Skip to main content
Beantwoord

Aansluiten DSL kabel op Experia Box 10 welke pairs RJ11 stekker?

• December 20, 2025
  • 6 reacties
  • 123 keer bekeken

Beste,

Eerder heb ik een Experia box 12 gehad bij KPN.

Ons ISRA punt zit weggestopt achter gipsplaten. Er loopt een Ethernet kabel door het huis en die komt via een PVC buis bij de plek van het modem.

Eerder heeft een monteur hier de bruin-witte en de bruine draad in een RJ11 stekker (plek 2 en 3) gedaan en die ingeplugd bij DSL in de Box 12. Dat werkte.

Nu heb ik een Experia Box 10 omwille van 200mbit/sec ipv 100mbit/sec zo heb ik begrepen. Die maakt gebruik van twee pairs waardoor de eerder stekker niet meer werkte.

Op een ander forum is me vertelt dat ik naast pair 1 pair 2 in een RJ11 stekker moet duwen op plek 1 en 4.

Dat zou met oranje moeten en de volgorde zou dan worden;

Oranje Wit/ bruin-wit/ bruin/ oranje.

Echter doet hij het niet in die volgorde.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen voordat de monteur komt van de week?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Niet strippen.

Probeer eerst eens de oude situatie te herstellen. Dus bruin-wit en bruin op 2 en 3. Dat moet werken. Dan heb je wel maar 1 paar, maar dan heb je in ieder geval internet.

Dat werkt niet.

Daar begon ik mee. Service en internet zijn dan rood.

Toen belde ik, en toen kwamen ze met het gebruik van een Y kabel die nodig is voor de Experia box 10 i.t.t. de Experia box 12. Omdat die two pairs nodig zou hebben om 200mbit te kunnen leveren.

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg uitleg.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Ja, de klantenservice heeft het onjuist. Met twee aderparen kan hij dubbel zo snel als je pairbonding hebt maar ook op 1 aderpaar zou het moeten werken. Dus als hij niet werkt op de middelste is het tijd voor een monteur.

6 reacties

• December 20, 2025

Ons ISRA punt zit weggestopt achter gipsplaten. Er loopt een Ethernet kabel door het huis en die komt via een PVC buis bij de plek van het modem.

Eerder heeft een monteur hier de bruin-witte en de bruine draad in een RJ11 stekker (plek 2 en 3) gedaan en die ingeplugd bij DSL in de Box 12. Dat werkte.

De Experiabox zou ook gewoon moeten werken als je die op dezelfde manier aansluit als de KPN Box. Maar dan heb je mogelijk nog geen pairbonding. En daarmee niet die 200 mbit.

Als die monteur achter die gipsplaten alleen de bruine en bruin-wit aangesloten heeft, dan ga je nooit pairbonding krijgen. Dan moet je die gipsplaten open breken.

Als de monteur ook nog een ander paar aangesloten heeft, dan moet dat paar op 1 en 4.

Dus 2 en 3 sowieso hetzelfde houden. Daar veranderd niets aan.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Hij werkte niet en toen ik de monteur belde werd er gezegd dat er daarom een Y kabel gebruikt moet worden.

Dus ik dacht ik ga wel met advies van anderen een beetje rommelen. Die bruine en bruin-witte die heb ik voor me, maar die kabel loopt via een PVC buis naar het ISRA punt en daar kan ik niet bij.

Ik kan wel rommelen met die aansluiting van die draadjes. Er gaat schijnbaar iets mis met het pair wat ik op 1 en 4 probeer te zetten. Misschien klopt die kleur niet. Ik weet niet hoe ik daarachter kan komen.

Of ik zet het stekkertje er wellicht verkeerd op met de kniptang. Ik zie op de achterkant van de verpakking van de jr11 stekkers dat je de draadjes moet strippen. Maar op YouTube zie ik dit niemand doen en ze worden er gewoon ingestoken en geknipt..

Edit; 2 en 3 verander ik ook niet! 

• December 20, 2025

Niet strippen.

Probeer eerst eens de oude situatie te herstellen. Dus bruin-wit en bruin op 2 en 3. Dat moet werken. Dan heb je wel maar 1 paar, maar dan heb je in ieder geval internet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 20, 2025

Niet strippen.

Dat werkt niet.

Toen belde ik, en toen kwamen ze met het gebruik van een Y kabel die nodig is voor de Experia box 10 i.t.t. de Experia box 12. Omdat die two pairs nodig zou hebben om 200mbit te kunnen leveren.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 20, 2025

Niet strippen.

Dat werkt niet.

Ja, de klantenservice heeft het onjuist. Met twee aderparen kan hij dubbel zo snel als je pairbonding hebt maar ook op 1 aderpaar zou het moeten werken. Dus als hij niet werkt op de middelste is het tijd voor een monteur.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • December 24, 2025

Hoi ​@Poekiepoes12, welkom op de KPN Community. Ik onderschrijf wat ​@Ik_Combineer zegt, ik zou als dit niet lukt even bellen voor een afspraak met een monteur.