Skip to main content

Ook ik wacht op de ondersteuning van roaming op de Apple Watch, ik snap alleen niet zo goed waarom dit nog niet werkt?

 

 Je neemt toch een duo esim, gekoppeld aan je huidige abonnement!? En je betaalt er ook nog eens 5,- per maand extra voor?

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic. 

Ik ben aankomende maandag ook weer in Frankrijk, zal dan nog eens kijken. 
 

@Otto73 , heb je geprobeerd op de Watch eens opnieuw op te starten? Misschien dat hij dan wat settings opnieuw laad?

Ja heb de Watch meerdere keren opnieuw gestart, had geen effect helaas.


@Epoch ,

 

 het schijnt volgens Iculture en een KPN woordvoerder pas echt ergens vorige week geactiveerd te zijn ( zeggen ze).

 

 Ik ben ook internationaal chauffeur, dus ik zit er ook boven op!


Zie hier de bronvermelding 

https://www.iculture.nl/nieuws/apple-watch-cellular-dataroaming-kpn/


@Otto73 
@JAJB 

 

Het zou handig zijn, als KPN een lijst zou publiceren met daarin de landen binnen de EU, waar je op dit moment kunt roamen met je Apple Watch (Ultra).
Je zou verwachten, dat je met dezelfde provider kunt roamen als waar je iPhone op dat moment mee verbonden is.

Want je zou volgens mij ook gewoon in Frankrijk roaming kunnen gebruiken op je Apple Watch, maar lees nu van onderander @Otto73 dat het daar (nog) niet werkt.

Hopelijk kan een moderator daar het antwoord op geven.

Maar een lijstje van landen waar je jouw Apple Watch (Ultra) inmiddels al kunt gebruiken via het mobiele netwerk (dataroaming), zou sowieso ook handig zijn. 


Update:

 

 niks veranderd, net zoals vorige week.

 Nederland - Verbinding

 België - verbinding

 Frankrijk - geen verbinding

 

 ik zal later deze ochtend eens contact zoeken met de klantenservice. 


Na Frankrijk waar het niet werkt, ben ik inmiddels in Spanje aangekomen en daar werkt het wel: m’n Apple Watch heeft hier in Spanje een werkende verbinding met Movistar.


@Otto73 , bedankt voor jouw update!

 

 Ik heb zojuist contact gehad met de klanten service, die zouden het doorspelen na de juiste afdeling. 
 

ondertussen ook nog de Apple site gecontroleerd:

https://www.apple.com/watch/cellular/#table-apple-watch
volgens deze info, word de Watch ook ondersteund door 2 providers in Frankrijk. 


Wat mij wel op is gevallen, de Watch heeft aanbieder versie 25.0, terwijl mijn IPhone versie 55.0 heeft. 
 

geen idee of dit er mee te maken heeft?


Hallo allemaal. 

Vanaf Apple WatchOS10 werkt roaming ook op de Apple Watch. 

Zowel de iPhone als de Apple Watch moeten de laatste versie hebben, dus iPhone iOS 17.x en Watch WatchOS 10.x

Mocht het in het buitenland nog niet werken zou je kunnen proberen Wifi en bluetooth op de iPhone en de watch uit te zetten. En hierna de watch opnieuw op te starten. 

 


Overigens is de situatie wat betreft roaming in Frankrijk in onderzoek. 

Mijn collega's van de mobiele technische dienst zijn hier mee bezig. 

Zodra ik meer informatie heb zal ik het hier zo snel mogelijk delen! 


@Rutger_ , bedankt voor de feedback!

 Nou duimen dat het “Frankrijk” probleem zsm opgelost kan worden. 


Ik woon op de grens en ben daarom regelmatig in België. Ik ben daarom zeker blij met roaming op mijn Apple Watch. Nu kan ik ook dan mijn telefoon thuis laten. Ik moest de mogelijkheid uit een andere bron vernemen. Ook ontbreekt roaming nog in de kennisbank. Handig om daar ook op te nemen omdat klanten het zelf moeten activeren.


