Skip to main content

Ik ga op vakantie naar New Zeeland. Dan is het handig om een lokale simkaart te gebruiken. Dat schijnt met e-sim mogelijk te zijn. Echter je kan ook een bel/internetbundel kopen.

Wat is nu het verschil tussen het kopen van een bundel bij KPN en het gebruik maken van een van en lokale bundel op je e-simkaart?

Hi @Vanson,

  • Als je gebruik maakt van bundel bij KPN, heb je alleen je KPN simkaart en KPN nummer in gebruik. Je KPN simkaart gaat verbinding zoeken met een Nieuw Zeelands netwerk en dat netwerk zal daar kosten voor in rekening gaan brengen. Om die kosten wat te drukken, kan je een voordeelbundel bestellen, daarmee krijg je een vaste hoeveelheid data, minuten en sms'jes voor een bepaald bedrag. Als de bundel opgebruikt is, kan je vervolgens een nieuwe bundel aanschaffen, je kunt dus zo vaak als je wil gebruik maken van het voordelige tarief van onze voordeelbundel.
  • Als je gebruikt wil maken van een lokale simkaart, zal je naast je KPN simkaart óók een andere simkaart installeren. Je kunt vervolgens in de instellingen van je toestel aangeven welke simkaart gebruikt moet worden voor mobiel internet. Als je daar de lokale simkaart selecteert, zal je KPN simkaart géén verbinding meer gaan zoeken met een Nieuw Zeelands netwerk en zullen er dus geen extra kosten voor datagebruik in rekening worden gebracht. Dat je de lokale simkaart gebruikt voor het dataverkeer, betekent niet dat je jouw mobiele nummer verder niet kan gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld -net als wanneer je gebruik maakt van wifi- gewoon WhatsAppen met je normale nummer. Houd er wel rekening mee dat bellen en gebeld worden wél extra kosten met zich meebrengen, tenzij je daar het mobiele nummer van de locale simkaart voor gaat gebruiken.

Doordat de lokale simkaart op het eigen netwerk zit, zullen de kosten daarvan lager liggen. Afhankelijk van hoe lang je van plan bent daar te verblijven, en hoeveel data je verwacht te gebruiken, kan dat dus een voordeliger optie zijn!


Bij een buitenlandbundel van KPN gebruik je je huidige mobiele telefoonnummer, met een lokale sim krijg je een ander telefoonnummer @Vanson 


Als je de mogelijkheid hebt om naast jouw KPN simkaart een tweede simkaart te installeren dan is het echt het allerbeste om een lokale simkaart met data aan te schaffen, dat is verreweg het voordeligst.

Je stelt dan op de telefoon in dat data via die lokale simkaart moet lopen.


Hartelijk dank. Als ik het dan goed begrepen heb, vervang ik mijn huidige kpn simkaart door een e- simkaart en koop ik in nieuw Zeeland een lokale simkaart. Naast dataverkeer is het ook handig dat je met die lokale simkaart ook lokaal kan bellen. Is dat dan ook mogelijk?


Als jij een sim kaart aanschaft met naast een databundel ook belminuten dan kan je daar ook mee bellen. Je kunt bij bellen dan kiezen via welke sim je dat wilt laten lopen.


Hoi @Vanson 

Je hebt in Nieuw Zeeland de keuze uit 4 mobiele providers, met verschillende prepaid varianten.
Met alle prepaid aansluitingen kun je zowel bellen als internetten binnen Nieuw Zeeland.

Dat zijn de volgende 4 mobiele providers (tevens link naar hun website), om een prepaid simkaart bij aan te schaffen (dit kun je al doen op de luchthaven op Nieuw Zeeland):


Reuze bedankt. Hier kan ik mee aan de slag.


Hoi @Vanson 

Je hebt in Nieuw Zeeland de keuze uit 4 mobiele providers, met verschillende prepaid varianten.
Met alle prepaid aansluitingen kun je zowel bellen als internetten binnen Nieuw Zeeland.

Dat zijn de volgende 4 mobiele providers (tevens link naar hun website), om een prepaid simkaart bij aan te schaffen (dit kun je al doen op de luchthaven op Nieuw Zeeland):

Ik heb nog 1 vraag. Is er nog een voorkeur uit te spreken voor een bepaalde provider?


Hoi @Vanson 

Qua dekking maakt het weinig uit, voor welke provider je kiest.
Volgens de actuele dekkingskaarten, zijn de verschillen minimaal op Nieuw Zeeland.
 

Provider One (voorheen Vodafone) heeft het beste netwerk op Nieuw Zeeland, en bij die provider zit 5G ook standaard bij een Prepaid aansluiting.
Let wel! 5G is alleen beschikbaar binnen de (grote) steden, daarbuiten zit je op het 4G netwerk.

Maar een voorkeur voor welke provider je nu zou moeten kiezen is er eigenlijk niet, ik adviseer je daarom ook om alle prepaid opties onder de loep te nemen (klik op de naam van de providers in mijn vorige reactie), en kies daar voor jouw de beste keuze uit.


Bedankt Michel.


Bedankt Michel.

Hoi @Vanson 

Graag gedaan!
Ik heb je graag voor zien van deze nuttige informatie, waar je wat mee kunt.


Toch nog een vraag. Wat is nu handiger: een KPN e-sim nemen en dan een lokale microsimkaart toevoegen of juist omgekeerd: De simkaart van KPN laten zoals nu en een lokale e-sim kopen.


Zal in de praktijk weinig uitmaken, eigen voorkeur. 


