Skip to main content

Zou KPN het Belgische voorbeeld voor de Unlimited abonnementen moeten volgen?

• June 11, 2026
  • 9 reacties
  • 134 keer bekeken

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hallo allemaal,

Even het volgende in de community groep gooien.

De Belgische providers Telenet, Orange en Proximus hebben net zoals de Nederlandse providers, unlimited abonnementen voor mobiel, alleen werkt het daar net iets anders dan hier in Nederland.

Een Belgische klant krijgt niet dagelijks een dagbundel van 10 GB, die hij of zij met 1 of 2 GB kan aanvullen als de dag bundel op is.

Nee, de klant krijgt elk begin van de maand een data bundel van 300 GB (omgerekend 10 GB per dag) in één keer, waarmee de klant zelf kan indelen wanneer dat wordt gebruikt, want de enne dag gebruik je weinig aan data en de volgende dag kijk je weer naar een video op je smartphone.
Zodra de Belgische klant door deze 300 GB heen is, wordt de snelheid flink omlaag gezet maar zijn er géén buiten de bundel kosten.

KPN zou dit voorbeeld kunnen overnemen, door ook in één keer 600 GB aan data (omgerekend 20 GB per dag) beschikbaar te stellen aan het begin van de nieuwe maand.
Hiermee kan de klant dan zelf bepalen hoe en wanneer hij of zij deze bundel wenst te gebruiken over de maand heen.

Hiermee zal KPN zich direct onderscheiden van Odido en Vodafone!!

Ben je door de 600 GB heen, ook dan wordt net zoals nu de snelheid omlaag gezet, en kun je alsnog extra data bijkopen.

Daarnaast zouden alle Unlimited abonnementen van KPN de maximale 5G snelheid moeten krijgen, zoals nu al het geval bij Unlimited Plus en wat ook Vodafone al doet.

Ben benieuwd of je hier een voorstander van bent, of juist niet??

9 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 11, 2026

Maar dat is dan niet unlimited maar 600gb. In het verre verleden had KPN ook 200gb abonnementen (100*2 icm combivoordelen) en volgens mij was dat niet heel populair. Ik vindt het juiste wel fijn zoals het nu is, ik heb 20gb en met 1 SMS heb ik weer genoeg voor een tijdje. Ik vindt dat prettiger dan dat ik een limiet van 600 heb en bij zou kunnen kopen. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Ik_Combineer 

Wat je zegt is ook weer waar.
Er zijn genoeg klanten (waaronder ik zelf trouwens) die het prettig vinden zoals het nu is ingesteld.
Maar er zullen ook KPN klanten zijn die het Belgisch voorbeeld weer liever willen zien, en dus meer vrijheid hebben wat ze met hun grote data bundel willen doen.

En in België wordt wel degelijk Unlimited genoemd.

Telenet Mobile Unlimited

• Unlimited mobiele data in België en de EU-tariefzone 
    Bij normaal gebruik is dat tot 300 GB, goed voor bijvoorbeeld 8 dagen lang non-stop videostreamen! Ga je toch over die 300 GB? Dan blijf je kosteloos verder surfen aan een verlaagde snelheid van 1 Mbps, tot je volgende aanrekeningsperiode.

Inbegrepen in je Orange Mobile Unlimited abonnement

• Onbeperkte data
    Vanaf 300 GB kunt u blijven surfen met een snelheid van 512 kbps zonder extra kosten.
  • Onbeperkt bellen en sms'en

Vandaar dat ik ook deze topic ben gestart, om te zien wat men van het Belgisch voorbeeld vindt, en of zij dat ook graag zien bij KPN.

Waar in het verre verleden nog weinig animo voor was, kan anno 2026 weer heel anders liggen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2026

Bij kpn hebben alle unlimited abonnementen, ook de oudere, 20 GB per dag. Dat heb ik liever dan 600 GB per maand. Want dan kan de verdeling net verkeerd lopen tegen einde maand. 

Er zijn ook Nederlandse providers met één grote maandbundel.

Maar Odido is ermee gestopt. Ze hadden het op Klik & Klaar 4G (0970). Nu met Klik & Klaar 5G is er geen beperking op verbruik.

Heeft mobiel (06) nu echt onbeperkt internet. Ik zie geen beperking verbruik, alleen op snelheid. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@PeterG 

Ook jij vindt de huidige situatie van 20 GB per dag (dagbundel) voor de Unlimited abonnementen een goede manier, dan dat je in één keer een maandbundel van 600 GB krijgt.
Het is waar dat je aan het eind van de maand, door deze 600 GB heen bent, omdat je net iets teveel hebt gestreamd op Netflix, HBO Max of Videoland.

