Skip to main content

Beste lezer,

Onderwerp: Vraag over MDM-blokkades op tweedehands iPhones

Al vier jaar handel ik in iPhones. Ik koop deze o.a. in via Marktplaats en verkoop ze vervolgens via mijn website. Sinds dit jaar zie ik echter een nieuwe ontwikkeling: steeds vaker worden iPhones geblokkeerd via Mobile Device Management (MDM), bijvoorbeeld wanneer het bijbehorende krediet niet is betaald of wanneer de toestellen tijdens transport zijn gestolen.

Recent heb ik vier iPhones ingekocht bij iemand thuis. De inkoopverklaringen zijn netjes ingevuld. Toch blijken ten minste twee van deze toestellen inmiddels voorzien te zijn van een MDM-blokkade. Het scherm toont een melding dat de iPhone eigendom is van KPN, omdat het toestel óf niet is betaald óf gestolen is tijdens transport.

Op het moment van inkoop waren deze blokkades nog niet actief. De toestellen functioneerden normaal. Pas ongeveer een maand later verschenen de blokkades.

Deze situatie maakt het handelen in tweedehands iPhones aanzienlijk risicovoller. Een toestel dat op afbetaling of via een abonnement is aangeschaft, kan immers maanden na verkoop alsnog geblokkeerd worden als de oorspronkelijke eigenaar niet betaalt. In dit specifieke geval weet ik inmiddels dat de abonnementhouder bewust fraude pleegde. Er is namelijk geen enkele betaling verricht op het abonnement; het is vanaf het begin onbetaald gebleven.

Mijn vraag luidt:

Kan een iPhone nog steeds door bijvoorbeeld KPN worden geblokkeerd via MDM als de oorspronkelijke eigenaar wel een aantal maanden betaald heeft maar na bijvoorbeeld 4 of 6 maanden stopt met het betalen van het abonnement?

Als handelaren en pandjeshuizen zouden we graag inzicht krijgen in de regelgeving hieromtrent, zodat we ons werk verantwoord kunnen blijven doen en risico’s kunnen inschatten.

Daarnaast verbaast het mij dat Apple deze vorm van blokkade toestaat. Het ondermijnt het vertrouwen in de tweedehandsmarkt van iPhones zonder originele aankoopfactuur of toestellen die via een abonnement zijn afgesloten. Hierdoor daalt de courantheid van gebruikte iPhones, wat zowel handelaren als consumenten raakt.

Ook is er niks in de algemene voorwaarden van KPN te vinden over deze blokkades, maar toch worden ze doorgevoerd.

Met vriendelijke groet,
Twan de Haas
Apeldoorn

Hey ​@Twan Ewoud de Haas. Welkom op de KPN Community! 

Ik kan me goed voorstellen dat het ontzettend vervelend is om tegen deze situatie aan te lopen, zeker als handelaar. Wanneer een toestel na verloop van tijd onverwachts geblokkeerd wordt vanwege een MDM-vergrendeling, heeft dat directe impact op je werk en de betrouwbaarheid van de toestellen die je verhandelt.

Op dit moment hebben we helaas geen openbare informatie beschikbaar over hoe of wanneer MDM-blokkades precies worden toegepast op iPhones. Ik snap dat dit lastig is en vooral wanneer je te maken hebt met toestellen die in eerste instantie goed lijken te functioneren.

Ik ga intern navraag doen of we hier meer duidelijkheid over kunnen geven, of in elk geval of we iets meer inzicht kunnen bieden in hoe dit proces werkt. Zodra ik daar een terugkoppeling over heb, laat ik het je uiteraard hier weten.

Hoi Twan en KPN,

Het plaatsen van een MDM lock op een device op grond van een niet betaalde abonnement is juridisch niet toegestaan en onhoudbaar. Het plaatsen van een MDM is een vorm van beslaglegging en kan nimmer zonder tussenkomst van een rechter worden toegepast. Wanneer een klant van KPN zijn abonnement niet betaald zal KPN de daarvoor bestemde juridische route moeten volgen. Als handelaar van iPhones zou ik je willen adviseren dit voor te laten komen bij een rechter.

Het plaatsen van een MDM lock op een device op grond van een niet betaalde abonnement is juridisch niet toegestaan en onhoudbaar.

Het zal waarschijnlijk gewoon ergens in de voorwaarden staan. Daar gaat de klant mee akkoord. 

Het plaatsen van een MDM lock op een device op grond van een niet betaalde abonnement is juridisch niet toegestaan en onhoudbaar.

Het zal waarschijnlijk gewoon ergens in de voorwaarden staan. Daar gaat de klant mee akkoord. 

Nee, dat staat niet in hun voorwaarden.

Recent heb ik vier iPhones ingekocht bij iemand thuis. De inkoopverklaringen zijn netjes ingevuld. Toch blijken ten minste twee van deze toestellen inmiddels voorzien te zijn van een MDM-blokkade. Het scherm toont een melding dat de iPhone eigendom is van KPN, omdat het toestel óf niet is betaald óf gestolen is tijdens transport.

Nee, dat staat niet in hun voorwaarden.

Een niet betaald of gestolen toestel blijft eigendom van KPN, en mogen ze dus gewoon blokkeren.

Reageer