Skip to main content
Vraag

Zeer traag internet tijdens mobiel bellen op iPhone 14 Pro en 17 Pro

• September 4, 2026
  • 5 reacties
  • 79 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Tijdens het bellen is de internetsnelheid erg laag. Hoe erg het is hangt af van de locatie. In Utrecht vlakbij een (volgens antennekaart.nl) dikke mast haal ik tijdens het bellen 1.5 Mbps download. Bel ik niet, dan haal ik 500+ Mbps. In het buitengebied valt de verbinding zelfs helemaal stil en komt een appje niet eens door.

Het is al een tijdje gaande, met mijn vorige iPhone (14 Pro) en nu ook mijn nieuwe iPhone (17 Pro) in heel Nederland. Met een oude simkaart, en nu ook met een nieuwe e-sim.

Ik bel gewoon via 4G/5G, dat werkt ook allemaal perfect. Internet werkt de rest van de tijd ook perfect. Alleen even wat tijdens een gesprek opzoeken is onmogelijk.

Reproduceren is makkelijk:

1. doe een speedtest
  2. start een telefoongesprek
  3. doe nog een speedtest tijdens het telefoongesprek

Ben ook heel benieuwd welke snelheden andere forumgebruikers zien. Kunnen jullie eens kijken?

5 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2026

Een gerelateerd probleem denk ik: soms moet ik een Teams call doen in de auto. Ik connect dan mijn laptop via mijn telefoon.

Als ik word gebeld tijdens die Teams call dan valt de Teams call 10+ seconden weg. Ook erg vervelend. Zelfs als de telefoon op DND staat en de call automatisch wordt geweigerd gebeurt dit, dus ik kan het ook niet voorkomen. Dit speelt al maanden maar het lijkt nu langzaam erger te worden (ik ben vaker in het buitengebied dus misschien ligt dat wel aan mij en is het hetzelfde).

Hopelijk ben ik niet de enige en kan KPN hiernaar kijken?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 8, 2026

Ben ik dan toch de enige? Wil iemand anders hier eens (met wifi uit) een speedtest doen tijdens het bellen met bijvoorbeeld voicemail oid?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • September 10, 2026

Goedemorgen ​@EenRuud en bedankt voor jouw bericht :)
Dat is een interessante casus die je hier aankaart! 

Ik heb dit zelf ook even getest met mijn iPhone 13. Zonder telefoongesprek haal ik op dezelfde locatie ongeveer 70 Mbps download. Tijdens een gesprek daalt dit naar ongeveer 40 Mbps.

Ik zie dus inderdaad ook een daling tijdens het bellen, maar bij mij blijft mobiel internet ondertussen gewoon goed bruikbaar.

Het verschil met jouw meting vind ik daarom wel opvallend. Van 500+ Mbps naar circa 1,5 Mbps is natuurlijk een veel extremere terugval dan de 70 naar 40 Mbps die ik zelf meet.

Het zou interessant zijn als meer mensen deze test eens uitvoeren. Vooral de combinatie van toestel, 4G/5G-indicatie tijdens het gesprek en de snelheid vóór en tijdens het bellen kan helpen om te bepalen of hier een patroon in zit.

Ken jij ook mensen in je omgeving met een iPhone die dit wellicht ook eens uit zouden kunnen testen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 21, 2026

Het verschilt erg per locatie, zou je het eens willen uitproberen op een plek waar je dekking een stuk slechter is?

Op veel plekken is er geen probleem, maar op de plekken waar je bijv. maar 15 Mbps haalt dropt het naar "geen internet" tijdens het bellen…

Ik ben geswitcht van fysieke simkaart naar e-sim, geen verschil. Naar nieuwe telefoon, geen verschil. Op buitenlandse netwerken speelt dit probleem vaak niet, het is echt een KPN NL probleem wat je door het hele land ziet, maar het is dus pas echt een probleem als de dekking slecht is.

Ik hoop dat anderen dit ook even kunnen testen, dan kan het misschien via hier worden opgepakt ipv dat ik een case moet openen. :-)

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • September 23, 2026

Goedemorgen ​@EenRuud en bedankt voor je terugkoppeling 👌🏻

Zodra ik op een plek ben waar de dekking minder is, dan wil ik dat uiteraard graag eens voor je testen. Moet er ook eerlijk bijzeggen dat ik zelden last heb van een slechte verbinding, eigenlijk alleen als ik de trein naar Leeuwarden pak dan heb ik daar altijd een stukje op het traject waar de verbinding tijdelijk helemaal wegvalt. 

Ik ben geswitcht van fysieke simkaart naar e-sim, geen verschil. Naar nieuwe telefoon, geen verschil. Op buitenlandse netwerken speelt dit probleem vaak niet, het is echt een KPN NL probleem wat je door het hele land ziet, maar het is dus pas echt een probleem als de dekking slecht is.

Fijn dat je zelf de moeite hebt genomen om ook dit als oorzaak uit te sluiten!

ik hoop dat anderen dit ook even kunnen testen, dan kan het misschien via hier worden opgepakt ipv dat ik een case moet openen. :-)

Als ik in de gelegenheid ben zal ik dat zeker doen en ik zal ook kijken of ik ergens intern navraag kan doen of dit een bekend iets is. Ik ben het in ieder geval nog niet eerder tegengekomen maar dat zegt natuurlijk ook lang niet alles 😅