, maar zonder enig tijdspad te bieden. Ik vind dat het nu te lang duurt en deze opstelling de indruk geeft dat het geen prioriteit voor KPN heeft. Volgens mij zou de klant centraal moeten staan. Ik zou daarom graag meer vaart zien in het realiseren van deze ondersteuning, KPN klanten betalen er in ieder geval genoeg voor om hier budget voor vrij te maken.

Mijn vraag concreet: wanneer komt de ondersteuning, en kan er anders een tijdspad geboden worden richting het realiseren van RCS ondersteuning?

25 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 23, 2025

Hallo ​@balken07 ,

Toevallig vroeg drie dagen geleden iemand precies hetzelfde. Het antwoord van KPN-moderator Shyrin was toen:

Ik verwacht niet dat er op dit moment een andere update is dan wat in dit artikel staat. Zodra er meer duidelijkheid is over RCS-ondersteuning, hoor je dat natuurlijk direct van ons.

bron: 

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Bedankt ​@Noordzee. Met dit soort nietszeggende moderator antwoorden kan ik niets. Ik zou graag zien dat KPN concreter gaat worden, we wachten al veel te lang. De boot afhouden antwoorden zijn niet klantvriendelijk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 23, 2025

Tsjaa, logische reactie natuurlijk van jou. Maar KPN doet echt nooit uitspraken over wijzigingen in de toekomst. De reden daarvoor kun je wel raden: Wordt zo'n datum niet gehaald?, dan regent het klachten…….   

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Dat is natuurlijk waar, maar ik snap niet waarom het überhaupt moeilijk zou moeten zijn. In USA is RCS allang breed ondersteund, terwijl we hier in Nederland weer achter de feiten aanlopen. Alsof we het wiel moeten uitvinden. Mij bekruipt het vermoeden dat de gehele implementatie simpelweg low priority is voor KPN . En dat irriteert mij behoorlijk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 23, 2025

Tja ​@balken07 we leven hier in Europa en niet in de VS, dat is appels met peren vergelijken.

Weet je toevallig of andere landen en/of providers binnen Europa, wat jij wilt al wel voor elkaar hebben?

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Tja ​@balken07 we leven hier in Europa en niet in de VS, dat is appels met peren vergelijken.

Weet je toevallig of andere landen en/of providers binnen Europa, wat jij wilt al wel voor elkaar hebben?

RCS = RCS. Volstrekt dezelfde technologie noem ik geen appels en peren. Om je vraag te beantwoorden: ja, dat weet ik.

https://support.apple.com/en-us/108048

Een zoekopdracht voor ‘RCS’ na filter Europa levert 17 zoekhits op. Als voorbeeld onze buurlanden:

België: BASE, Proximus, Telenet.

Duitsland: O2, T-Mobile, Vodafone.

Nederland: Nope.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 23, 2025

Beste ​@balken07 het is dus niet alleen KPN die daar (nog) niet in voorziet, maar alle providers die in NL leveren, zoals behalve KPN ook Odido, Ziggo, Delta en hun respectieve virtuele providers.

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Beste ​@balken07 het is dus niet alleen KPN die daar (nog) niet in voorziet, maar alle providers die in NL leveren, zoals behalve KPN ook Odido, Ziggo, Delta en hun respectieve virtuele providers.

Dat heb ik ook niet anders beweerd. Ik ben echter klant bij KPN, daarom is het logisch dat ik KPN bespreek. Zoals je ziet loopt KPN dus achter. Ook in Europa. Dat was je vraag.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 23, 2025

Dat heb ik ook niet anders beweerd. Ik ben echter klant bij KPN, daarom is het logisch dat ik KPN bespreek. Zoals je ziet loopt KPN dus achter. Ook in Europa. Dat was je vraag.

Als je een Android telefoon hebt, kan je ook RCS gebruiken zonder provider support, de berichten lopen via Google services.

