Skip to main content
Beantwoord

Wat is de status van de beloofde 5G ‘standalone’?

• October 23, 2024
  • 14 reacties
  • 952 keer bekeken

Het is al een tijd stil vanuit KPN over de status van de beloofde standalone 5G standaard. Deze zomer is de 3.5GHz band live gegaan. Ik had dus eigenlijk gehoopt inmiddels al een update van KPN over 5G SA te hebben gelezen. Meer dan

‘5G standalone zal door KPN in 2024 stapsgewijs worden geïntroduceerd.’

heb ik nog niet van KPN vernomen.

bron:

https://www.overons.kpn/nieuws/kpn-zet-volgende-stap-in-5g-ontwikkeling/

Dit bericht is van 23 mei 2023. Mijn vraag aan een KPN medewerker is dus: wat is de status en is er een schatting tot livegang te delen?

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@balken07 en ​@Michel.uit.Arnhem. Het heeft even geduurd, maar ik heb een antwoord. 

Het gaat om het artikel KPN zet volgende stap met 5G, uit begin 2014. Ik kan in ieder geval bevestigen dat de planning is dat dit in het tweede kwartaal van 2025 wordt geïntroduceerd. Ik kan dit niet garanderen maar de prognose ziet er goed uit. Duidelijker kan ik helaas niet zijn. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 29, 2024

Hi @balken07, een goede vraag. 

Ik ga hier navraag over doen om achter te komen of er wat bekend is. Het kan nog echter even duren, ik zie wat automatische meldingen dat mensen vrij zijn in verband met de herfstvakantie. Ik laat het echter hier weten zodra ik een antwoord heb. 

• Auteur
  • Topper
  • November 27, 2024

@Alex van KPN 

Bedankt voor je bericht. De vakantie lijkt mij inmiddels wel voorbij. De volgende is al in aantocht. Ik zou gezien de verstreken tijd graag een antwoord ontvangen op mijn vraag. Bedankt 🙂

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@balken07 

Ik verwacht dat KPN daar pas in 2025 mee gaat beginnen, aangezien op de meeste zendmasten van KPN,  Band 78 (3,5 GHz) nog niet is geactiveerd.

Momenteel zijn dit de cijfers (Bron Antennekaart.nl):

• Op 1160 van de KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) momenteel geactiveerd.
  • In totaal zijn er 4932 KPN zendmasten waarop 5G actief is.
  • Dus op 3772 KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) nog niet actief, daarop zijn alleen Band 1 (2100 MHz) en Band 28 (700 MHz) geactiveerd.

Dus op 3772 KPN zendmasten moet de nieuw verkregen Band 78 (3,5 GHz) nog geactiveerd worden, en dat gebeurd vaak per regio of plaats.

Vandaar dat ik ook verwacht dat KPN 5G StandAlone (SA) pas in 2025 gaan uitrollen, nadat op de overgrootste deel van de zendmasten Band 78 (3,5 GHz) geactiveerd zal zijn.

Al ben ik uiteraard en vanzelfsprekend ook benieuwd naar de mogelijke update van moderator ​@Alex van KPN

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 3, 2024

Hi Balken, dankjewel voor de reminder. Ik zie dat die collega weer aanwezig is dus heb die vraag nogmaals via meerdere kanalen gesteld. Ik blijf dit nu ook actief in de gaten houden en kom hierop terug. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Alex van KPN 

Gezien we nu al in december 2024 zitten, zal het dit jaar niet meer gaan worden.
Daarnaast is op de grootste groep KPN zendmasten nog geen Band 78 (3,5 GHz) geactiveerd, al is KPN daar wel volop mee bezig volgens antennekaart.nl

Ik verwacht dat standalone 5G pas nadat Band 78 is uitgerold, zal worden ingevoerd.
Het wordt in afwachting van de terugkoppeling van ​@Alex van KPN sowieso niet eerder dan in 2025.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 23, 2024

Hi ​@balken07 en ​@Michel.uit.Arnhem. Het heeft even geduurd, maar ik heb een antwoord. 

