Skip to main content

Ik heb een precom p2000 pager en hier kan een simkaart in.

Wat voor simkaart zou ik hier voor kunnen gebruiken? 1 die ook in de mobiel gaat of 1 die normaal in een semafoon gaat?

Mijn doel is om sms'jes te kunnen ontvangen op de pager.

Als je in de programmeersoftware kijkt wordt er gevraagd bij het gedeelte GSM Module settings om

Server IP

Server IP out

Server Port

GPRS APN

 

Kan iemand mij op weg helpen en of het überhaupt mogelijk is?

Hallo @Paulus86 , staat dat niet in de (installatie)-handleiding dan?

Ik heb die website even bekeken met het bijbehorende apparaat en kom nergens iets over een simkaart tegen.

 


Hoi Jan,

 

bedankt voor je reactie.

Ik heb er geen handleiding bij.

In eerste instantie wordt deze pager gebruikt door brandweer en andere hulpdiensten.

Daarentegen zou ik hem willen gebruiken om sms'jes te ontvangen van HartslagNU.

Als ik op de site kijk zie ik een ‘’precom simkaart’’ met een KPN logo dus vandaar dat ik de vraag hier stel.


Hallo @Paulus86 dan zou ik even met de leverancier van de semafoon contact opnemen, c.q. hun helpdesk.

 


Lastige is dat deze firma alleen zaken doet met hulpdiensten. 


Praktisch moet een gewone simkaart mogelijk zijn. 

Bron : semafoonwinkel .nl : (https://www.scannerforum.nl/index.php?topic=30502.15#top) 

 

Deze pagers zijn in principe gemaakt op terugmelden. Wanneer men mij piept of SMS't, kan ik met 1 of 2 kliks terugmelden met: kom wel/kom niet/5 minuten/al terplaatse/bel me eerst etc.
Maar net welke tekst ik ingeef met proggen.
Vaak zijn deze pagers ook dusdanig opgezet dat ze maar van een beperkt aantal nummers SMS kunnen ontvangen. Bij Swissphone zijn dat er 3.
Daarmee kan men heel snel alle korpspagers met één groepnummer alarmeren middels SMS, maar ook individueel, 3e nummer is mijn prive nummer.
Ook zitten er features op als OAP (on air programming).
Meestal is een SMS vooraf gegaan door een Prefix, dan pas het bericht. Is denk ik een stukje veiligheid tegen ongewenst gebruik.
Bij Precom weet ik het niet uit mijn hoofd, zou ik hem een keer aan de progger moeten hangen om te kijken. Maar eerlijk gezegd boeit me dat niet zo, ik ken niemand welke een Precom prive heeft.
Daarom blijf ik af van Precom brandweerpagers, zijn niet je eerlijk verkregen eigendom ;-)

SMS Sturen gaat ook via een apart SMS inbelnummer (zit in je GSM al voorgeprogrammeerd), het is niet zo dat je een SMS stuurt naar 06-12345678, maar hij gaat eerst naar een ander nummer.
Dat is de SMS centrale, vandaar gaat ie verder naar je GSM, met het bericht, en een aantal commando's vooraf en achteraf (EOL etc). 
Daarnaast moet je pager zich ook inmelden in het netwerk.
Ik weet niet of iedere pager ook zo ingericht is dat hij iedere SMS kan ontvangen.
Wel is het zo, dat als ik hem later aanzet, de berichten alsnog krijg. Net als bij gewone SMS dus.
(Je moet uiteraard een SIM hebben zonder password, roaming en data aktiveren).

 


Lastige is dat deze firma alleen zaken doet met hulpdiensten. 

Vóór het mobiele tijdperk hadden veel mensen een pager, ik ook.

De techniek heeft de pager ingehaald door het mobiel en wordt hoofdzakelijk nog door professionals gebruikt en niet meer door consumenten.

 


Ja snap ik, is ook ouderwets.

Maar gezien het op een of andere manier mogelijk zou moeten zijn is het ook wel weer een uitdaging het toch voor elkaar te krijgen.

Het gaat ook alleen om berichten voor reanimatie oproepen die je normaal tussen alle appjes door op je eifoon krijgt.


Hoi @Paulus86, dat klinkt als een leuk project om dat aan de praat te krijgen. Ik ben zelf niet bekend met de PreCom en in de handleidingen die ik tegen ben gekomen in een zoektocht worden veel specificaties genoemd, maar niet wat voor type simkaart er in kan. Ik vermoed net als Noordzee dat een normale simkaart zal passen, maar Precom zal dit met zekerheid kunnen zeggen, ondanks dat zij alleen zaken doen met hulpdiensten.

Ik ben ook niet genoeg bekend met het apparaat om met zekerheid te kunnen zeggen of sms'jes getoond kunnen worden. De handleiding die ik voor me heb heeft het over een beveiligd systeem van PreCom zelf waarbij berichten gedeeld kunnen worden:

Het systeem biedt tevens de mogelijkheid om tekst berichten te versturen via het PreCom systeem. Middels een beveiligde website inlog kunnen personen of groepen eenvoudig gealarmeerd worden.

Â