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

​Hallo @TDN, bedankt voor je suggestie. Voor zover ik heb begrepen, is provider support onontbeerlijk om tussen iPhone en Android toestellen te kunnen RCS chatten. Een Amerikaanse vriend van mij ontving mijn berichten wel, maar zijn reacties bleven in de iMessage wereld hangen (blauwe ballonnen verstuurde hij) en bereikten mijn Google Pixel niet. Dat komt omdat KPN het nog niet ondersteund. Zijn Amerikaanse provider wel. Daarom werden mijn berichten wel door hem ontvangen. Althans, dit is hoe ik het tot nu toe heb begrepen. Als ik dat fout heb, hoor ik het graag 😅

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 23, 2025

@balken07 Helaas alleen binnen Google ecosysteem. Tussen Android and iPhones of tussen iPhones gaat het niet zonder provider ondersteuning.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zou willen dat ik je meer kon vertellen dan ​@Noordzee al heeft gedeeld, ​@balken07. Maar helaas is dit waar we het op dit moment mee moeten doen. Ik snap dat je er helemaal niets aan hebt en graag een concreter antwoord wilt, maar die heb ik momenteel niet. Zodra we wel meer weten, zullen we dat uiteraard delen.

netblade
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • June 2, 2025

Vodafone heeft het gehad in Nederland, echter is Vodafone in alle landen gestopt met hun RCS dienst.

Vodafone stopt met het aanbieden van chatfuncties ... - Vodafone Community

Men vind het fijner om dit bij een partij als google te beleggen blijkbaar. Intussen verkopen ze al je data door. Ik vermoed niet dat iemand dit aan gaat bieden tenzij men de boel aan de andere kant van de oceaan teveel uit de hand vind lopen denk ik (lees politiek eist Europees alternatief). Tot die tijd zal er niks veranderen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 5, 2025

It is sad that such an important update that will make users' life much easier and bridge gaps, is considered such a low priority by providers. I am amazed that it took years of campaigning with #getthemessage for Apple to get convinced and an entire EU regulatory system to force them to support it and at the end of the day, carriers like KPN to break everything! I want to be able to communicate with my contacts and send messages via the carrier and not try to find which app to use for each and every one of them (WhatsApp, Signal, Telegram etc).

I can send RCS messages to people in the USA, UK, France, Germany, but I STILL after more than a year CANNOT send to people in the Netherlands! This is outrageous!!

Make this simple protocol support a PRIORITY with KPN. Maybe then also others will follow your lead and stop "waiting it out to see what happens" (which is preposterous!)

I would assume that it should be a priority for carriers. I don't know about other people but for me, the second I find out that some other provider has implemented RCS in the Netherlands, I will move over to that carrier and advocate all my friends with iPhones to do the same!

It's simpler really. The last to the party is the loser 🤷

Forum|alt.badge.img

In USA is RCS allang breed ondersteund, terwijl we hier in Nederland weer achter de feiten aanlopen.

Het is logisch dat ze daar vooruitlopen. Daar sms’en ze veel en veel meer dan hier. RCS is daar meer een prio dan hier. We hebben hier niet zo’n “sms klimaat” als in de VS 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 15, 2025

In USA is RCS allang breed ondersteund, terwijl we hier in Nederland weer achter de feiten aanlopen.

Het is logisch dat ze daar vooruitlopen. Daar sms’en ze veel en veel meer dan hier. RCS is daar meer een prio dan hier. We hebben hier niet zo’n “sms klimaat” als in de VS 

I don’t think I can agree with that. In Europe people message each other just as much. The only cultural difference is that in the USA, the majority of people prefer or are content to use the default applications in their phones (especially iPhones) (i.e.: iMessage), that’s why the dreadful blue/green debacle became a thing. In Europe and many other places, people are just fine and maybe technologically more literate to use other apps (WhatsApp, Signal, Telegram).

And this is probably the reason companies like KPN do not feel the pressure to give this feature to their customers. The demand is not enough.