Of naar een meerdere WK wedstrijden hebt gekeken op de camping via je smartphone.

Dan is een dagbundel inderdaad een stuk overzichtelijker.

Ook bij Odido heb je bij een Unlimited abonnement een dagbundel van 20 GB, die je gratis kunt aanvullen met stappen van 2 GB, dus exact hetzelfde als bij KPN en Vodafone.

• Kan ik met Odido Unlimited echt onbeperkt internetten? 

Ja. Bij alle Unlimited abonnementen start je iedere dag met een dagtegoed van 20 GB, geldig in Nederland. Zijn je GB’s (bijna) op? Dan sturen we je een sms’je. Daarna activeer je zo vaak je wil gratis 2 GB-aanvullers. Zo gaan we oneerlijk en/of commercieel gebruik tegen en heeft iedereen onbeperkt internet zonder dat het netwerk overbelast raakt.

5Guru
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • June 13, 2026

Ik vermoed dat de limieten ‘binnenkort’ gaan verdwijnen.
De investeringen in het netwerk zijn zo goed als klaar. 6G komt pas na 2030 en de limieten zijn totaal niet nodig.

De Nederlandse netwerken hebben dit totaal niet nodig. Dit gebeurt alleen om economische redenen.

KPN doet nu 20GB per dag en nadat je deze 20GB hebt opgemaakt kun je preventief alvast 10x een 2GB bundel erbij laden. Dat is echt unlimited, maar met een soort veiligheid voor het netwerk.
Bij andere providers moet je steeds eerst de 2GB extra bundel opmaken en dat is bloed irritant.

Ik doe speedtests, en masten met een 10Gbps router verbinding en N78 3500 MHz 5G doen met één speedtest al bijna 2GB aan data. :)

Ik pleit voor echte unlimited data met snelheids limieten. Deze snelheidlimieten zijn er al.
Net als op het vaste netwerk dan.

Wat ik echt zou willen is natuurlijk geen snelheids limiet en geen data limiet.
Odido doet een harde cap van 1000 Mbps.
KPN lijkt een soort begin cap te doen van 1000 Mbps, maar met een beetje pushen kun je toch boven de 1200 Mbps uitkomen.
Vodafone heeft geen cap en knalt soms tegen de 1400-1500 Mbps aan.
Ecchter dit kan alleen op masten met een 10 Gbps glas aansluiting.

Bijna 95%? 97%? van alle KPN masten zijn op een 10 Gbps router aangesloten.
Ook de masten op een verbinding doen nog ruim 4 Gbps.

Bij Odido is men hard bezig om ook alles op 10 Gbps glas of 4 Gbps verbinding aan te sluiten.

Bij Vodafone zijn er nog maar weinig masten op 10 Gbps, de meeste draaien op 1 Gbps.
Echter is de verwachting dat dit jaar/volgend jaar vele upgrades zullen volgen.

Maar dat is dus alleen de router / BBU swappen. Vele masten zijn klaar voor 1 Gbps+ en onbeperkte data. De eerste provider die zijn limieten eraf haalt kan de hele markt opschudden.
Echter spreken de providers gewoon met elkaar en doen alles stapsgewijs.

Helaas nog even afwachten op vernieuwingen.

• June 13, 2026

Echt Unlimited zal er naar ik verwacht nooit komen, dat heeft KPN blijkbaar niet eens voor de data only abonnementen en als het ergens nut heeft of nodig kan zijn is het wel een datasim.

Met een echte Unlimited mobiel abonnement zullen er minder vast aansluitingen worden verkocht. Zeker niet aan klanten die geen TV kijken.

Voor mij persoonlijk heeft een Unlimited abonnemenvtotaal geen nut. Daarvoor doe ik te weinig met mijn telefoon. Maar ik blijf erbij dat de benaming Unlimited niet correct is omdat er toch echt een limiet op zit al kan je dit zonder bijkomende kosten verhogen.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@5Guru 

Ik kan mij volledig vinden in jouw verhaal, want je hebt op veel punten zeker gelijk.

Ik vermoed dat de limieten ‘binnenkort’ gaan verdwijnen.
De investeringen in het netwerk zijn zo goed als klaar. 6G komt pas na 2030 en de limieten zijn totaal niet nodig.

Laten we inderdaad hopen, dat de bestaande limieten er op termijn volledig uit gaan.
Als je “echt” Unlimited wilt aanbieden, dan moet dan zonder limiet net zoals op het vast internet thuis.

