Skip to main content

Ik heb sinds kort een 5G netwerk mobile unlimited van k.p.n max 600 mbps en bevalt op zich goed, vind het alleen jammer, dat de download lager is dan de wat er belooft is vanuit k.p.n.

Als ik in Beers ben, heb ik een download van tussen de 500 en de 1000 mbps wat mijn mobile ook aankan en daarvoor ook speciaal gekocht, voor de hogere snelheden.

Maar ik merk wel, dat de hogere snelheden nog niet haalbaar is, omdat de frequentie waar men het over heeft, deze schijnbaar nog niet heeft geactiveerd.

Wanneer word deze wel geactiveerd, zodat men van hogere snelheden kan gaan genieten dan de 800  mbps die ik nu aankan.

Hoi ​@Genet 

Welkom op de community van KPN.

Momenteel kun je in de meest gunstige gevallen, en downloadsnelheid op het 5G netwerk halen van tussen de 600 Mbit/s en de 700 Mbit/s, met af en toe een uitschieter die hoger komt.
Deze snelheden behaal je momenteel voornamelijk, als je in de buurt bent van een KPN Zendmast waarop Band 78 (3,5 GHz) al actief is.

Actueel is dit de situatie op het 5G netwerk van KPN:

Momenteel zijn dit de cijfers (Bron Antennekaart.nl):

• Op 1160 van de KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) momenteel geactiveerd.
  • In totaal zijn er 4932 KPN zendmasten waarop 5G actief is.
  • Dus op 3772 KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) nog niet actief, daarop zijn alleen Band 1 (2100 MHz) en Band 28 (700 MHz) geactiveerd.

Dus op 3772 KPN zendmasten moet de nieuw verkregen Band 78 (3,5 GHz) nog geactiveerd worden, en dat gebeurd vaak per regio of plaats.

KPN zal waarschijnlijk pas de download snelheden gaan verhogen op hun 5G netwerk, zodra Band 78 (3,5 GHz) volledig is uitgerold.

Maar een downloadsnelheid van maximaal (in de meest gunstige situatie) 600 Mbit/s is al méér dan voldoende voor een smartphone.

Reageer