My argument is that I as a customer pay for GSM calls and texting and want the protocols used to be up to date! For convenience and security reasons. I don’t want to pay for and use only the outdated SMS protocol when RCS has been available for ages! I don’t care that other people are “okay” with Facebook’s WhatsApp or Telegram. I would like to have the option to use whatever is best for me. It all comes down to the quality of services offered from the service provider irrespective of their popularity. SMS is also not widely used anymore. Does this mean we should remove it completely? I would say, no, not at all.

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • September 15, 2025

De meerderheid van de Nederlanders (ik denk zelfs Europeanen) maakt geen gebruik van het GSM netwerk om berichten te versturen. kijk naar de cijfers van nieuwjaar wat over het algemeen voor een provider best een piek momentje is. (https://www.overons.kpn/nieuws/en/2025-starts-with-record-mobile-data-usage-on-kpn-network/

in 10 jaar is het aantal sms verminderd van 4,7 miljoen naar 0.9 miljoen terwijl het datagebruik van 47 Terabyte naar 551 terabyte is gestegen. Dus de gebruikers van KPN maken steeds meer gebruik van o.a. Whatsapp/Signal en Telegram achtige apps. Ik denk dat dat o.a. de reden is waarom providers in Nederland de opvolger van SMS niet heel hoog op het prioriteitenlijstje hebben staan

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 15, 2025

De meerderheid van de Nederlanders (ik denk zelfs Europeanen) maakt geen gebruik van het GSM netwerk om berichten te versturen. kijk naar de cijfers van nieuwjaar wat over het algemeen voor een provider best een piek momentje is. (https://www.overons.kpn/nieuws/en/2025-starts-with-record-mobile-data-usage-on-kpn-network/

in 10 jaar is het aantal sms verminderd van 4,7 miljoen naar 0.9 miljoen terwijl het datagebruik van 47 Terabyte naar 551 terabyte is gestegen. Dus de gebruikers van KPN maken steeds meer gebruik van o.a. Whatsapp/Signal en Telegram achtige apps. Ik denk dat dat o.a. de reden is waarom providers in Nederland de opvolger van SMS niet heel hoog op het prioriteitenlijstje hebben staan

Well of course! Who would want to send messages that only support text? It’s not the 80s 🤷‍♂️
If the messaging protocol was updated to RCS as soon as it was available, a fair share of the messages sent would be via the default apps on everyone’s phone and not via third party (mainly Facebook’s apps). 

Also not being the most popular messaging channel is not a valid reason not to support a newer protocol. Most third party providers are not trustworthy, namely Facebook with their Messenger, WhatsApp and Instagram. And it gets even worse with non end-to-end encrypted apps like Telegram.

So offering a rich communication channel with RCS, should be considered of high importance to allow people to detach themselves from the monopoly of Facebook and make their communications simpler and safer. Google had launched a whole #getthemessage campaign to convince Apple to comply with messaging standards. And Apple being Apple only did it when the EU forced her hand. I find it simply ridiculous that we have to convince the SERVICE PROVIDER to offer the new and updated messaging protocol!! 

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • September 17, 2025

Nee, men gebruikt andere Protocollen/Apps pas als het een goed maar makkelijk alternatief is voor wat men op dit moment gebruikt.  Omdat men al gewend is an de huidige apps en werkwijzen, dus gebruikers zullen niet overstappen.

Het overstappen van WhatsApp naar een app als Signal bijvoorbeeld heeft al 2x een poging gehad, de eerste keer toen Meta de voorwaarden van  Whatsapp aanpaste zodat Facebook de data kon gebruiken (2021. Veel (Social)Media aandacht en zowaar er stapten wat mensen mensen over (of gingen beide apps draaien waaronder ikzelf) maar dat bloedde al snel dood.

begin dit jaar weer ophef en Media aandacht….. en weer een boel mensen die overstapte. en meer dan de eerste keer. Maar veel mensen gebruiken nog steeds voornamelijk WhatsApp.. Sterker nog, ik app mensen die ik in Signal zie alleen via Signal, maar de meeste van die mensen houden stug vol met WhatsApp.