De Nederlandse netwerken hebben dit totaal niet nodig. Dit gebeurt alleen om economische redenen.

KPN doet nu 20GB per dag en nadat je deze 20GB hebt opgemaakt kun je preventief alvast 10x een 2GB bundel erbij laden. Dat is echt unlimited, maar met een soort veiligheid voor het netwerk.
Bij andere providers moet je steeds eerst de 2GB extra bundel opmaken en dat is bloed irritant.

De dagbundel van 20 GB mag er wat mij betreft uit, en aangepast worden naar het Belgisch voorbeeld, als opmaat naar een limietloze unlimited ervaring.
Dan hoef je niet telkens te verhogen met stappen van 2 GB per keer, maar pas als de maandbundel van 600 GB erdoor heen is, wat waarschijnlijk voor zeer kleine groep zal gaan gelden.

​​
Ik doe speedtests, en masten met een 10Gbps router verbinding en N78 3500 MHz 5G doen met één speedtest al bijna 2GB aan data. :)

Ik pleit voor echte unlimited data met snelheids limieten. Deze snelheidlimieten zijn er al.
Net als op het vaste netwerk dan.

Wat ik echt zou willen is natuurlijk geen snelheids limiet en geen data limiet.
Odido doet een harde cap van 1000 Mbps.
KPN lijkt een soort begin cap te doen van 1000 Mbps, maar met een beetje pushen kun je toch boven de 1200 Mbps uitkomen.
Vodafone heeft geen cap en knalt soms tegen de 1400-1500 Mbps aan.
Ecchter dit kan alleen op masten met een 10 Gbps glas aansluiting.

De begrenzer mag er sowieso vanaf bij de unlimited abonnement, deze moeten gewoon de maximale snelheid kunnen bereiken, die op de locatie waar je bent haalbaar zijn.
Dus géén cap meer, zoals Vodafone het ook al doet!!

Want een download snelheid van 50 Mbit/s op 5G, is absoluut niet 5G waardig maar gewoon een standaard snelheid voor standaard 4G.

Bij alle KPN Unlimited abonnementen zou het gewoon standaard op het maximaal te behalen snelheid op 5G moeten gaan, zonder begrenzer!!

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Echt Unlimited zal er naar ik verwacht nooit komen, dat heeft KPN blijkbaar niet eens voor de data only abonnementen en als het ergens nut heeft of nodig kan zijn is het wel een datasim.

Met een echte Unlimited mobiel abonnement zullen er minder vast aansluitingen worden verkocht. Zeker niet aan klanten die geen TV kijken.

Voor mij persoonlijk heeft een Unlimited abonnemenvtotaal geen nut. Daarvoor doe ik te weinig met mijn telefoon. Maar ik blijf erbij dat de benaming Unlimited niet correct is omdat er toch echt een limiet op zit al kan je dit zonder bijkomende kosten verhogen.

Hoi ​@Rowi. 

Ik verwacht wel degelijk dat het op termijn volledig unlimited gaat worden, zonder dagbundel.
Dat zal niet vandaag op morgen zijn, maar zeker wel in de nabije toekomst.

Vandaar dat een eerste stap in die richting, het voorbeeld van België over te nemen, zodat je in beginsel kunt spreken over unlimited, omdat maar heel weinig klanten zullen zijn die hier überhaupt overheen zullen gaan.
Maar wel met het grote voorbeeld dat je niet hoeft te verhogen met stappen van 2 GB, mocht je een keer door de dagbundel van 20 GB heen zijn.

In dat opzicht geeft het Belgisch voorbeeld een positief verbruikservaring.

En Unlimited op mobiel zal nooit het vaste internet via glasvezel gaan overnemen, alleen al omdat via glasvezel de download- en upload- snelheid gelijkwaardig aan elkaar zijn, en via het mobiele netwerk niet (vergelijkbaar met DSL of kabel).

Daarnaast blijft vast internet altijd vele malen stabieler dan mobiel internet, en behaal je via glasvezel altijd de snelheid waarvoor je hebt gekozen.
Bij mobiel internet ben je altijd afhankelijk van de afstand tot de zendmast, het weer en andere storende factoren.

Dus als unlimited via mobiel volwaardig onbeperkt wordt zonder dagbundel, zal dat zeker niet gaan leiden tot minder vaste internet aansluitingen.

• June 13, 2026

We zullen wel zien wat de toekomst gaat brengen.

Wat vinden de Vlaamse klanten zelf hiervan?