Skip to main content

Omdat mijn camperbus geen navigatie heeft wil ik een keer uitproberen of m.b.v. thetering  mijn smartphone  als hotspot voor mijn tablet kan dienen. Op de tablet wil ik dan Google-maps gebruiken. Probleem: ik heb geen idee wat de kosten gevolgen zijn. Tellen alleen de belminuten of wordt er data gebruikt?

Weet iemand daar iets zinnigs over te vertellen?

Reden :mijn oude losse navigatie van TomTom en Mio blijken na updates te weinig geheugen ruimte te hebben. Nu gebruik ik de smartphone als navigatie , maar dat scherm vind ik te klein,.

Hallo @degraafdenhaag als je je telefoon als hotspot gebruikt, gebruik je mobiele data.

Ik weet er niet het fijne van, maar kaarten kunnen ook vooraf gedownload worden en dan off line gebruikt worden, dat scheelt een boel data.

Succes


bedankt voor uw reactie. Zoals al vermeld gebruik ik nu onze android smartphone met Google-maps. Op zich gaat dat goed maar liever een groter scherm. Technisch kan dat met mijn 10 inch tablet ,maar hoe het met de kosten gaat is mij niet duidelijk. Bij maps krijg je ook verkeers info en dat is onderweg ook belangrijk.


Hallo @degraafdenhaag 


Voor het gebruik van Google maps op je mobiel wordt je mobiele databundel gebruikt en dat geldt ook voor het gebruik van de hotspot op je mobiele telefoon, dat gaat ook vanuit de databundel van je mobiele abonnement, het maakt daarbij niet uit wat je op die hotspot aanmeld, b.v. een laptop of je iPad.

Als je een beperkte databundel hebt moet je wel opletten dat de iPad geen grote updates, mails e.d. gaat binnenhalen.


Bedankt voor de reactie. Mijn KPN bundel is beperkt tot 2-3 GB. Ik denk niet dat het dan verstandig is tijdens een rit van enkele uren. De telefoon gebruikt toch de GPS signalen en niet de data verbinding of zie ik dat verkeerd?


Als je de kaarten niet gedownload hebt dan gebruikt je mobiele telefoon ook je databundel daarvoor, ook voor de verkeersinfo. De GPS is alleen voor de positiebepaling.

Maar het data verbruik van Google maps vond ik wel meevallen (ik had toen ook maar een 3GB databundel), dat zou je van te voren even moeten testen.

Voor zover ik me kan herinneren was dat 100 à 200MB per uur.


Bedankt. Omdat ik bij de android smartphone geen verhoogd data verbruik tegen ben gekomen(viel allemaal binnen de bundel) lijkt me dit het meest aannemelijke antwoord. 

Ga het gewoon proberen hoe het bevalt. Een nieuwe vervangende losse navigatie komt veel duurder uit in mijn geval omdat maps altijd de nieuwe kaarten heeft.


Heb je ook gekeken naar de app Navmii?


Hallo @degraafdenhaag 


Voor het gebruik van Google maps op je mobiel wordt je mobiele databundel gebruikt en dat geldt ook voor het gebruik van de hotspot op je mobiele telefoon, dat gaat ook vanuit de databundel van je mobiele abonnement, het maakt daarbij niet uit wat je op die hotspot aanmeld, b.v. een laptop of je iPad.

Als je een beperkte databundel hebt moet je wel opletten dat de iPad geen grote updates, mails e.d. gaat binnenhalen.

Helemaal correct @GeSp , dat laatste kán echter een valkuil zijn. Verder zou ik zeggen: probeer het uit, ga een dagje toeren en controleer aan het eind van deze dag je dataverbruik. Als het alleen om navigeren gaat zal je dataverbruik niet hoger zijn dan bij het gebruik van je smartphone alleen. 


iedereen bedankt voor de reacties. Ik weet nu voldoende om het uit te proberen. Wat mij betreft einde zoektocht info.