En aangezien RCS niet meer kan dan de bestaande opties voor zover ik weet en voegt het niet heel veel toe aan de huidige alternatieven, is er geen incentive om het te gebruiken voor gebruikers (als het al zou kunnen in Nederland).

Dus ik verwacht niet dat de meeste gebruikers hier echt op zitten te wachten. Alleen als de bestaande apps het protocol gaan ondersteunen ("Vroeger kon je met Signal ook SMS'sen…." wat ik best handig vond) gaat het echt gebruikt worden door mensen.

Gaat het dan niet komen?, vast wel want ik voor zover ik weet is RCS verplicht als je aan de 5G standaard wil voldoen (4G was nog optioneel maar de 5G standaard lijkt het af te dwingen).

Nu is de veiling van de 3,5GHZ band vorig jaar geweest dus alle providers zijn hard bezig met de verbeteringen op het 5G netwerk in Nederland en dr zal een wedstrijdje zijn wie er het eerst de 5G standaard volledig geimplementeerd heeft….. hoe lang? mijn glazen bol is jammer genoeg stuk sorry :)

Just my 2 cents

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 17, 2025

I don’t disagree with the reasoning and what most people do with which apps they use. All these are facts and undeniable.

I am not one of the majority, to be honest. I haven’t used WhatsApp for 5 years, just because I stopped using anything Facebook owned. I mainly use Signal and now more and more RCS. Only occasionally Telegram for those that do not have Signal and have an iPhone. For friends in the US and UK, I use RCS, even for people that use iPhones, since all providers there seem to support it.

BUT this is not the question here. We are not trying to find the most popular app and ONLY stick to that one. It is not an election. A provider like KPN is, should not care about that. A provider should offer in my opinion the best and newest for their services (which in this case is an update from SMS to RCS) and let the market decide which app(s) people will want to use. Institutions like the EU can and did do the work to force stubborn companies (like Apple) to allow people to have choices. The whole point is having the choice!

At the end of the day, since at some point RCS will have to be supported, why delay it? It is not such a huge undertaking. 

Thank god for standards and regulations!! I really hope what you said about 5G is enforced and we move away from the (already dead and) insecure SMS to RCS.

To be honest, if another company supports it first, for example Vodafone or anyone else, I will not hesitate to suggest to people to change to a more proactive provider. I might also do so myself, so that I am not dependent on Google’s implementation of RCS. I already know people that are doing this exact thing in other countries, since their provider is lagging behind.

• September 21, 2025

Het valt mij op dat er in veel reacties allerlei drogredenen worden aangehaald om RCS niet in te voeren als provider. Dan toch even een stukje geschiedenis.

SMS was immens populair. Zo populair dat er eerst vet veel voor betaald moest worden, totdat allerlei apps innhet leven werden geroepen die via het datanetwerk berichten konden versturen. Waar SMS op elk toestel en met elk toestel werkte, was dat bij de apps niet zo. 

Gebruikers werden ineens gedwongen om gebruik te maken van de app waarmee hun vrienden of familie berichten verstuurden. Daarom is in het ene deel van de wereld app X veel gebruikt en in het andere deel app Y. Overstappen naar andere apps is niet succesvol, want zolang je familie en vrienden niet overgaan blijf je gebonden aan die app. Dat weten de makers en die zijn daar maar al te blij mee.

RCS gaat dit weer doorbreken. Apps kunnen weer losgelaten worden en met goede functionaliteit kunnen uiteindelijk alle telefoons weer makkelijk met elkaar berichten uitwisselen. Ik kan niet wachten tot RCS ondersteund wordt en ik Whatsapp vaarwel kan zeggen. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 21, 2025

Het valt mij op dat er in veel reacties allerlei drogredenen worden aangehaald om RCS niet in te voeren als provider. Dan toch even een stukje geschiedenis.