Overigens is de situatie wat betreft roaming in Frankrijk in onderzoek. 

Mijn collega's van de mobiele technische dienst zijn hier mee bezig. 

Zodra ik meer informatie heb zal ik het hier zo snel mogelijk delen! 


Is er al meer nieuws over roaming in Frankrijk?

Ben inmiddels weer in Frankrijk maar roaming werkt hier nog steeds niet.


@Otto73 ,

 

 klopt, het werkt nog steeds niet!

vd week contact gehad met de klantenservice, ze hebben een “trace” op m’n sin gezet om te kijken wat er gebeurde. 
 

er gebeurde vrij weinig 😬, de Watch probeert verbinding te maken met het netwerk, maar word er direct afgegooid! Waarom weten ze niet te vertellen. 
 

ze vermoeden dat de Franse provider weigert, de Watch word ook in Frankrijk ondersteund…. Dus het zou moeten werken😬


Op 9-10-23, nog steeds geen verbinding in Frankrijk. 


@JAJB Het klopt dat je nog geen verbinding in Frankrijk hebt. 

Onze mobiele technische dienst is hier nog mee bezig. 

Zodra hier meer over bekend is dan zullen ze contact met je opnemen. 

Nieuwe updates over dat het nog niet werkt zijn dus niet nodig. Dit is bekend. 


@Rutger_ , waarom zou ik geen “updates” mogen plaatsen? 
 

ik ben zelf dit topic gestart, en ik vind het juist wel fijn dat er een “tijdlijn” ontstaat. 


Is het een tijdlijn als er elke week staat “het werkt niet”? Een tijdlijn heeft als kenmerk dat er wijzigingen vermeld worden.

Zolang het niet werkt en er niks geplaatst wordt werkt het nog steeds niet natuurlijk.

Het is voor iedereen prettiger als er t.z.t. wel gemeld wordt dat het werkt danwel wanneer.

Steeds maar melden dat het niet werkt, wat bekend is, is onnodig. Zeker voor de mods. In hun systeem komt het topic dan steeds weer naar boven en moeten ze het bekijken. Dat gaat ten koste van tijd voor andere zaken.

Ik volg dit topic ook. En steeds als het in m'n lijst komt bekijk ik het. Om weer te lezen dat er nog niks is veranderd.


@PeterG , ik ben zojuist gecontacteerd met de uitleg waarom het nog niet werkt, dus daar ben ik achter. 
 

zowel Frankrijk, Luxemburg, Oostenrijk en Italië ondersteunen nog geen “bellen over 4G” ingeval van Roaming, daarom word de Watch door de lokale provider van het netwerk gehaald, en daarom heb je geen verbinding momenteel in deze landen. 


Ah, duidelijk.

Dus de Fransosen, Luxemburgers, Oostenrijkers en Italianen zelf kunnen het met de smartwatch ook nog niet gebruiken in elkaars landen.… Het is me wat. En de rest van 55 bundel landen.

Maar kennelijk werkt “bellen via 4G” wel met telefoons want in die landen kan je met je smartphone wel bellen met NL abonnement. Of bel je daar dan nog steeds (...) met 2G (=GSM) ? 🤓. Dat zou helemaal middeleeuws zijn.


Bron Oddio ( T-Mobile).

Om Multisim via de smartwatch te gebruiken in het buitenland, is VoLTE roaming een vereiste voor een goede ervaring. Tot op heden is VoLTE roaming nog niet overal in het buitenland beschikbaar. Daarom hebben we er bewust voor gekozen om voorlopig Multisim te beperken tot het eigen netwerk, totdat er voldoende VoLTE roaming footprint is. Wanneer dat zal zijn, kunnen we nu nog niet zeggen. Maar er komen steeds meer landen en netwerken bij waar Odido VoLTE ondersteuning heeft.

