Skip to main content
Vraag

Zeer slechte tot geen 5G verbinding op mijn iPhone 12

  • 2 June 2024
  • 491 reacties
  • 27638 keer bekeken

Sinds afgelopen donderdag heb ik zeer slechte verbinding. Er staat vaak ook dat er vol verbinding hoort te zijn met 5g alleen doet mij. Heb ik verbinding met E ipv 5G, terwijl er personen naast mij zitten die wel verbinding met 5G hebben en ook bij KPN.

Heb alles in mijn instellingen al na gekeken maar zie niks geks. Volgens kpn zijn er ook geen storingen. Maar het is een zeer irritant probleem en zou graag willen weten wat het is en wat het probleem is en hoe het opgelost kan worden.

ik zie wel dat als ik naar In stellingen > mobiel netwerk > mobieledatanetwerk ga dit leeg is bij mij, maar ik weer niet of dit het probleem is.

ook gebruikt mijn telefoon heeel veel data, terwijl hij op het wifi zit… 

Hoi @SuusHellevoet 

Welkom op het forum van KPN.

Ik raad je sterk aan, om de netwerkinstellingen op je iPhone 12 te gaan resetten.
Hiermee haal je eventuele fouten eruit, en zal je iPhone 12 de juiste netwerkinstellingen automatisch in gaan laden.
Vaak lost je hiermee de meeste netwerk problemen op.

Stappenplan voor het resetten:

  • Open de instellingen app op je iPhone (tandwieltje)
  • Kies voor algemeen in het menu.
  • Scrol helemaal naar beneden, en kies voor Zet over of stel iPhone opnieuw in.
  • Tik vervolgens op Stel opnieuw in.
  • In het lijstje wat je dan te zien krijgt kies je voor Herstel netwerkinstellingen
  • Voer je toegangscode in
  • En tik op (in het rood aangegeven) Herstel netwerkinstellingen
  • Waarna je iPhone begint met het herstellen
  • Zodra hij daarmee klaar is, kom je weer uit op het beginscherm.
  • Heb je een fysieke simkaart, dan zal er gevraagd worden om de simkaart pincode in te voeren.

Laat even weten, of je hiermee het probleem hebt kunnen verhelpen.

 


Dankjewel! Ik heb het net gereset, hopelijk werkt dit… roaming staat nu uit zie ik.. en dat stond eerst aan 


Hoi @SuusHellevoet 

Heel graag gedaan.
Ik begrijp uit je woorden dat alles weer werkt, zoals het hoort te werken.

Mocht je aankomende zomer op vakantie gaan naar het buitenland, vergeet dan niet om roaming weer aan te zetten, aangezien je anders geen gebruik kunt maken van je iPhone in het buitenland.


Hey! Ik lijk hetzelfde probleem te hebben, daarnaast heeft een kennis dit ook. Ik laat even wat info achter om te helpen bij het zoeken van de oplossing. Ik heb net contact gehad met de telefonische klantenservice, ze hebben de melding doorgezet naar een technisch team omdat er al meerdere meldingen waren binnen gekomen.

--
Waar eerst alles in orde was, gaat de verbinding nu vaak naar ‘E’. Als ik vliegtuigmodus aan en uit zet hersteld dit zich meestal. Dit is nu een week, op meerdere locaties, waar andere wel gewoon prima KPN bereik hebben.

Het viel mij ook op dat roaming uit staat, ik weet zeker dat ik internet had toen ik in het buitenland was en ik heb dit niet uitgezet. Daarna heb ik ook de stappen hierboven gevolgd, ik merk geen verandering in de kwaliteit. Ik heb een iPhone 12 Pro, laatste software versie.


Hoi @DCSBL 

Het lijkt zo te zien te liggen aan de iPhone 12 serie van Apple, aangezien ik met mijn iPhone 14 Pro Max nergens last van heb, en vol bereik heb en hou op het 5G netwerk van KPN.
Zowel bellen, gebeld worden als internetten verloopt bij mij via het 5G netwerk.

Daarnaast heeft KPN het 5G netwerk sterk verbeterd de afgelopen weken in mijn woonplaats Arnhem, door de 2160 MHz (N1) toe te voegen aan hun 5G netwerk, wat trouwens voor een groot gedeelte van Gelderland geldt.

