Skip to main content
Vraag

Wanneer wordt RCS beschikbaar, nu Apple het end to end encrypted heeft?

• February 23, 2026
  • 6 reacties
  • 84 keer bekeken

Nu apple RCS end to end encrypted heeft, gaat het nog lang duren voor we RCS kunnen gebruiken?

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 23, 2026

Hallo ​@Pepijn_L ,

Daar is een tijd terug door KPN een reactie over gegeven dat er niets bekend is totdat er een aankondiging over komt.

bron:

reactie van moderator:

Ik snap dat je er helemaal niets aan hebt en graag een concreter antwoord wilt, maar die heb ik momenteel niet. Zodra we wel meer weten, zullen we dat uiteraard delen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 23, 2026

Ik gebruik RCS gewoon met mijn Simyo-abo (is KPN).

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Nu apple RCS end to end encrypted heeft

Voor andere lezers die dit ook even gemist hadden, de eerste testen zitten blijkbaar in de beta van iOS 26.4:

In landen waar RCS (de opvolger van sms) ondersteund wordt, kun je dit sinds iOS 18 op de iPhone gebruiken. In Nederland zijn er helaas nog steeds geen providers die dit ondersteunen. Wat in iOS 26.4 wel nieuw is, is dat Apple begonnen is met het testen van de end-to-end-encryptie van RCS-berichten. Op dit moment gaat dit alleen nog van iPhone naar iPhone, maar uiteindelijk zou dit ook tussen iPhone en Android moeten werken.

We zijn er nog niet dus, ook niet zodra 26.4 uit de beta is, als ik onderstaande goed lees:

First, I want to note that what’s included in iOS 26.4 is a limited initial test of RCS end-to-end encrypted messaging.

Additionally, the feature will not actually launch as part of the iOS 26.4 update. Apple says that end-to-end encryption for RCS messaging will be available to customers in a future iOS 26 software update.

En vooral: het is me onduidelijk of bovenstaande nodig is als providers RCS zouden onder­steunen. Of dat dit een workaround is zoals ook Android die heeft. Want waarom zou het anders alleen van iPhone naar iPhone werken? 🤔 Klinkt alsof het ook na deze update altijd via Apple (en Google) loopt, in plaats van via de providers? Of misschien loopt Android achter in dit geval?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Ik gebruik RCS gewoon met mijn Simyo-abo (is KPN).

Maar dat loopt dan niet via Simyo (en de provider van de ontvanger)? We moeten voor RCS juist af van de afhankelijkheid van Apple en Google.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Pepijn_L, op dit moment is het antwoord dat ik kan geven nog niet anders dan het antwoord van mijn collega in het topic dat wordt aangehaald door ​@Noordzee 

reactie van moderator:

Ik snap dat je er helemaal niets aan hebt en graag een concreter antwoord wilt, maar die heb ik momenteel niet. Zodra we wel meer weten, zullen we dat uiteraard delen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 28, 2026

Ik schreef:

En vooral: het is me onduidelijk of bovenstaande nodig is als providers RCS zouden onder­steunen. Of dat dit een workaround is zoals ook Android die heeft. Want waarom zou het anders alleen van iPhone naar iPhone werken? 🤔 

Uit de iOS & iPadOS 26.4 Beta 2 Release Notes, door mij vet gemaakt:

In this beta, RCS end-to-end encryption will become available for testing between Apple and Android devices. This feature is not shipping in this release and will be available to customers in future iOS, iPadOS, macOS, and watchOS 26 releases. End-to-end encryption is in beta and is not available for all devices or carriers.

Dus wel berichten tussen iOS en Android?