Skip to main content
Vraag

Zowel binnens- als buitenshuis slecht bereik

• December 8, 2025
  • 10 reacties
  • 50 keer bekeken

heb al een tijdje slecht bereik met mijn mobiel, binnenshuis en buitenshuis. Zit nu ook buiten op mn balkon met maar 2 streepjes bereik. 

beetje matig als je mij vraagt. Hoe fix ik dit?

10 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@JeffreyK199 

Welkom op de community van KPN.

Uiteraard vervelend dat je al even een slecht bereik ervaart met het KPN mobiele netwerk.

• Is dat zowel op het 4G als op 5G netwerk?

Als je twee streepjes ontvangst hebt op het 5G netwerk is dat op zich meer dan voldoende, aangezien het aantal ontvangst streepjes op 5G van minder belang is voor een goede verbinding.

Vandaar de vraag:

• kun je wel gewoon prima bellen, gebeld worden en internetten?
  • Of ervaar je dan ook problemen?

Daarnaast speelt de afstand tot de dichtstbijzijnde KPN zendmast natuurlijk ook een belangrijke rol, en hiermee ook de downloadsnelheid dit je kunt behalen op je woonadres.

Op de (link) dekkingskaart van KPN kun je door middel van je woonadres zien, wat de dekking van zowel 4G als 5G op je woonadres is, inclusief de gemiddelde downloadsnelheid die je daar kunt behalen.
Let wel, de dekkingskaart is gebaseerd op computerberekeningen ten aanzien van de opstelpunten van de KPN zendmasten.

Op de website (link) antennekaart kun je zelf nagaan, waar bij jouw de dichtstbijzijnde KPN zendmast staat, door naar je eigen woonplaats te navigeren.

Maar twee streepjes op het 5G netwerk is gewoonweg prima!

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 9, 2025

Bellen doe ik bijna nooit, maar internet wil ik nou niet bepaald super noemen. 

volgens de dekkingsgraad kaart zou ik gemiddeld 223mb moeten halen. 
dan zou elke webpagina zonder problemen openen. En het gebeurd te vaak dat ik na 5-10 seconden maar safari afsluit om t opnieuw te proberen. (Nu net ook na t openen van mn e-mail en dan naar deze pagina toe)

ik zit nu binnen met 1 streepje, en deze flat is nou niet bepaald volledig geïsoleerd. 

Qua antenne zit ik tussen 3 punten in, niet dichtbij maar ook zeker niet ver weg 

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • December 9, 2025

@JeffreyK199 Welk modem heb je precies 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

dan zou elke webpagina zonder problemen openen. En het gebeurd te vaak dat ik na 5-10 seconden maar safari afsluit om t opnieuw te proberen. (Nu net ook na t openen van mn e-mail en dan naar deze pagina toe)

ik zit nu binnen met 1 streepje, en deze flat is nou niet bepaald volledig geïsoleerd. 

Qua antenne zit ik tussen 3 punten in, niet dichtbij maar ook zeker niet ver weg 

Hartelijk dank voor je snelle reactie terug ​@JeffreyK199 

Hoeveel kilometer woon je ongeveer van deze 3 zendmasten vandaag, en neem daarbij de meest dichtstbijzijnde als eerste optie?

Dat je gemiddeld een downloadsnelheid zou kunnen behalen van 223 Mbit/s op je woonadres, is op basis van de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast berekend, maar kan daar dus vanaf wijken.
Daarnaast spelen ook de volgende factoren hierin een belangrijke rol:

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.

Daarnaast adviseer ik je om op jouw iPhone (gezien je safari gebruikt als browser) de netwerkinstellingen een keer te resetten.
Hiermee haal je veel fouten weg, en zal jouw iPhone de juiste netwerkinstellingen opnieuw inladen.
Met deze methode haal je veel problemen weg.

Ga als volgt te werk:

1. Open de Instellingen-app op je iPhone.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Scroll naar beneden en tik op Zet over of stel iPhone opnieuw in
  4. Tik op Herstel.
  5. Kies Herstel netwerkinstellingen.
  6. Voer je toegangscode in als daarom wordt gevraagd en bevestig. 

Laat even weten of het resetten van de netwerkinstellingen voor verbetering heeft gezorgd.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

@JeffreyK199 Welk modem heb je precies 

Het gaat om mobiele telefonie ​@jimny met een smartphone, dus een modem speelt hierin geen rol.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@JeffreyK199, welkom op onze community! Er wordt al goed meegedacht volgens mij! Misschien een rare vraag, maar op welke verdieping zit je? Ik heb geen specifieke cijfers maar op bepaalde hoogtes zit je net weer wat buiten het bereik van een mast.

