Skip to main content

Op mijn Nokia X20 met Android 13 (die up-to-date is) en een sim kaartje van KPN (via XS4ALL) heb ik prima mobiele data via dat sim-kaartje. Echter als ik de mobiele hotspot wil inschakelen krijg ik de mededeling Data network connection is not available. Wifi is uitgeschakeld en er is een data verbinding via 4G. Een jaar geleden werkte het overigens nog prima. Wie kan mij helpen?

Helaas, dit heeft tot nu toe nog geen werkende mobiele hotspot opgeleverd. Blokkeert KPN misschien de mobiele hotspot? Het heeft gewerkt dus dat zou niet netjes zijn.


Hoi @X20 , KPN blokkeert geen mobiele hotspot.
Hoe jij de mobiele data gebruikt is aan jou. Dat mag KPN vanwege de privacyregels niet eens zien. Ik reageer op dit moment via mijn tablet, verbonden met de hotspot op mijn Samsung S22 (Android 14). Werkt probleemloos.

Heb je de telefoon al eens opnieuw opgestart?


Databesparing moet uitgeschakeld zijn bij het gebruik van je mobiel  als hotspot @X20 

Verder kun je bij de wifi hotspot kiezen voor de 2.4- of de 5.0-band.

Soms werkt het met de ene band wel en de andere niet.

 


Hallo @X20, KPN blokkeert zeker geen HotSpot functionaliteit. Wat nog weleens wil helpen is om het toestel eens in Vliegtuig modus te zetten en dan een minuut te wachten, om vervolgens weer alles in te schakelen. 

Tevens kan het soms helpen om zoals @N.N. al aangeeft, de band te wisselen. 


Iedereen hartelijk dank voor de hulp. Fijn te horen dat KPN geen hotspot blokkeert; dat was een suggestie uit de eerste, Engelstalige, reactie (die ik overigens niet meer zie).

Ik heb vliegtuigmodus uitgeschakeld en weer ingeschakeld; geen succes. Vliegtuigmodus ingeschakeld, gewacht en hele apparaat uitgeschakeld, weer ingeschakeld en uit de vliegtuigmodus gehaald. Verrassend genoeg waren de hotspot instellingen daarna gewijzigd naar, neem ik aan, default instellingen. Dit was te herhalen. Er is dus interactie tussen vliegtuigmodus en hotspot, wat nogal vreemd op mij overkomt, maar geen ramp. Zowel met eigen instellingen als de default instellingen nog steeds de melding dat er een data verbinding nodig was, terwijl er een keurige 5G verbinding opgezet was. Het wijzigen van de band maakte helaas geen verschil.

Ik krijg de indruk dat de hotspot functionaliteit geen gebruik mag maken van de data connectie. Ik heb bij beveiliging en privacy instellingen gekeken maar kan niets vinden wat daar op duidt. Heeft iemand daar nog suggesties voor?

Databesparing staat uit en de hele lijst van die Engelstalige reactie ook gecontroleerd en/of uitgevoerd. Het hele apparaatje resetten naar fabrieksinstellingen is een laatste redmiddel (zonder garantie dat het daarna wel werkt) maar als dat niet echt hoeft zou dat wel fijner zijn natuurlijk.


Je zou nog eens de simkaart kunnen wisselen. Eventueel ook eens de simkaart in een ander apparaat testen en dan op dat apparaat een Hotspot in te stellen. 
Anders zou ik het zo echt niet weten wat het issue zou kunnen zijn @X20 


Opgelost. De twee sim kaartjes van mijn dual sim X20 omgewisseld gaf nog geen verbetering. Mobiele data via het andere (prepaid) kaartje laten lopen (daar had ik nog niet eerder aan gedacht; de laatste tip van Jeroen zette me op het spoor) en dat ging wel goed. Dus de instellingen waren goed en hotspot kon dus werken. Vervolgens kaartjes eruit gehaald en schoongemaakt. Daarna werkte het data-kaartje van XS4ALL ook weer. Mijn mobiele hotspot werkt nu weer en daar ben ik blij om.

Iedereen die meegedacht heeft wordt vriendelijk bedankt voor zijn hulp.


Fantastisch nieuws @X20 


Reageer