VoLTE roaming is dus nog niet overal beschikbaar, lokaal werkt het wel, Gisteren bij een klant gesproken die ook een Watch heeft met data (Fransman) die had gewoon verbinding op de provider Orange. 
 

kort door de bocht, buitenlandse sim kaarten worden geweigerd op het VoLTE roaming netwerk. 


Hoi @JAJB 

@Michel.uit.Arnhem schrijft:

Goed Nieuws! voor iedereen met een Apple Watch bij KPN.

Vanaf nu kun je ook jouw Apple Watch gebruiken in het buitenland, via het beschikbare mobiele netwerk in het betreffende land.

 


@PeterG , klopt zo word het momenteel verwoord. 
 

Praktijk blijkt toch anders 😬. Het is mijn als volgend uitgelegd:

 

De Watch maakt verbinding met een VoLTE netwerk, de provider moet roaming accepteren/geactiveerd hebben. In Frankrijk zijn er 2 providers die de Watch met VoLTE ondersteunen, namelijk Orange & SFR. 
 

beide providers staan geen VoLTE roaming toe!

 Wanneer je een Franse sim hebt van één vd providers zul je gewoon verbinding hebben in Frankrijk, maar wanneer je met dezelfde sim naar Nederland gaat, dan heb je GEEN verbinding… al zou je op het KPN netwerk zitten. Ze ondersteunen gewoon geen roaming!

 

 Nou zijn wij met een Nederlandse sim een roaming klant op hun netwerk, en daarom krijg je dus geen verbinding!

 

 Van wat ik begreep is dit het geval in de volgende landen:

 Luxemburg

 Frankrijk

 Oostenrijk 

Italië

 

 waar het wel werkt (eigen bevindingen):

 België 

Duitsland

 Zwitserland

 Spanje


Hallo allemaal. Nog even bevestigende informatie vanuit mijn kant. Ik vertel niets wat jullie zelf nog niet hadden ontdekt of gehoord. Maar puur ter bevestiging.

Om gebruik te kunnen maken van dataroaming op een smartwatch is er VoLTE (voice over LTE, dus 4G) nodig. Dit geldt voor de smartwatches van Apple en Samsung.

In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een daar beschikbare, lokale provider. In dat netwerk moet ook VoLTE beschikbaar zijn voor klanten die roamen op dat netwerk.

Een smartwatch heeft daarnaast een specifiek soort verbinding nodig om te kunnen werken en dit wordt niet in alle landen aangeboden.

Het kan dus zo zijn dat jouw smartwatch niet in alle landen werkt.

 

Er komen steeds meer landen en netwerken bij die VoLTE wel volledig ondersteunen. Ervaar je dat het niet werkt, vraag dan via de telefonische klantenservice de meest actuele informatie op. 


@PeterG , klopt zo word het momenteel verwoord. 
 

Praktijk blijkt toch anders 😬. Het is mijn als volgend uitgelegd:

 

De Watch maakt verbinding met een VoLTE netwerk, de provider moet roaming accepteren/geactiveerd hebben. In Frankrijk zijn er 2 providers die de Watch met VoLTE ondersteunen, namelijk Orange & SFR. 
 

beide providers staan geen VoLTE roaming toe!

 Wanneer je een Franse sim hebt van één vd providers zul je gewoon verbinding hebben in Frankrijk, maar wanneer je met dezelfde sim naar Nederland gaat, dan heb je GEEN verbinding… al zou je op het KPN netwerk zitten. Ze ondersteunen gewoon geen roaming!

 

 Nou zijn wij met een Nederlandse sim een roaming klant op hun netwerk, en daarom krijg je dus geen verbinding!

 

 Van wat ik begreep is dit het geval in de volgende landen:

 Luxemburg

 Frankrijk

 Oostenrijk 

Italië

 

 waar het wel werkt (eigen bevindingen):

 België 

Duitsland

 Zwitserland

 Spanje

Dit is het juiste antwoord/verklaring !


Reageer