Alleen denk ik dat het in de praktijk veel eenvoudiger is om een lokaal simkaartje te bemachtigen en je KPN abonnement dus op de e-sim te plaatsen. Lang niet alle providers bieden prepaid e-sim. Ook KPN biedt geen prepaid e-sim.


Alleen denk ik dat het in de praktijk veel eenvoudiger is om een lokaal simkaartje te bemachtigen en je KPN abonnement dus op de e-sim te plaatsen. Lang niet alle providers bieden prepaid e-sim. Ook KPN biedt geen prepaid e-sim.

Maar als je telefoon kapot gaat kan je KPN nummer niet meer gebruiken. Een prepaid telefoon kost in AU nog geen 70,€


Alleen denk ik dat het in de praktijk veel eenvoudiger is om een lokaal simkaartje te bemachtigen en je KPN abonnement dus op de e-sim te plaatsen. Lang niet alle providers bieden prepaid e-sim. Ook KPN biedt geen prepaid e-sim.

Maar als je telefoon kapot gaat kan je KPN nummer niet meer gebruiken. Een prepaid telefoon kost in AU nog geen 70,€

Dus jij zegt eigenlijk, gebruik nooit een e-sim als je naar het buitenland gaat want als je telefoon kapot gaat dan zit je met de gebakken peren?


Dus jij zegt eigenlijk, gebruik nooit een e-sim als je naar het buitenland gaat want als je telefoon kapot gaat dan zit je met de gebakken peren?

Exactly


Dus jij zegt eigenlijk, gebruik nooit een e-sim als je naar het buitenland gaat want als je telefoon kapot gaat dan zit je met de gebakken peren?

Exactly

Ik vind het een beetje vergezocht maar goed, wie ben ik, ik zie immers het nut van e-sim al helemaal niet. Mijn OnePlus 5T (oud beestje maar werkt nog prima) heeft een dual sim slot en daar zitten twee simkaartjes in. Één voor mijn Nederlandse abonnement (Odido) en één prepaid voor Zuid-Afrika (MTN-SA).


Ik vind het een beetje vergezocht maar goed, wie ben ik, ik zie immers het nut van e-sim al helemaal niet. Mijn OnePlus 5T (oud beestje maar werkt nog prima) heeft een dual sim slot en daar zitten twee simkaartjes in. Één voor mijn Nederlandse abonnement (Odido) en één prepaid voor Zuid-Afrika (MTN-SA).

Een telefoon kan makkelijk kapot gaan op vakantie, per ongeluk mee genomen bij zwemmen of vallen van hoogte. Bij vodafone kan je nog een voucher bestellen en naar huis laten sturen als iemand thuis is gebleven. Dan kan je online de QR-Code van de voucher scannen en esim opnieuw activeren, maar bij KPN moet je een fysiek simkaart bestellen.

 


Een telefoon kan makkelijk kapot gaan op vakantie, per ongeluk mee genomen bij zwemmen of vallen van hoogte.

Gelukkig gebeurt dat maar zelden.

 

Bij vodafone kan je nog een voucher bestellen en naar huis laten sturen als iemand thuis is gebleven. Dan kan je online de QR-Code van de voucher scannen en esim opnieuw activeren, maar bij KPN moet je een fysiek simkaart bestellen.

Dat je bij KPN een fysieke simkaart moet bestellen en daarna deze om moet zetten naar een e-sim is inderdaad een belachelijke situatie en mijns inziens zeer amateuristisch. Ook zijn daardoor alle “voordelen” van een e-sim tenietgedaan en heeft het mijns inziens geen enkel nut om bij KPN voor e-sim te kiezen. In dit geval zou ik @Vanson aanraden dat echter wel doen zodat de lokale prepaid een gewone simkaart kan zijn. Ik vind €70,- voor een (tijdelijke) prepaid telefoontje eigenlijk al te veel geld. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid een simpel toestel zijn zodat het gebruik van Internet niet echt goed zal lopen. Daarnaast wil je waarschijnlijk juist jouw eigen telefoon gebruiken voor Internet omdat jouw mail, whatsapp en social media allemaal op die telefoon geïnstalleerd staan.


Een telefoon kan makkelijk kapot gaan op vakantie, per ongeluk mee genomen bij zwemmen of vallen van hoogte.

Gelukkig gebeurt dat maar zelden.

Een kennis van mij bij een GSM reparatie  zegt dat de meeste reparaties zijn voor nieuwe batterij, gebarsten scherm (valschade) en waterschade (zwemmbadongeval) 

Dat zal naar alle waarschijnlijkheid een simpel toestel zijn zodat het gebruik van Internet niet echt goed zal lopen. Daarnaast wil je waarschijnlijk juist jouw eigen telefoon gebruiken voor Internet omdat jouw mail, whatsapp en social media allemaal op die telefoon geïnstalleerd staan.

Je kan de prepaid telefoon als wifi hotspot instellen en alles op jouw eigen telefoon maken.

Deze Open Mobile Smart55R is uitstekend voor zijn prijs, alleen AndroidGO in plaats van Android, is simlock free en dus ook terug in NL te gebruiken.

 


Ik heb nog even contact gehad met een medewerker van de KPN winkel. Die geeft aan dat, als je telefoon kapot gaat, je op dat moment je nummer kwijt bent, maar zodra je in NL weer bent je je oude nummer gewoon weer kan activeren.

Dan neem je wel een risico dat gedurende de vakantie periode igv ernstige problemen met je toestel je je nummer niet kan gebruiken, maar dat lijkt me een beperkt risico. Of zie ik dat verkeerd?


...maar dat lijkt me een beperkt risico. Of zie ik dat verkeerd?

Naar mijn mening zie je dat goed, ook ik denk dat dat een heel beperkt risico is..


Reageer