Skip to main content

Ik ben regelmatig in Belgie en het valt me op als mijn iPhone met Orange B verbinding heeft, dat er ondankts 4G verbinding met 3 of meer streepjes voor signaal sterkte, de verbinding zeer instabiel en traag is.

 

Vandaag een speedtest uitgevoerd op Orange B 4G en download start haperig en start op 0,34 Mbps en komt uiteindelijk op 1,28 Mbps uit

 

Ter vergelijking: BASE 4G download speed: 39.0 MBps.

 

Heeft KPN een slecht roaming contract met Orange B? 

  • Zo ja, kunnen jullie de volgorde svp veranderen zodat Orange B als laatste gekozen wordt svp.
  • Zo Nee, graag het probleem met Orange B oplossen

KPN kan niets met buitenlandse providers @hjabmns , behalve een roamingovereenkomst hebben.

In NL zijn we verwend met goede mobiele verbindingen. In het buitenland is dat lang niet overal zo, maar daar kan KPN dus niets aan doen.

Je kunt zelf op je mobiel de voor jou beste provider kiezen.

 


KPN kan niets met buitenlandse providers @hjabmns , behalve een roamingovereenkomst hebben.

In NL zijn we verwend met goede mobiele verbindingen. In het buitenland is dat lang niet overal zo, maar daar kan KPN dus niets aan doen.

Je kunt zelf op je mobiel de voor jou beste provider kiezen.

 

Dat lijkt me erg vreemd omdat KPN wel degelijk contracten met roaming partners heeft. Anders kan je met een KPN abonnement niet verbinden met een buitenlands mobiel netwerk.  Blijkbaar wordt bij Orange B de KPN roaming overeenkomst sterk geknepen. Dus is het wenselijk dat  Orange B in het KPN roaming profiel de laagste plaats krijgt. Dat kan KPN wel degelijk instellen in het aanbiedersprofiel

Ik ben niet op zoek van wat er niet kan. Graag alleen reacties met wat KPN wel kan doen bij generieke/structurele problemen met bepaalde roaming partners.


Ik kan me uit een eerder topic van maanden terug ook iets herinneren van traag internet via Orange. Met Proximus heeft KPN geen overeenkomst. Met BASE wel en dat internet zou wel snel moeten zijn.

Hier ook iemand die met Orange België een slechte verbinding heeft.

En nog een, met link naar ook uitleg over Proximus.

 

Ook in Duitsland is bij mijn weten de 'voorkeur’ bij automatisch netwerk Orange. Met trage verbinding. Daar was ooit een topic over van een binnenvaart schipper.


Ha @hjabmns, via KPN kan je in België verbinden met in ieder geval Orange, Proximus en Telenet. Afhankelijk van waar in België je bent, zal het ene netwerk beter zijn dat het andere. Wij knijpen zelf geen snelheid o.i.d. Mocht je ervaren dat Base beter is, dan is het advies inderdaad om handmatig te verbinden. Vergeet dan niet 'm weer op automatisch te zetten als je in Nederland bent.


Beste @Marcia_ 

Bedankt voor jouw reactie, echter kan ik niet zoveel met dit advies.  Ik ben niet op zoek van wat er niet kan of wat ik zelf handmatig moet doen want dat is alleen een tijdelijk oplossing. Graag alleen reacties met wat KPN wel kan doen bij generieke/structurele problemen met bepaalde roaming partners.

 

Als ik met de auto naar België ga is het niet de bedoeling om onderweg het eea qua instellingen te gaan aanpassen en later weer de instelling terug te zetten naar autmatisch als ik terug naar Nederland ga.

 

Het gaat hierbij om een structueel probleem waarbij Orange B meestal als 1e gekozen wordt maar geen goede aanbieder is i.g.v. een KPN abonnement. Dus doe ik hierbij nogmaals het verzoek aan KPN om Orange B, zeer slechte en  onbetrouwbare roaming partner.  op de laagste plaats in het aanbiedersprofiel te zetten. BASE werkt wel goed, maar wordt niet automatisch als eerste gekozen.

 

Ik heb geen contract bij Orange B, maar bij KPN, KPN kiest de roaming partners dus ik verwacht dat KPN igv structuele problemen met roaming partners, de benodigde acties neemt om de problemen op te lossen

 

BVD

 


Hoi @hjabmns 

KPN maar ook de overige Nederlandse providers hebben niets meer dan standaard roamingovereenkomst gesloten met de Belgische providers, zodat hun klanten gebruik kunnen maken van hun smartphone, tablet en iPad in het buitenland.

