Skip to main content
Vraag

Zakelijk nummer van (oud)werkgever overnemen lukt niet, porteerdatum wordt steeds verschoven

• February 22, 2026
  • 15 reacties
  • 81 keer bekeken

Ik heb nu een telefoon van mijn werkgever met een KPN abonnement. Nu heb ik een andere baan, maar mag ik mijn nummer behouden. Ik ga dus van een zakelijk abonnement van KPN naar een privé abonnement van KPN. 

Mijn vorige werkgever heeft netjes doorgegeven dat het telefoon nummer is vrijgemaakt voor uitportering (was mogelijk vanaf 9/1/2026).

Op 7 februari heb ik in de KPN winkel een nieuw abonnement met toestel besteld. De iPhone 17 had ongeveer 2 weken levertijd en volgens de medewerker zou ik de simkaart al eerder ontvangen en zou dan het abonnement al van start gaan. Ik kon ik de nieuwe simkaart dan nog tijdelijk in mijn oude toestel gebruiken. So far so good…. 

Bezorg afspraak voor mijn nieuwe telefoon staat nu gepland voor dinsdag 24 februari, maar ik heb nog steeds geen nieuwe simkaart ontvangen en heb inmiddels de volgende mails gekregen:

10/02: overstap datum is gewijzigd naar 18/02

14/02: overstap datum is gewijzigd naar 24/02

20/02: overstap datum is gewijzigd naar 02/03

Tot op heden dus nog geen nieuwe simkaart ontvangen en vrijdag 5 kwartier met de klantenservice aan de telefoon gehangen die mij ook niet konden vertellen wat er mis gaat. Advies: ga maar naar de KPN winkel. Vanmiddag bij de winkel geweest en ook die zeggen we kunnen niks doen. 

Vrijdag 27 februari moet ik mijn huidige telefoon inleveren bij mijn werkgever en heb ik dus alleen een nieuwe telefoon zonder simkaart en met een abonnement wat pas 2 maart in gaat. De medewerker in de winkel zei: dan ben je inderdaad 4 dagen niet bereikbaar, of je moet je oude simkaart nog gebruiken want dat abonnement blijft actief. Maar ik ga er even vanuit dat mijn werkgever daar niet mee akkoord gaat omdat ik dan op hun kosten nog het abonnement heb ondanks dat ik uit dienst ben. 

Iemand nu enig idee hoe ik dit kan oplossen? De nieuwe simkaart had naar mijn idee al lang bezorgd moeten worden toch?

15 reacties

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

Naar een KPN winkel. Nummer laten porteren naar een pre-paid kaart/SIM. Als de portering een feit is kan je vervolgens het nummer weer overzetten naar een abonnement. Alleen in die volgorde is het mogelijk een zakelijk nummer over te zetten naar een privé abonnement.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 22, 2026

Naar een KPN winkel. Nummer laten porteren naar een pre-paid kaart/SIM. Als de portering een feit is kan je vervolgens het nummer weer overzetten naar een abonnement. Alleen in die volgorde is het mogelijk een zakelijk nummer over te zetten naar een privé abonnement.

Hier kan ik wat mee, ga het morgen gelijk proberen. Dank! 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

het telefoon nummer is vrijgemaakt voor uitportering (was mogelijk vanaf 9/1/2026).

Na een maand gaat deze nummer terug naar ACM. Dus vanaf 9/2/2026 is niet meer mogelijk deze nummer te porteren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 22, 2026

het telefoon nummer is vrijgemaakt voor uitportering (was mogelijk vanaf 9/1/2026).

Na een maand gaat deze nummer terug naar ACM. Dus vanaf 9/2/2026 is niet meer mogelijk deze nummer te porteren.

Maar ik heb dit nummer nog steeds in gebruik. Moeten ze hem dan opnieuw vrijgeven? De medewerker in de winkel zei dat alles keurig geregeld was en dat ik een nieuwe simkaart zou krijgen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

Maar ik heb dit nummer nog steeds in gebruik. Moeten ze hem dan opnieuw vrijgeven? 