Het kan dus zijn, dat KPN inmiddels in jouw omgeving eveneens is begonnen met het toevoegen van de 2160 MHz aan 5G, aangezien je dan een tijdje een minder bereik kunt ervaren en ook internetten op het 5G netwerk minder kan zijn.

Ben uiteraard benieuwd wat de terugkoppeling vanuit de technische dienst zal zijn.


Hoi @DCSBL 

Het lijkt zo te zien te liggen aan de iPhone 12 serie van Apple, aangezien ik met mijn iPhone 14 Pro Max nergens last van heb, en vol bereik heb en hou op het 5G netwerk van KPN.
Zowel bellen, gebeld worden als internetten verloopt bij mij via het 5G netwerk.

Daarnaast heeft KPN het 5G netwerk sterk verbeterd de afgelopen weken in mijn woonplaats Arnhem, door de 2160 MHz (N1) toe te voegen aan hun 5G netwerk, wat trouwens voor een groot gedeelte van Gelderland geldt.

Het kan dus zijn, dat KPN inmiddels in jouw omgeving eveneens is begonnen met het toevoegen van de 2160 MHz aan 5G, aangezien je dan een tijdje een minder bereik kunt ervaren en ook internetten op het 5G netwerk minder kan zijn.

Ben uiteraard benieuwd wat de terugkoppeling vanuit de technische dienst zal zijn.

Het omzetten naar N1 is inmiddels al afgerond heeft iets van 3 dagen geduurd. 


Hallo,

 

hier hetzelfde probleem. Ik heb ook een iPhone 12 van kpn en elke keer een E boven aan dat ik geen 5g heb? Dit heb ik al een keer eerder gehad met de iPhone 11 en toen heb ik vanuit kpn deze iPhone 12 gekregen omdat er zo veel mensen waren met dit probleem ik hoop niet dat dit weer gaat gebeuren met deze iPhone 12 en ik hoop dat het een tijdelijk probleem is.. ben nu elke keer niet bereikbaar als ik geen wifi heb


Paar dagen geleden mijn netwerk instellingen gereset op mijn telefoon. En nu Vaak op 5gb. Een enkele keer op netwerk E maar dan zet ik mijn telefoon ff op vliegtuigmodus en dan weer terug en dan zit ik weer op 5gb.. geen ideale oplossing maar ik ben er wel mee geholpen. 

 

Admin: typo hersteld


Sinds een week hetzelfde probleem met mijn iPhone 12 mini.

is het probleem opgelost met het resetten van de netwerkinstellingen?


Ik heb dit nu twee keer gedaan, beide keren had dit geen effect.


Ok bedankt,

Het is dus wachten op een oplossing van KPN.

Zeer slecht dit. Het is al een week drama.


Ik heb nergens meer laat van 🤗🥳


Ik heb dit probleem ook al een week .. lijkt weer precies hetzelfde als toen met mijn iphone 11.. resetten helpt niet ik ben gewoon onbereikbaar, verbinding tijdens bellen valt weg, internet staat vaker op edge dan op 5g ?


Ik heb nergens meer laat van 🤗🥳

 

Hoi @SuusHellevoet 

Goed om te horen 👍🏻!
Dan heeft het resetten van de netwerkinstellingen op jouw iPhone 12 geholpen, en dat had ik ook wel verwacht eerlijk gezegd.

Fijn dat je weer op de normale manier, gebruik kunt maken van je iPhone 12 op het 5G netwerk.


Ik heb dit nu twee keer gedaan, beide keren had dit geen effect.

Hoi @DCSBL @Adarkar @pvanluyk1 

Vervelend en jammer dat het resetten van de netwerkinstellingen bij jullie niets heeft opgeleverd, en je hierdoor nog steeds problemen ervaart.

Zou je eens je iPhone 12 (Pro) eens alleen op het 4G netwerk willen zetten, om te zien of je dan wel normaal gebruik kunt maken van je toestel.