Als je Wifibellen aan hebt staan kun je thuis trouwens ook gewoon bellen via je wifiverbinding

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Hartelijk dank voor je snelle reactie terug ​@JeffreyK199 

Hoeveel kilometer woon je ongeveer van deze 3 zendmasten vandaag, en neem daarbij de meest dichtstbijzijnde als eerste optie?

Dat je gemiddeld een downloadsnelheid zou kunnen behalen van 223 Mbit/s op je woonadres, is op basis van de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast berekend, maar kan daar dus vanaf wijken.
Daarnaast spelen ook de volgende factoren hierin een belangrijke rol:

• Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.
  • De drukte op het internet of de internetpagina.
  • Het aantal gebruikers dat tegelijk gebruik maakt van het mobiele netwerk.
  • De afstand tussen je mobiele apparaat en de zendmast.
  • Obstakels tussen je mobiele apparaat en de zendmast. Zoals muren en gebouwen.
  • Weersomstandigheden, zoals onweer.

Daarnaast adviseer ik je om op jouw iPhone (gezien je safari gebruikt als browser) de netwerkinstellingen een keer te resetten.
Hiermee haal je veel fouten weg, en zal jouw iPhone de juiste netwerkinstellingen opnieuw inladen.
Met deze methode haal je veel problemen weg.

Ga als volgt te werk:

1. Open de Instellingen-app op je iPhone.
  2. Tik op Algemeen.
  3. Scroll naar beneden en tik op Zet over of stel iPhone opnieuw in
  4. Tik op Herstel.
  5. Kies Herstel netwerkinstellingen.
  6. Voer je toegangscode in als daarom wordt gevraagd en bevestig. 

Laat even weten of het resetten van de netwerkinstellingen voor verbetering heeft gezorgd.

@Michel.uit.Arnhem 

Na dit gedaan te hebben is m’n internet snelheid wel stuk verbeterd. Haalde met een speed test de gemiddelde 220 wat beloofd wordt. Ik zal het even aankijken of dit stabiel blijft :) 

wat betreft de zendmasten. Dichtstbijzijnde is +/- 500 meter van me vandaan, aan de andere kant van het kanaal. Op het balkon heb ik daar bijna zicht op als ik de kaart mag geloven. Zonder water ertussen is t +/- 700 meter voor dichtstbijzijnde

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 10, 2025

Hoi ​@JeffreyK199, welkom op onze community! Er wordt al goed meegedacht volgens mij! Misschien een rare vraag, maar op welke verdieping zit je? Ik heb geen specifieke cijfers maar op bepaalde hoogtes zit je net weer wat buiten het bereik van een mast.

Als je Wifibellen aan hebt staan kun je thuis trouwens ook gewoon bellen via je wifiverbinding

@Thomas van KPN onze vloer ligt +/- 3/3.5 meter boven de straat. Tweede verdieping van een drie verdieping flat.

ik noem t zelf altijd 1.5 hoog omdat de eerste verdieping +/- 1 meter boven de straat zit ipv de normale 2.5 meter  

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@JeffreyK199 

Fijn om te vernemen, dat mijn goede adviezen het probleem hebben verholpen.
Ik snap dat je het eerst nog even gaat aankijken of het zo blijft, al verwacht ik niet direct teruggang naar de oude situatie.

Ik neem aan dat de KPN zendmast op ongeveer 700 meter van je flat staat inclusief het kanaal er tussen, en dat het ongeveer 500 meter zou zijn geweest als er geen kanaal tussen zou liggen.
Je hebt waarschijnlijk het aantal meters per ongeluk omgedraaid.

Maar een afstand van 700 meter is opzicht nog prima, al zal het signaal wat minder sterk aankomen op je woonadres.
De gemiddelde downloadsnelheid die op je adres word vermeld (223 Mbit/s) komt dan ook aardig overeen, dus dat je met de laatste speedtest meting een gemiddelde downloadsnelheid van 220 Mbit/s hebt behaald, is dus méér dan keurig.

Hopelijk blijft dit zou, en anders weet je nu hoe je het kunt oplossen!

Je woont op de tweede verdieping van een flat, dan zit je keurig binnen het gebied waar het signaal van de zendmasten komen, dus dat is in jouw situatie géén issue meer.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 11, 2025

@Michel.uit.Arnhem  nee, ik bedoelde ermee dat de dichtstbijzijnde 500 meter is en dat is aan de andere kant van het kanaal. 

als ik kijk naar de dichtstbijzijnde op het land (en dus die van 500 meter niet mee tel) dan is t 700 meter (die van 700 meter is dus eigenlijk de 2de dichtstbijzijnde 

ik gaf die ook aan mocht t geval zijn dat open water / kanaal misschien ook voor slecht bereikbaarheid kan zorgen. :)