Dan is deze nummer nog niet van jouw oude werkgever opgezegd, je kan hem nog steeds laten porteren. Bij portiering gaat het zo: Je vraagt een nieuw abonnement met nummerbehoud → het oude abonnement wordt op gezegd → de nummer gaat naar portering pool → na 1 maand zonder succes met de portering gaat deze nummer terug naar ACM → na 1 jaar wordt deze nummer weer vrij gegeven en gaat naar de oorspronkelijke provider.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Dat muis echt onjuist, als het nummer is vrijgegeven kan het ook direct naar een abonnement.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 23, 2026

Vrij geven betekend niet uit het abonnement halen, enkel klaar maken om te verwijderen. Het nummer is nu gewoon nog actief op kosten van de oude werkgever. 

@Linde078 neem morgen contact op met de klantenservice, hun kunnen achterhalen waar de portering op vast loopt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2026

Vrij geven betekend niet uit het abonnement halen, enkel klaar maken om te verwijderen. Het nummer is nu gewoon nog actief op kosten van de oude werkgever. 

@Linde078 neem morgen contact op met de klantenservice, hun kunnen achterhalen waar de portering op vast loopt.

Dat klopt, net nummer is ook door mij nog in gebruik (officieel in dienst tot 28 februari). Echter wordt steeds de overstap datum naar voren geschoven en heb ik nog steeds geen nieuwe simkaart ontvangen. 

Vrijdag 5 kwartier met de klantenservice gebeld maar die zeggen doodleuk: we hebben er met 5 collega’s naar gekeken maar we zien niet wat er fout gaat, we kunnen niks voor je doen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Vrijdag 5 kwartier met de klantenservice gebeld maar die zeggen doodleuk: we hebben er met 5 collega’s naar gekeken maar we zien niet wat er fout gaat, we kunnen niks voor je doen. 

Kan het zijn dat het contract bij jouw oude werkgever nog niet afgelopen is. Dan is portering eerst bij einddatum mogelijk, of je (of je werkgever) moet de afkoopsom betalen. Zonder afkoopsom kan je geen nieuw contract met telefoon en nummerbehoud afsluiten. In dit geval moet je kiezen voor contractovername Zakelijk → Particulier

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 23, 2026

20/02: overstap datum is gewijzigd naar 02/03

Vrijdag 27 februari moet ik mijn huidige telefoon inleveren bij mijn werkgever en heb ik dus alleen een nieuwe telefoon zonder simkaart en met een abonnement wat pas 2 maart in gaat.

Je bent nog tot en met 28 februari in dienst, dus pas per 1 maart kan het nummer vrijgegeven worden. 1 maart valt op een zondag, dus dan is 2 maart een logische datum. 

Mijn advies: Ga op 2 maart 2026 naar de winkel of neem dan weer opnieuw contact op met de klantenservice.

Heb je op 1 maart echt voor één dag een telefoonnummer nodig? Koop dan een prepaidkaartje en zet daar een tijdelijke bundel op. Eén dag later gaat dan jouw abonnement in mits de vrijgave geregeld is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2026

Kan het zijn dat het contract bij jouw oude werkgever nog niet afgelopen is. Dan is portering eerst bij einddatum mogelijk, of je (of je werkgever) moet de afkoopsom betalen. Zonder afkoopsom kan je geen nieuw contract met telefoon en nummerbehoud afsluiten. In dit geval moet je kiezen voor contractovername Zakelijk → Particulier

Dit zou kunnen, maar ik heb van mijn werkgever wel de bevestiging gehad dat het nummer was vrijgemaakt voor uitportering (doorgestuurde mail vanuit KPN team cloud ÉÉN). 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Dit zou kunnen, maar ik heb van mijn werkgever wel de bevestiging gehad dat het nummer was vrijgemaakt voor uitportering (doorgestuurde mail vanuit KPN team cloud ÉÉN). 

De mail moet men precies lezen, vrijgeven voor contractovername of voor portering?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2026

De mail moet men precies lezen, vrijgeven voor contractovername of voor portering?

Dit is de mail die ik heb ontvangen. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

@Linde078 Je telefoonnummer en klantnummer is nog steeds zichtbaar, verwijder je afbeelding aub

Dat staat wel portering, maar omdat je jouw nummer nog steeds kan gebruiken, is het contract nog niet opgezegd. Met jouw diensteinde is het aannemelijk dat  je werkgever voor de datum 03/02/2026 gekozen had.

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 23, 2026

Dat muis echt onjuist, als het nummer is vrijgegeven kan het ook direct naar een abonnement.

In onderstaand topic worden juist deze stappen als oplossing door de TS gegeven