Dit doe je als volgt:

  • Open de Instellingen App (tandwieltje)
  • Kies voor Mobiel netwerk.
  • Kies vervolgens voor Opties mobiele data.
  • Tik vervolgens op Gesprekken en data, en zet hem op 4G 
  • Je kunt hem daarna altijd weer terugzetten op 5G

Laat even weten, of dit effect heeft.


Ja super! Was een goed idee! Dankjewel!


Hi @Michel.uit.Arnhem, dit had voor mij helaas ook geen effect. Ik heb dit vorige week geprobeerd en ook toen kreeg ik weer ‘edge’ na een tijd.

Ik sprak gister een vriend die exact hetzelfde probleem heeft, hij had ook de klantenservice gebeld waar ze aangaven dat ze “er erg veel meldingen binnenkwamen en ze in contact zijn met Apple om te zoeken naar een oplossing”, aldus de medewerker.

Ik zou het waarderen als er een officiële reactie is/kan komen van KPN, dan weet ik waar ik aan toe ben. Heeft iemand al iets gezien hierover?


@Michel.uit.Arnhem ook deze instelling veranderd niets bin mij, ik krijg nog steeds edge te zien .. en wanneer ik bel vallen nog steeds mijn gesprekken weg heel vervelend aangezien ik een belangrijk telefoontje had afgelopen week en om de haverklap de verbinding weg was


Hoi @DCSBL & @pvanluyk1 

Jammer dat dit geen effect heeft gehad bij jullie beide, dus je kunt de iPhone weer terugzetten op 5G (Aan of Automatisch).
Ook vreemd dat jullie zelfs helemaal terugvallen op het oude 2G netwerk (Edge = 2G) van KPN.

Het valt mij daarnaast vooral op, dat deze problemen zich voornamelijk voor doen op de iPhones uit de series 11 en 12.
Heb nog geen (directe) klachten gezien van klanten met een iPhone uit de series 13, 14 en 15.

Zelf heb ik de iPhone 14 Pro Max en heb werkelijk nergens last van, ik heb een heel stabiel 5G ontvangst met een zeer goed bereik (woon in Arnhem) binnen als buiten.
Mijn iPhone 14 Pro Max komt praktisch nooit meer op het 4G netwerk van KPN, laat staan op 2G.
Bellen, gebeld worden en internetten verloopt bij mij zonder problemen via het 5G netwerk van KPN.

Dus de hamvraag is daarom ook, waarom hebben inmiddels heel veel klanten met voornamelijk een iPhone uit de serie 11 of 12 er wel last van? En wat heeft dit probleem doen veroorzaken?

Ik weet wel dat KPN druk bezig is met aanpassingen op hun 4G en 5G netwerk, zoals dat de 2100 MHz (kanaal N1) frequentie weg wordt gehaald bij 4G en nu onderdeel wordt van het 5G netwerk.
Maar dan nog blijven er genoeg frequenties over op het 4G netwerk van KPN, die allemaal ondersteund worden door de iPhone 11 en 12 van Apple.

Vandaag zondag zul je geen officiële reactie vanuit KPN hoeven te verwachten, dat zal pas gebeuren als het duidelijk en helder is wat er nu precies aan de hand is.
KPN is hiervoor al in contact met Apple, om te bespreken wat eraan gedaan kan worden.
Maar er zal vast een moderator zijn, die tussentijds een update zal geven.


Hallo allen die hier de afgelopen paar dagen zijn binnengekomen :)

Er zijn een aantal standaarddingen die je kunt proberen bij problemen met internet en bereik:

  • zet het toestel eens uit en weer aan
  • probeer om de simkaart in een ander toestel te plaatsen. Werkt het dan wel?
  • zet de netwerkinstellingen opnieuw in, via: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'

Ik zie dat sommige van jullie deze dingen ook al noemen. Maar het kan geen kwaad om dat even te herhalen.

Werken deze tips echter niet, neem dan vooral contact op met onze telefonische klantenservice (0800 - 0402, gratis)

Hier kan je een melding aan laten maken voor de technische dienst. Geef tijdens het gesprek zo veel mogelijk informatie over wat je ervaart, hoe lang al, waar precies en wat je wel en niet al geprobeerd hebt.  Zo kan de technische dienst het probleem sneller in kaart brengen. Vanuit de technische dienst wordt je dan ook op hoogte gehouden over je melding. 

