Skip to main content
Vraag

Zeer ontevreden, kan geen bankpas toevoegen aan Apple wallet op iPhone 16 Pro

• July 19, 2025
  • 15 reacties
  • 224 keer bekeken

Zeer ontevreden klant. Ben nu alweer 2 weken bezig met mijn onlangs via een abonnement bij KPN aangekochte telefoon (iPhone 16 Pro) waar ik op geen mogelijkheid mijn Rabo bankpassen aan mijn Apple Wallet kan toevoegen.

Apple Support weet niet wat het probleem is, de Rabobank weet ook niet wat het probleem is en KPN houdt zijn handen er steeds van af. Als ik via de support-lijn bel wordt me naar een winkel verwezen en als ik in de winkel zelf kom dan weten ze het ook niet en verschuiven ze het probleem weer door naar of de bank of Apple. 

Ik betaal iedere maand een hoop geld voor een telefoon die niet werkt, ik wil hier dus heel graag zo spoedig mogelijk een oplossing voor?

Groetjes Hans

15 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 19, 2025

Hoi ​@Hansvdplas 

Ga via instellingen naar Apps
Daarna naar Wallet en ApplePay
Daar kun je de bankpas toevoegen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2025

Ja al die stappen heb ik meermaals geprobeerd maar het blijft onmogelijk. Apple Support weet niet wat het probleem is, de bank niet en KPN ook niet. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 19, 2025

Welk IOS nummer heb je er op staan? ​@Hansvdplas 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 19, 2025

18.5

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 19, 2025

Daar is niets mis mee, dan kan ik je ook verder niet helpen, bij mij werkt het wel n.l ook met Rabo
Nu moet ik wel vertellen dat ik een iPhone SE heb, maar het gaat gewoon om het besturingsysteem en dat is OK
Heb je geen Beta versie van IOS 18.5, want dan kan het daar wel eens mis gaan en moet je gewoon wachten op de update.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

@Hansvdplas Heb je de Taal & Regio correct staan op de iPhone? 
FaceID en of een toegangscode ingesteld? 
Het is echt niet zo dat je met dat ene buggje met een defect toestel te maken hebt. 

LEDje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Na er even nagedacht te hebben dacht ik; ‘laat ik ook wat mogelijke oplossingen opperen’.

Mijn overtuiging is dat er bij elk computer-besturingssysteem op een smartphone/ tablet/ of wat voor computer dan ook, er een (tijdelijke) fout/ bug in kan sluipen, en dat geen enkel besturingssysteem helemaal foutloos is. Gelukkig kun je bugs vaak zelf verhelpen.

Heb je je iPhone al eens een geforceerde herstart (soft reset) gegeven? Zo niet, en mocht je niet weten hoe dat te doen, hierbij de uitleg:  iCulture.nl - iPhone resetten

Mocht bovenstaande ook niet hebben geholpen, dan kun je het volgende doen: iCulture.nl - iPhone herstellen 

Mocht ook dit niet hebben geholpen, dan zou het aan de hardware kunnen liggen.

Met mijn Apple apparaten heb ik wel vaker meegemaakt dat ik een geforceerde herstart moest doen, en een enkele keer heb ik mijn iPhone en iPad zelfs moeten herstellen om bepaalde bugs eruit te krijgen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 19, 2025

Ik zie de verantwoordelijkheid van “KPN” hier in niet. Het is geen kpn functie. Het is een Apple telefoon en de RABO app. En Apple wallet. Dat zijn dus de 'partijen’ hierin. Nu ben ik geen deskundige op het gebied van Apple, maar heb je het toestel al eens herstart?

En. De bank wist het ook niet. Heb je gebeld of ben je naar een van de kantoren gegaan?

Zelf betaal ik nog gewoon met m'n pas bij een pin automaat, dat gaat sneller.

Anneke-Anna
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

@PeterG Pinnen (contactloos betalen) met de iPhone en een Samsung in (beide) mijn geval gaat vele malen sneller dan (contactloos) betalen met een fysieke bankpas. 