Er zijn geen lijstjes waarop KPN bij een buitenlandse provider op de eerste of laatste plaats komt te staan, waardoor jouw smartphone elke keer voor Orange zou kiezen.
Het heeft alles te maken met hoe sterk het betreffende Belgische netwerk is, op de locatie waar jij je bevind, en dat kan in jouw geval dus Orange zijn.

Voorkeursnetwerken zoals we die vroeger hadden, bestaan niet meer, aangezien de klant zelf mag bepalen op welk buitenlands netwerk hij of zij wilt roamen, dit is trouwens ook zo geregeld vanuit de Europese Unie.

Daarnaast zijn de Belgische netwerken niet zo goed zoals we in Nederland gewend zijn, dit geldt ook voor de downloadsnelheden op het 4G en 5G netwerk.
Deze worden niet afgeknepen omdat je als Nederlander op het Belgische Orange netwerk roamt, dat mag trouwen ook niet vanuit de Europese Unie, omdat je in principe gelijkwaardige snelheden mag verwachten zoals je gewend bent in je thuisland (Nederland).

Dus ben je niet tevreden over het Orange netwerk in België, dan heb je dus alle gelegenheid om handmatig te switchen naar een ander (beter) netwerk zoals die van BASE/Telenet of Proximus.
Proximus is één van de betere netwerken in België, kan ik je uit eigen ervaring zeggen.

Maar KPN heeft geen invloed over het bereik en de downloadsnelheden op de Belgische netwerken, en kan daar ook niets in veranderen, omdat dit volledig buiten hun verantwoordelijkheid valt.

Dus om je nu druk te gaan lopen maken over het Orange netwerk in België, lijkt mij persoonlijk overbodig, omdat je kunt kiezen uit de overige netwerken van België.
Even de auto aan de kant van de weg zetten, en hem éénmalig handmatig switchen naar het BASE/Telenet of Proximus netwerk.

 

 


Zoals eerder verzocht, Graag alleen reacties met wat KPN wel kan doen bij generieke/structurele problemen met bepaalde roaming partners.

 

Admin: quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid


Ik kan me uit een eerder topic van maanden terug ook iets herinneren van traag internet via Orange. Met Proximus heeft KPN geen overeenkomst. Met BASE wel en dat internet zou wel snel moeten zijn.

Hier ook iemand die met Orange België een slechte verbinding heeft.

En nog een, met link naar ook uitleg over Proximus.

 

Ook in Duitsland is bij mijn weten de 'voorkeur’ bij automatisch netwerk Orange. Met trage verbinding. Daar was ooit een topic over van een binnenvaart schipper.


Hoi @PeterG 

Volgens de geldende regels vanuit de Europese Unie in Brussel, mag KPN geen enkele buitenlandse provider binnen de EU uitsluiten voor roaming.
Dus als KPN klant heb je dus het volste recht om gebruik te mogen maken van het Belgische Proximus mobiele netwerk, wat dus ook mogelijk is volgens @Marcia_ .

Als het inloggen op het Proximus netwerk de eerste keer niet wilt lukken, dan moet je het gewoon nog een keer proberen waarna je uiteindelijk toch gewoon toegang krijgt tot het Proximus netwerk.

Orange zit niet in Duitsland, en heeft daar ook nooit gezeten als mobiele provider.
Vroeger was O2 het voorkeursnetwerk van KPN, maar dat is allang niet meer zo.
Vaak kiest je smartphone voor Vodafone DE of Telekom DE, waarvan de laatste het beste mobiele netwerk heeft van Duitsland, gevolgd door Vodafone en O2.


Zoals eerder verzocht, Graag alleen reacties met wat KPN wel kan doen bij generieke/structurele problemen met bepaalde roaming partners.

 

Met alle respect richting jouw als mede klant, zul je die niet gaan krijgen ben ik bang.
Omdat er geen structurele problemen zijn met roaming in België, en zoals ik al eerder aangaf heeft en kan KPN geen invloed uitoefenen over de snelheden die Orange in België aanbiedt.
Hiervoor zou je eventueel wel aan de bel kunnen trekken bij Orange zelf, omdat het hun netwerk is.
Orange België kan jouw dan direct antwoord geven op jouw gestelde vragen binnen deze topic, of zei de downloadsnelheden afknijpen voor de Nederlandse gebruiker, wat helemaal niet zou mogen volgens de regels vanuit Brussel.

