Skip to main content

Zeer traag mobiel internet in Duitsland

• July 5, 2025
  • 5 reacties
  • 166 keer bekeken

Ik verblijf momenteel in Duitsland. Volgens de verbinding heb ik een 4G of 5G verbinding. Ook verschillende providers geprobeerd, maar het mobiele internet is supertraag.  Van mijn buitenlandbundel van 70Gb is deze maand slecht 4,2 Gb gebruikt. Maar lijkt erop dat de snelheid toch naar beneden is gezet. 

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 5, 2025

Beste ​@Bruijnvis KPN is niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van het Duitse net, dat ook lang niet zo goed is als het Nederlandse.

Het is inderdaad verstandig handmatig een provider te kiezen die het beste werkt.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Bruijnvis 

Het beste mobiele netwerk van Duitsland is die van Telekom DE, die net zoals KPN daar prijzen mee heeft gewonen.
Als tweede mobiele netwerk is die van Vodafone DE.

De downloadsnelheid op een Duits mobiel netwerk wordt bepaald door de Duitse provider, die kan er voor kiezen dat toeristen (Nederlanders die er gebruik van maken) niet de maximale snelheid krijgen zoals de klanten van Telekom zelf.
Het Duitse Telecom biedt een downloadsnelheid op 5G aan, van maximaal 500 Mbit/s voor hun eigen klanten, maar dit kan dus voor toeristen lager liggen.
Met andere woorden er kan dus een begrenzer op hun mobiele netwerk zitten voor toeristen die gebruik maken van hun mobiele netwerk.
Dit zelfde geldt ook voor Vodafone DE.

Daarnaast speelt de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast ook een rol, maar ook zeker de drukte op de betreffende zendmast.

Hier heeft KPN geen enkele invloed op!!

Marcel21121985
Deelnemer

Het ligt echt aan het land. Ik ben in April naar Oostenrijk geweest met de auto. In Duitsland had ik heel slecht bereik, in Oostenrijk niets aan de hand. Twee weken geleden op reis geweest naar Luxemburg, Zwitserland, Italië, Oostenrijk en ook weer door Duitsland. Precies hetzelfde weer. Alle landen geen problemen gehad, zelfde snelheid als Nederland, behalve in Duitsland. Het viel me op dat ik geen 5G had, ondanks dat er wel gezegd wordt dat dit beschikbaar is voor niet-Duitse providers met 5G ondersteuning.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Bruijnvis .  Welkom hier.

Zoals je kunt lezen varieert het nogal en zijn we afhankelijk van het netwerk ter plekke.  Je kunt idd in Duitsland het best proberen om handmatig een netwerk te selecteren.  

We hebben hier verder - als KPN - geen invloed op. Behalve als je helemaal geen mobiele diensten hebt (terwijl er wel bereik is)

• Auteur
  • Helper
  • July 8, 2025

Bedankt iedereen blijkt inderdaad een probleem van Duitsland te zijn, inmiddels in DK en SE geen probleem meer.