Skip to main content

Dag allen,

Ik zit hier met een apart probleem; het zit zo.

In de loop van de vorige maanden heb ik verschillende retro mobieltjes aan het hetwerk gekregen van GSM-900, en zelfs een abonnement afgesloten voor ongelimiteerd bellen en SMS.
Maar al gaat dat goed op de meeste, (KPN en PTT Pocketline Swing, Nokia 3110, 5110, en zo voort), sommige hebben een apart probleem;

  1. SMS kan vaak wel ontvangen worden, maar niet verstuurd
  2. Als er het nummer gebeld word, hoort de andere partij “De persoon die u probeert te bellen heeft tijdelijk geen bereik, probeer het later nog eens”, en als het toestel die niet werkt belt is alleen de toon van een dode lijn te horen.
  3. Het verschilt per toestel?

Dus het zijn 3 modellen die dit hebben, een Nokia 1610+ en 8110 hebben dit probleem, ik dacht eerst dat dit komt door de stok oude batterijen in de Nokias die dan de modems niet goed aan kunnen krijgen.

Maar nu ik hier een PTT CarVox Voyager aan de praat heb na een tijdje onderdelen vinden (Had er een met ATF3 gekocht, oeps) hetzelfde probleem heeft, lijkt het me wat anders te zijn?
Mits de CarVox gebeld word gaat wel het icoontje aan dat er gebeld word, al verdwijnt die gelijk als er aan de andere kant de “geen bereik” melding word afgespeelt. “Opgeroepen”, komt er te staan.

SMS ontvangen werkt vaak wel (al niet op de 1610 ook voor onbekende redenen), al erg traag, bellen amper. Al zet ik dan de sim in een ander toestel van ongeveer hetzelfde bouwjaar, zoals de Pocketswing en de Nokia 8110, dan werkt de Pocketline zonder enige problemen en de Nokia niet.

Alle toestellen tonen volledig bereik. Hebben jullie misschien enig idee wat hier aan de hand is?

Goedemorgen @DutchComputerKid en welkom hier op ons forum!

Om heel eerlijk te zijn, heb ik in eerste instantie geen flauw idee waarom je met sommige van die toestellen wel een SMS kunt ontvangen maar niet kunt versturen. Hopelijk is er iemand binnen onze community die een idee heeft wat er hier fout gaat. Ik zal deze kwestie hier ook eens in de groep gooien en kijken of iemand binnen ons team een idee heeft wat hier gaande is. Wel ben ik benieuwd waarom je met zulke oude type mobieltjes in de weer bent. Niet dat ik er problemen mee heb hoor, integendeel. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je anno 2023 nog met bijvoorbeeld een Pocketline Swing wilt werken! 


Er zijn verschillende redenen maar vaak voor hobby :P
De smartphone die ik had/heb was compleet onverstaanbaar, al de oudjes hebben daar geen last van, en gaan natuurlijk veel langer mee.


Maar ja, de kans dat iemand dit probleem heeft meegemaakt is nogal klein. De helpdesk zelf snapte er ook niks van, met de tip om naar een KPN winkel te gaan voor diagnose met meerdere SIM kaarten bijvoorbeeld.

Ik had zelf het idee dat het misschien aan de routering ligt? Gezien de leeftijd van de 8110 van pa zo rond 2001, en de CarVox is inds 1997 niet aan geweest zei de verkoper.
Al, zoals ik zei werken de PTT en KPN Pocketlines wel uit hetzelfde jaar als de 8110, en de rest ook. Raar geval…

Met de IMEI codes zou dat misschien te traceren zijn maar dat is nogal diep in KPN’s systemen neem ik aan. Bij de helpdesk was er escalatie naar laag 2 maar niemand snapte wat er aan de hand was. 🤷🏻
De CarVox is een PTT versie van een Motorola International 1000/2000, die een andere meneer op youtube perfect nog werkend had op een KPN sim kaart 3 jaar geleden nu.


Bedankt voor deze toelichting @DutchComputerKid.

Ik ben er wat dieper ingedoken en heb deze kwestie ook hier even in de groep gegooid. Er is een wat ouder topic die voor zover ik kan beoordelen, over hetzelfde onderwerp gaat en dat is dit topic. Ik denk dat het geen kwaad kan om dit eens door te nemen. Ook heb ik de communicatie die we hier over hebben gevoerd met achterliggende afdelingen terug kunnen vinden. Er wordt aangegeven dat als zoiets met een echt oud toestel werkt dit harstikke mooi is maar dat als het niet werkt het een kwestie van 'pech' is. Dat klinkt misschien wat kort door de bocht maar zo bedoelen we dat natuurlijk niet. De zendmasten en de daar bijbehorende infrastructuur wordt natuurlijk continu verbeterd en vernieuwd, het is niet realistisch om te verwachten dat toestellen van plus minus 20 jaar oud vandaag de dag nog steeds perfect gaan werken. 


Jammer dan.

Probleem is dan duidelijk, het is op locatie dus anders of de codec van het mobieltje nog kan sturen.
Valt ook niks aan te doen dan, ach tja


Jammer dan.

Probleem is dan duidelijk, het is op locatie dus anders of de codec van het mobieltje nog kan sturen.
Valt ook niks aan te doen dan, ach tja

Mijn advies zou zijn om toch een wat moderner type toestel te gebruiken @DutchComputerKid :)