Dezelfde snelheden op het Orange netwerk hebben de klanten van Odido en Vodafone ook, daar zit geen verschil in ten aanzien van de klanten van KPN.

Het antwoord zal dus hetzelfde blijven zoals moderator @Marcia_  je al eerder binnen deze topic heeft gegeven.

 

Admin: quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid

 


Met alle goede bedoelingen, om mij door te verwijzen naar Orange België. Ik heb een contract met KPN, dus is het aan KPN om dit op te lossen. Graag alleen reacties hoe KPN hier bij kan helpen, Alle andere reacties zijn verder niet meer welkom. 

 

Admin: quote verwijderd i.v.m. leesbaarheid


Als je graag wilt dat alléén KPN-medewerkers reageren, moet je niet in een openbaar forum gaan posten, want dan kun je reacties verwachten van mede-forumleden en die kun je niet verbieden een reactie te plaatsen, zoals ik nu ook doe @hjabmns 


Hoi @Nomen Nominandum 

Sluit mij volledig bij je aan.
Het KPN Forum is een openbaar platform waar klanten andere klanten helpen met hun vraag, probleem of storing.

Je kunt mede forumleden niet verbieden te reageren op jouw geplaatste topic.
Wil je alleen een reactie vanuit KPN, gebruik dan het Online Contactformulier


Beste allemaal, ik heb een aantal quotes verwijderd om de leesbaarheid van het topic te behouden. Als je op iets wilt reageren, quote dan alleen dat specifieke stukje. Dat gezegd hebbende: @hjabmns het klopt wat hier gezegd wordt. Op het moment dat wij niet meerdere klachten krijgen, kunnen we hier niet zoveel aan doen. Mede om wat ik al heb aangegeven: wij knijpen verder niets. Daarnaast stel je je vraag nu op een gebruikersforum van KPN. Het is juist de bedoeling dat klanten elkaar helpen. Wil je dat niet, kan je je vraag beter via onze sociale media kanalen of via 0800-0402 stellen. 


Beste @Marcia_ , bedankt voor jouw reactie. Ik heb deze vraag in het forum gesteld, zodat de vraag over een probleem met traag en instabiel internet bij Orange België, waardoor internet pagina's traag of niet laden en email regelmatig niet opgehaald kan worden, breder bekend wordt. Mijn concrete en enige vraag was en is nog steeds, hoe KPN hierbij kan ondersteunen.

 

Op het moment dat wij niet meerdere klachten krijgen, kunnen we hier niet zoveel aan doen.

 

Ik begrijp dat KPN eerst meerdere klachten wil krijgen, om actie te nemen. Hiermee ontstaat een Kip-Ei probleem omdat het eerst duidelijk moet zijn hoe je een dergelijk probleem bij KPN moet aanmelden. Aanmelden bij Orange België gaat niet zonder dat je daar een abonnement hebt. Hoeveel meldingen wil KPN dan ontvangen? Voorts is het bij het melden via klantenservice niet zichtbaar hoeveel klachten er al zijn. Overigens, ben ik via dit medium in het verleden wel door KPN uitstekend geholpen. Is dat dan niet meer het geval? 

Omdat deze vraag wel publiekelijk beschikbaar is, is het duidelijk voor iedereen met een KPN abonnement en die soortgelijke problemen met traag en onstabiel internet met Orange België ervaart, om die aan KPN te melden. Het best is dit mi om dit toch publiekelijk te doen, zodat anderen ook weten dat zij mogelijk te maken hebben met hetzelfde probleem.


Het is zeker prima dat je je vraag op het forum stelt. Wij reageren er graag op. Maar zoals aangegeven, ben jij op dit moment de enige die op het forum klaagt over het bereik. Aangezien er veel meer mensen zijn die hun abonnement in België gebruiken, zou je meer meldingen verwachten. Vandaar dat ik voorzichtig, doch met enige zekerheid durf te zeggen dat er momenteel geen algemeen probleem is. Daar kan ik weinig anders van maken. 

 

Mocht iemand dit ook ervaren, meld je inderdaad gerust hier. We helpen graag.