*Ik denk dat TS zijn toestel via KPN is gekocht en hij graag antwoorden wil waarom hij zijn wallet niet kan gebruiken. Onder het motto niet geschoten is altijd mis vermoed ik. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

Ik zie de verantwoordelijkheid van “KPN” hier in niet. Het is geen kpn functie.

Het kan de verantwoordelijkheid van KPN zijn als KPN een telefoon via grijze import verkoopt. Dan is betaalfunctie geblokkeerd voor Nederland. In forum is vaker gezien, dat de IMEI check voor cashback acties niet kan doorlopen omdat het oorspronkelijk voor andere land was.

LEDje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 19, 2025

Ik zie de verantwoordelijkheid van “KPN” hier in niet. Het is geen kpn functie.

Het kan de verantwoordelijkheid van KPN zijn als KPN een telefoon via grijze import verkoopt. Dan is betaalfunctie geblokkeerd voor Nederland. In forum is vaker gezien, dat de IMEI check voor cashback acties niet kan doorlopen omdat het oorspronkelijk voor andere land was.

@TDN  Ben even geïnteresseerd; mocht dat in dit geval ook zo zijn, wat kan daaraan gedaan worden? iPhone bij KPN omruilen?

Ikzelf koop mijn iPhone trouwens altijd los, via een gerenommeerde webwinkel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 19, 2025

@TDN  Ben even geïnteresseerd; mocht dat in dit geval ook zo zijn, wat kan daaraan gedaan worden? iPhone bij KPN omruilen?

Als de iPhone echt door een countrylock of regionlock beperkt is, moet hij omgeruild worden. Of KPN moet met Apple contacteren om de beperking af te halen. Je kan de oorspronkelijke bestemming in velen modellen zien onder Instellingen > Algemeen > Info > Modelnummer. De modelnummer ziet ongeveer zo eruit ABCxxxx/ZZ. De letters ZZ is de code voor het land (regio). DN of ZD is voor Nederland (maar ook voor paar buurlanden)

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Wat TDN zegt was ook mijn eerste gedachte, welke letters beginnen het serienummer. (Niet hele serienummer delen, dat is privacygevoelig)

Neem verder aan dat Apple Support op afstand op jouw toestel heeft meegekeken? Dan is het wel heel vreemd.

Nog twee andere ideeën:

• Is jouw Apple Account ook Nederlands? Heb je al eens geprobeerd een nieuw Apple Account aan te maken?
  • Welke melding zie je bij het toevoegen? In de Rabo app kan je klikken op de knop “Voeg toe aan Wallet” en dan gaat ‘ie best even laden en dan moet je voorwaarden accepteren en spreekt het voor zich. Ergens loopt ie vast? Zie je foutmelding?

Heb je dit al op 5G geprobeerd, of alleen WiFi? Geen VPN aan staan? Geen piHole of Adguard DNS wat je gebruikt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Neem verder aan dat Apple Support op afstand op jouw toestel heeft meegekeken?

Ik denk niet dat Apple Support dit doet bij particulieren. Bij belangrijkste zakelijke klanten met servicecontact is aanneembaar.

• Is jouw Apple Account ook Nederlands? Heb je al eens geprobeerd een nieuw Apple Account aan te maken?

Het is makkelijkst om te testen met een ander iPhone en dezelfde AppleID. Als daar ApplePay werkt, is het probleem definitief met de telefoon te maken.

• Welke melding zie je bij het toevoegen?

Er zijn 2 soorten van meldingen.

Als de bank het niet ondersteunt

of

Als probleem met bankaccount (mag niet rood staan) of telefoon of AppleID

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2025

Neem verder aan dat Apple Support op afstand op jouw toestel heeft meegekeken?

Ik denk niet dat Apple Support dit doet bij particulieren. Bij belangrijkste zakelijke klanten met servicecontact is aanneembaar.

Ik heb, jaren terug, eens contact opgenomen en toen konden ze meekijken op telefoon vanaf afstand. Device niet eens rechtstreeks gekocht bij hun. Ze konden meekijken en besturen met alle acties die ik deed, dat was echt netjes. Weet niet of dat inmiddels is veranderd.

Edit: je moest dit wel accepteren enzo. Zelfde soort idee als Teamviewer.