Het gaat om het artikel KPN zet volgende stap met 5G, uit begin 2014. Ik kan in ieder geval bevestigen dat de planning is dat dit in het tweede kwartaal van 2025 wordt geïntroduceerd. Ik kan dit niet garanderen maar de prognose ziet er goed uit. Duidelijker kan ik helaas niet zijn. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Alex van KPN 

Hartelijk dank voor je terugkoppeling terug.
Het ziet er inderdaad goed uit, met een slag om de arm, dat de planning voor 5G standalone in het tweede kwartaal van 2025 wordt gelanceerd.
We wachten het gewoon rustig af, meer kunnen we toch niet doen.

• Auteur
  • Topper
  • December 25, 2024

Hoi ​@Alex van KPN 

Bedankt voor je terugkoppeling! Dat zou mooi zijn, ik wacht het af :) 

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • February 4, 2025

Hoi ​@balken07 

Ik verwacht dat KPN daar pas in 2025 mee gaat beginnen, aangezien op de meeste zendmasten van KPN,  Band 78 (3,5 GHz) nog niet is geactiveerd.

Momenteel zijn dit de cijfers (Bron Antennekaart.nl):

• Op 1160 van de KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) momenteel geactiveerd.
  • In totaal zijn er 4932 KPN zendmasten waarop 5G actief is.
  • Dus op 3772 KPN zendmasten is Band 78 (3,5 GHz) nog niet actief, daarop zijn alleen Band 1 (2100 MHz) en Band 28 (700 MHz) geactiveerd.

Dus op 3772 KPN zendmasten moet de nieuw verkregen Band 78 (3,5 GHz) nog geactiveerd worden, en dat gebeurd vaak per regio of plaats.

Vandaar dat ik ook verwacht dat KPN 5G StandAlone (SA) pas in 2025 gaan uitrollen, nadat op de overgrootste deel van de zendmasten Band 78 (3,5 GHz) geactiveerd zal zijn.

Al ben ik uiteraard en vanzelfsprekend ook benieuwd naar de mogelijke update van moderator ​@Alex van KPN

Een toevoeging;
N78 (Band 78) moet niet alleen geactiveerd worden, maar moet nog toegevoegd worden of een hele antenne swap moet plaats vinden.

Dus waar N78 aanwezig is, dat zijn alle sites die het hebben. De rest moet nog geupgrade worden.
Of B38 swappen voor een N78 RRU (Remote Radio Unit), ‘de zender’. 
Of dus een hele antenne swap.  Meer info:
https://antennekaart.nl/blog/kpn-breidt-aantal-sites-met-massive-mimo-3500mhz-uit-met-nieuw-type-antenne

En hier alle sites met N78, 3500 MHz:
https://antennekaart.nl/kaart/5g?carrier-combinations=532,537&zoom=7&lat=52.01193653&lng=6.48742675

Odido N78: 4249
KPN N78: 1290
Vodafone N78: 230
Echter staan er bij Vodafone vele N78 sites midden in bossen puur en alleen voor de licentie dekking.

In de praktijk ga je maar met heel weinig sites connecten die N78 hebben.

Bij KPN zitten alle sites op 10 Gbps. Alleen die hebben een limiet van 600 Mbps.

Voor Zo'n 25-30 euro kun je dit abo hebben/krijgen.

Bij Odido zitten alles sites op 1 Gbps of 10 Gbps. Of langzamere Airlinks.
Voor zo'n 30-37 euro tot 700 Mbps en zo'n 40-50 euro tot 1 Gbps kun je dit abo hebben/krijgen.

Praktijk tot zo'n max 1200-1300 Mbps.

Bij Vodafone kun je voor zo'n 20-30 euro een unlimited abo hebben/krijgen.
Echter weet je totaal niet wanneer je de volle snelheid kunt halen of een stuk langzamer gaat.
Eén N78 site in Zaandam doet 1300 Mbps de andere N78 site doet 200-400 Mbps in de praktijk.