 

 

Vandaag zondag zul je geen officiële reactie vanuit KPN hoeven te verwachten, dat zal pas gebeuren als het duidelijk en helder is wat er nu precies aan de hand is.
KPN is hiervoor al in contact met Apple, om te bespreken wat eraan gedaan kan worden.

Ik herhaal even wat ik in een ander topic al zei: Ik weet niet waar je deze verhalen vandaan haalt, @Michel.uit.Arnhem, maar je vliegt hier uit de bocht. Ik wil je vragen om niet voor KPN te spreken, aangezien jij niet van KPN bent. Als er vanuit KPN iets te melden is, dan doen wij, de moderators, dat. Speculeren heeft geen zin en wekt alleen verwarring in de hand voor de verscheidene mensen die hier nieuw op het forum binnenkomen.


Na mijn laatste software update heb ik ook slechte ontvangst op mijn iPhone 12 Pro. Kan het iets te maken hebben met de te hoge straling die deze telefoon heeft waardoor de iPhone 12 in Frankrijk niet meer mag worden verkocht? Om dit verkoopverbod op te heffen heeft Apple middels software aanpassingen deze straling teruggebracht naar in Frankrijk (Europa) toegestane hoeveelheden. Ik heb gelezen dat deze aanpassing ten koste kan gaan van goede ontvangst. Misschien zit ik er helemaal naast maar meld het bij deze toch maar. 


@Sraoul Oef dat is een goede vraag, dat durf ik echt niet te zeggen. Voor wat betreft je bereik hebben we deze tips voor je, ik raad je aan om daar eens mee aan de slag te gaan:

Er zijn een aantal standaarddingen die je kunt proberen bij problemen met internet en bereik:

  • zet het toestel eens uit en weer aan
  • probeer om de simkaart in een ander toestel te plaatsen. Werkt het dan wel?
  • zet de netwerkinstellingen opnieuw in, via: 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'

Werken deze tips echter niet, neem dan vooral contact op met onze telefonische klantenservice (0800 - 0402, gratis). Onze collega's daar helpen je verder als bovenstaande geen verschil maakt.


Ook hier een iPhone 12 (Pro) met vergelijkbare problemen. volgens mij heeft Apple afgelopen week een IOS update (nu versie 17.5.1) doorgevoerd. Zou dat het verband kunnen zijn? We hebben binnen het gezin ook een 13 mini, een nieuwe 11 en een oude XR. Die lijken er geen last van te hebben.


Ook hier een iPhone 12 (Pro) met vergelijkbare problemen. volgens mij heeft Apple afgelopen week een IOS update (nu versie 17.5.1) doorgevoerd. Zou dat het verband kunnen zijn? We hebben binnen het gezin ook een 13 mini, een nieuwe 11 en een oude XR. Die lijken er geen last van te hebben.

Hoi @WillemUitTricht 

Nee, de update (iOS 17.5.1) vanuit Apple heeft hier geen invloed op.
Zelf heb ik de iPhone 14 Pro Max, eveneens draaien op iOS 17.5.1 en die heeft ook nergens last van.
Kan zonder problemen bellen, gebeld worden en internetten via het 5G netwerk van KPN.

Ik moet wel zeggen, dat ik zelf een Esim in mijn iPhone heb geactiveerd, en dus geen gebruik meer maak van een fysieke simkaart.
Weet niet of het daar eventueel mee te maken heeft, dus het is even afwachten waar KPN (en/of Apple) mee komt qua oplossing voor dit probleem.


Hier hetzelfde probleem (iphone 11 ) sinds donderdag weinig of geen bereik meer. Alles uitgeprobeerd maar niks helpt. Naar de kpn winkel gegaan, kreeg ik te horen dat ze bezig waren met weghalen van 2g masten en dat het een van deze dagen weer verholpen was, maar tevergeefs. Zelfs een e-sim geactiveerd maar dat hielp ook niet. Hopende dat het snel opgelost wordt, want sinds 30 mei nieuwe klant bij kpn, geen leuke binnenkomertje dit 😁


Reageer