Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb een dongel van Huawei E3372 en deze gebruik ik met mijn sim die ik ook voor de telefoon gebruik.

Mijn telefoon heeft APN: internet en werkt daarmee prima.

Als ik deze voor de dongel gebruik, heb ik geen internetverbinding. Op de dongel moet ik als APN: basicinternet gebruiken en heb vervolgens 10x langzamer internet.

 

Hoe komt dit en hoe kan ik er voor zorgen dat ik op de dongel ook gewoon “internet” kan gebruiken?

 

Mvg, Michel.

Het toegangsgedeelte van de KPN mobile infrastructuur zal denk ik primair proberen een moderne IPv6 verbinding met soort van emulatie/tunneling van IPv4 op te zetten. Grote kans dat het daar mis gaat omdat die E3372 voor zover ik denk niet de daarvoor vereiste protocollen aan boord heeft.

Dat het wel verbindt maar dan traag is, kan als oorzaak hebben dat de chipset in de E3372 aanzienlijk ouder en simpeler en meer basis is dan in een moderne smartphone. Je hebt kans dat de E3372 alleen op KPN’s 800Mhz (LTE/4G band 20) gaat zitten, daar is simpelweg maar weinig capaciteit beschikbaar en die wordt ook nog eens met velen gedeeld algemeen gezegd. Met een goede externe antenne en buiten kan dat misschien veranderen, maar is geen garantie. KPN kan zich altijd achter ACM regelgeving verschuilen en stellen dat wat je doet illegaal is.

Met de nieuwste firmware in die E3372 kun je hem ook in bridge-mode zetten, dan heb je meer mogelijkheden qua protocollen en zou je b.v. alleen IPv4 kunnen eisen. Of dat werkt weet ik niet, heb geen KPN mobile abo momenteel.

Maar wat is 10x langzamer?

Laat eerst eens speedtest zien van zowel smartphone  (merk? type?) als E3372 zien.


Hallo @tmoesel

Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp dat de snelheid van een S21 hoger is dan die van een oudere Cat 4 dongel. Op een andere locatie realiseer ik nu 10 Mbit, op zich voldoende. Als de verbinding maar stabieler is dan via mijn telefoon in hotspot modus om mijn mail op te halen.

Wat betreft de “internet” en “basicinternet” APN, als ik het goed begrijp kan mijn telefoon gebruik maken van “internet” en de dongel niet i.v.m. andere protocollen? Ik dacht dat beide ipv4 gebruiken. Het zou mooi zijn om iets meer te begrijpen over welke APN te gebruiken in welke situatie.


KPN Mobile past het achterliggende gedrag van de APN’s nogal aan in de loop der tijden, er is geen goede documentatie. Ook zijn er oude APN namen waar KPN volgens mij vanaf wil, die zul je dus al helemaal niet makkelijk vinden.

Als je meer wilt weten m.b.t. APN’s, zul je veel meer in detail moeten duiken. Zoals al gezegd, firmware versie, bridge-mode enz. KPN rolt al geruime tijd IPv6 uit, dat zal op de S21 wel werken; Kijk maar eens van voor IPv4 en IPv6 WAN IP adressen die heeft. Idem voor jouw E3372. Voor mijn E3372’s kan ik dat niet zeggen, beide met TMO SIMkaart, dat is i.i.g. geen IPv6 en APN internet doet daar ook weer wat anders dan bij KPN.