Lang verhaal kort. NR SA is leuk, zal ook zeker gaan helpen.
Maar in de praktijk ga je er als gebruiker niets van merken. Ja tenzij je echt iets speciaals hebt wat mogelijk een lagere ping nodig hebt.

KPN kan letterlijk de (download) snelheid verdubbelen door een settings te veranderen (licentie update uit te voeren?) en we gaan van 600 Mbps naar ruim 1200+ Mbps.

Via Voiceworks NL een sim provider die het KPN netwerk gebruikt, kun je al 1400/100 Mbps halen.
Geen idee waarom KPN dit nog niet doet. Nou ja wel een idee, zal vast met centjes te maken hebben.

De telefoons zijn al een tijdje dikke-snelheden-klaar.
WiFi 7 gaat ook al makkelijk 3800/3800 Mbps op een enkele 320 MHz brede carrier op 6 GHz.
De mobiele netwerken worden elke maand beter.

Vroeger liepen de telefoons/applicaties ver voor op het netwerk.
Nu lopen de netwerken zo goed als bijna altijd voor op de applicaties.

Afwachten wat de toekomst samen met NR SA gaat brengen!

• Nieuwkomer
  • April 3, 2025

Hoi ​@Alex van KPN 

Hartelijk dank voor je terugkoppeling terug.
Het ziet er inderdaad goed uit, met een slag om de arm, dat de planning voor 5G standalone in het tweede kwartaal van 2025 wordt gelanceerd.
We wachten het gewoon rustig af, meer kunnen we toch niet doen.

We zijn inmiddels in Q2 van 2025. Is er al een update in de planning?
Kunnen we 5G SA binnen 2 maanden verwachten?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Pilovali_ 

Daar is momenteel nog niets over bekend gemaakt vanuit KPN.
Dus er kan daarom ook nog geen planning gegeven worden, wanneer 5G SA actief komt.

Zodra daar wat meer over bekend zal worden, zal dat zeker door een moderator bekend gemaakt gaan worden, zoals door moderator ​@Alex van KPN bijvoorbeeld.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 3, 2025

Beste ​@Pilovali_ via onderstaande link kun je op een kaart zien welke masten al een actief 5G hebben volgens de nieuwe standaard:

https://antennekaart.nl/

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Beste ​@Pilovali_ via onderstaande link kun je op een kaart zien welke masten al een actief 5G hebben volgens de nieuwe standaard:

https://antennekaart.nl/

Hoi ​@JanD 

Inderdaad kun je het daarop checken, op welke KPN zendmasten Band N78 (3,5 GHz) inmiddels actief staat.

Maar dat heeft voor de rest niets te maken met 5G Stand Alone.
Bij 5G Stand Alone wordt er géén gebruik meer gemaakt van het 4G netwerk, waar het huidige 5G netwerk nog mee samenwerkt.

Zodra 5G Stand Alone actief staat, is het 5G netwerk een volledig zelfstandig netwerk die niet meer samenwerkt met het 4G netwerk van KPN.

• Deelnemer
  • April 7, 2025

Bij 5G Stand Alone wordt er géén gebruik meer gemaakt van het 4G netwerk, waar het huidige 5G netwerk nog mee samenwerkt.

Zodra 5G Stand Alone actief staat, is het 5G netwerk een volledig zelfstandig netwerk die niet meer samenwerkt met het 4G netwerk van KPN.

Ik weet wanneer 5G SA komt, maar kan dat niet meedelen omdat de concurrentie ook niet wijzer gemaakt moet worden. Heel eventjes geduld nog. Overigens werken niet alle toestellen met 5G SA, dat moet door de fabrikanten individueel vrijgegeven gaan worden, dus oudere toestellen, zelfs met 5G SA specificaties, is geen garantie dat die werken.