Skip to main content

We zijn regelmatig in Portugal. Het huis ligt in een dal, regelmatig moeten we naar boven lopen om via de Portugese provider 4G bereik te krijgen. Wie weet een oplossing om ook gewoon in en rondom het huis 4G bereik te krijgen?

Hoi @Jan Verhagen 

Welkom op het forum van KPN

KPN heeft helaas geen invloed over het bereik van een buitenlandse mobiele provider, dus ook niet over het verbeteren van het 4G bereik op jouw adres in Portugal.

Een oplossing hierin zou kunnen zijn, dat je handmatig een mobiel Portugees netwerk selecteert in de instellingen van je smartphone, vaak te vinden onder mobiel netwerk of netwerkinstellingen.
Je kiest dan een mobiel netwerk uit, waarmee je op jouw locatie een beter 4G ontvangst ervaart, dan de huidige provider.

Misschien is er een provider, waarvan de zendmast dichterbij staat met automatisch een betere 4G en/of 5G dekking.

 


Bedankt voor je snelle reactie, ik heb de 3 beschikbare providers MEO, NOS en VadafoonPT al uitgeprobeerd. 

Bestaan er misschien signaalversterkers die ik op een hoger punt kan neerzetten. 


Hoi @Jan Verhagen 

Ik begrijp uit je woorden, dat je ook met overige mobiele netwerken geen betere 4G dekking ervaart, waaruit ik kan concluderen dat de zendmasten niet echt dichtbij staan.

Er bestaan zeker versterkers om het 4G signaal naar een hoger level te zetten.
Hierbij 4 mogelijke suggesties:

Hopelijk heb je er wat aan, en zit er een geschikt model tussen, waarmee je het 4G signaal sterk kunt verbeteren in je huis in Portugal.


Zonder actieve elektronica kan het ook, hier een paar plaatjes.
Wellicht wat cryptisch voor de niet zo ingevoerden op dit gebied, dus ter info, illustratie.

 

 

 


Hoi @KeesYagi 

Bedankt voor je mooie aanvulling!
Vooral die mijn die onder een schotel staat te bellen, vindt ik erg leuk om te zien.
Maar Jan Verhagen heeft nu genoeg suggesties waaruit hij kan kiezen in elk geval.


Beste Michel en Kees,

Bedankt voor jullie reacties, ik kan hier goed verder mee.

Moet wel lachen om de grote schotel, die zou prima naast de buiten douche passen.

Ik ga contact opnemen met de aanbieders om er achter te komen welke versterker het beste bij onze specifieke situatie past.

Nogmaals bedankt, groet, Jan

 


Beste Michel en Kees,

Bedankt voor jullie reacties, ik kan hier goed verder mee.

Moet wel lachen om de grote schotel, die zou prima naast de buiten douche passen.

Ik ga contact opnemen met de aanbieders om er achter te komen welke versterker het beste bij onze specifieke situatie past.

Nogmaals bedankt, groet, Jan

 

Hoi Jan,

Ik heb je met veel plezier mogen helpen, en hoop dat je gauw de juiste oplossing hebt gevonden waarmee je het 4G signaal hebt kunnen verbeteren.
Daarbij kun je kiezen uit één van de aangeboden suggesties van @KeesYagi of van mezelf.

Laat even weten, zodra je het probleem hebt opgelost en ook op welke manier!


Ik vraag me af wat de Portugese providers én de overheid daarvan vinden. Een passieve oplossing (schotel, buitenantenne) is geen probleem maar actieve oplossingen m.i. wel.

Hieronder een verklaring van de (RDI) Rijksinspectie Digitale Infrastructuur over het gebruik van repeaters in Nederland (https://www.rdi.nl/onderwerpen/repeaters).

Repeaters gebruiken frequentieruimte die is vergund aan mobiele providers. Daarom verleent de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) geen vergunningen voor repeaters. U kunt wel aan uw mobiele provider toestemming vragen voor het gebruik van een repeater.

Toestemming door providers

Voor het gebruik van een repeater heeft u toestemming van de mobiele providers nodig. Momenteel geven de providers geen toestemming voor het gebruik van repeaters die niet bij hen zijn gekocht en niet door hen zijn geïnstalleerd.


Ik vraag me af wat de Portugese providers én de overheid daarvan vinden. Een passieve oplossing (schotel, buitenantenne) is geen probleem maar actieve oplossingen m.i. wel.

Hieronder een verklaring van de (RDI) Rijksinspectie Digitale Infrastructuur over het gebruik van repeaters in Nederland (https://www.rdi.nl/onderwerpen/repeaters).

Repeaters gebruiken frequentieruimte die is vergund aan mobiele providers. Daarom verleent de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) geen vergunningen voor repeaters. U kunt wel aan uw mobiele provider toestemming vragen voor het gebruik van een repeater.

Toestemming door providers

Voor het gebruik van een repeater heeft u toestemming van de mobiele providers nodig. Momenteel geven de providers geen toestemming voor het gebruik van repeaters die niet bij hen zijn gekocht en niet door hen zijn geïnstalleerd.

 

Goede aanvulling @RBxx !
Dit zijn natuurlijk wel de regels die voor Nederland gelden, en niet voor Portugal.
In Portugal kan dit uiteraard heel anders zijn, maar het is inderdaad wel verstandig (sluit me bij je aan @RBxx ) om eerst te bellen met de mobiele providers van Portugal, om hierover navraag te doen.


Hi @Jan Verhagen,

Ik zie dat de community je al mooi te hulp is geschoten, top! Het zou inderdaad leuk zijn als je hier nog even deelt voor welke oplossing je gekozen hebt na het raadplegen van de aanbieders, en hoe dat in de praktijk bevalt 😊