SMS was immens populair. Zo populair dat er eerst vet veel voor betaald moest worden, totdat allerlei apps innhet leven werden geroepen die via het datanetwerk berichten konden versturen. Waar SMS op elk toestel en met elk toestel werkte, was dat bij de apps niet zo. 

Gebruikers werden ineens gedwongen om gebruik te maken van de app waarmee hun vrienden of familie berichten verstuurden. Daarom is in het ene deel van de wereld app X veel gebruikt en in het andere deel app Y. Overstappen naar andere apps is niet succesvol, want zolang je familie en vrienden niet overgaan blijf je gebonden aan die app. Dat weten de makers en die zijn daar maar al te blij mee.

RCS gaat dit weer doorbreken. Apps kunnen weer losgelaten worden en met goede functionaliteit kunnen uiteindelijk alle telefoons weer makkelijk met elkaar berichten uitwisselen. Ik kan niet wachten tot RCS ondersteund wordt en ik Whatsapp vaarwel kan zeggen. 

I could not agree more!!!

Standards are standards for a reason.

I can’t wait to be free from the tyranny and dependency of apps and especially Facebook.

Providers like KPN should not hide behind the laziness and technological illiteracy of most of their users and do nothing. Why on earth would they think that the argument “it is not the most popular messaging protocol” makes sense, it is beyond me.

KPN and every other provider should have supported RCS many years ago.

BUT if people do not complain about this failure, they will keep being inactive and hide behind meaningless excuses.

• Topper
  • September 23, 2025

Mensen sms’en inderdaad weinig, maar dat komt omdat het een 30 jaar oude techniek is met weinig functionaliteit. Dat vind ik geen argument om RCS niet te ondersteunen. Je besluit ook niet om een brug te bouwen op basis van het aantal mensen dat de rivier zwemmend oversteekt?

Daarnaast vermindert RCS ook de afhankelijkheid op grote Amerikaanse techbedrijven. Ik verstuur mijn berichten liever via KPN in Nederland dan Silicon Valley in de VS.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • September 23, 2025

Mensen sms’en inderdaad weinig, maar dat komt omdat het een 30 jaar oude techniek is met weinig functionaliteit. Dat vind ik geen argument om RCS niet te ondersteunen. Je besluit ook niet om een brug te bouwen op basis van het aantal mensen dat de rivier zwemmend oversteekt?

Daarnaast vermindert RCS ook de afhankelijkheid op grote Amerikaanse techbedrijven. Ik verstuur mijn berichten liever via KPN in Nederland dan Silicon Valley in de VS.

Precies! 🤷‍♂️

I have been advocating people to do the same and sever the dependency with Facebook and their apps, since essentially most have a “Facebook phone” nowadays. It is better to send our messages via KPN who is the provider and we pay with euros, than via Facebook where we pay with our data!

The problem is that providers do not provide RCS service to their customers, because not enough people complain ! They just don’t #getthemessage 😋

A few comments in a forum topic is just not enough pressure 🤷‍♂️ 

Forum|alt.badge.img+1

Als je gebruik wilt maken van RCS, stap dan over naar Vodafone. Die ondersteunen RCS via het Google platform én gebruiken zelf RCS bij service en marketing campagnes op hun eigen base. Het ziet er prachtig uit. Zie plaatje hieronder. Ik snap niet waarom bedrijven vasthouden aan SMS of e-mail campagnes, als je zo'n prachtig alternatief hebt.

Voor 1 op 1 communicatie zijn we veelal een WhatsApp land, maar dat was natuurlijk ook noodgedwongen door de hoge SMS kosten in de jaren '90.

→ Met RCS kunnen providers consumenten klanten weer terugwinnen naar een eigen platform: dat levert ze financieel misschien niet heel veel op in de consumenten markt, maar volgens mij heeft deze technologie wel een mooie toekomst voor de zakelijke markt.

Of zal Whatsapp/Facebook met hun business messaging proposities die markt al ingepikt?