Skip to main content

Beste,

 

Ik heb sinds een aantal dagen mijn KPN Box 12 modem binnen en probeerde deze aan te sluiten op een bestaande (blauwe) telefoonkabel. Ik heb deze verbonden met het meegeleverde doosje en deze vervolgens in de DSL geklikt. Ik ben er alleen niet helemaal van overtuigd dat dit een goede installatie is want mijn wifi valt constant weg en bij het installeren kwam ik ook andere soorten dozen tegen voor de installatie dan dat ik hier in mijn nieuwe huis aantrof. Zie foto: https://ibb.co/SRF7j7S

Ik heb hier nog geen ervaring mee dus wellicht kan iemand mij hierin adviseren voor de vervolgstappen.

Groet,

Stefan

 

Hallo @Stefan BR heb je ook problemen bij apparaten die met een netwerkkabel zijn aangesloten op de gele Ethernet poorten 1-4 van het modem? WiFi is gevoelig voor storingen door signalen van andere apparatuur in jouw huis.


Nee dat eigenlijk helemaal niet. Heb ook twee wifi versterkers van KPN in huis, dat lijkt ook wel weinig te doen.


Ok, als de ethernet aansluitingen werken dan lijkt me de aansluiting van het modem in orde.

Dan is het dus (alleen) een wifi probleem. Waar staan jouw modem en de wifiversterkers? Welke zijn dat en hoe zijn ze aangesloten op de KPN Box?


De modem staat in de meterkast. Ik heb de super wifi punten geconfigureerd met de netwerkkabel en daarna in de woonkamer en boven in het stopcontact gestoken. Dit zou voldoende moeten zijn toch voor het versterken van het signaal? Of moet de netwerkkabel er altijd inblijven?

Daarnaast zie ik ook het lampje van de wifi constant knipperen. 

Ik heb trouwens in mijn woonkamer ook nog een ptt aansluitpunt. Zou dat misschien voor een beter aansluiting kunnen zorgen voor het internet? Ik heb mij hier nog niet verder in verdiept of ik de modem ook vanuit dit ptt punt zou kunnen voeden bijvoorbeeld.

Tot zo ver dank voor je antwoorden :)


Hallo @Stefan BR , dat lijkt precies op de installatie zoals ik heb staan. Modem in meterkast en 2x draadloos een SuperWiFi2 elders. Bij mij werkt dat prima. De lampjes van de wifipunten branden allebei groen?

Het wifi lampje van het modem knippert bij activiteiten, dat is normaal.

Het aansluitpunt in de woonkamer kan verbonden zijn met een binnenkabel naar de meterkast. Die zou je kunnen gebruiken, maar KPN adviseert om het modem zo dicht mogelijk bij de blauwe buitenkabel aan te sluiten. Je zou die binnenkabel wel kunnen gebruiken om een telefoon in de woonkamer te verbinden met de Phone aansluiting van het modem. Zo heb ik dat ook.


De wifipunten branden inderdaad groen. Ik zie had vanmorgen wel vaker dat ik het internet en het wifi lampje vaker zag knipperen. Dat knipperen bij Internet, is dat wel een slecht teken? Ik heb trouwens de draden (die in de doos komen om het te kunnen verbinden naar DSL) zonder huls in onder het schroefje gestoken. Kan dit misschien nog voor ruis zorgen omdat er geen huls omheen zit?


Het internetlampje op het modem hoort constant te branden. Knipperen duidt erop dat het modem (opnieuw?) verbinding aan het maken is met het KPN netwerk. Mogelijk moet je de draadjes nog even goed controleren.

bron: KPN Box 12: uitleg lampjes en knoppen

Zie hier hoe het bij mij aangesloten zit:

 


Ik zie in mijn huis dus nergens dat kasje zitten waar die dikke blauwe kabel naartoe gaat. Misschien een gekke vraag maar zou het kunnen zijn dat deze witte kabel ook te maken heeft met het internet? https://ibb.co/T4jCvkn


Je kan foto’s ook rechtstreeks op het forum plaatsen @Stefan BR  via het symbooltje met twee bergtoppen in de balk. Dat houdt het verhaal wat overzichtelijker,

De foto is erg vaag, maar de witte kabel lijkt op een coax kabel gebruikt voor TV (bij Ziggo bijvoorbeeld).  Die blauwe kabel gaat nergens naar toe in jouw huis. Het is de KPN buitenkabel die rechtstreeks van buiten komt. Bij mij is die kabel netjes afgewerkt in de meterkast in dat witte kastje (IS/RA type 1). Bij jou is dat kennelijk verloren gegaan. Maar je kan de rode en blauwe draad uit de blauwe kabel ook vastschroeven in het kastje wat je liet zien.


Als ik zn kastje niet kan vinden in het huis, is het dan verstandig om zoiets te laten installeren of zelf te installeren? Ik ben namelijk echt op zoek naar een reden waardoor de wifi constant op zoek blijft naar verbinding en het lampje niet blijft branden.


Bel dan met KPN klantenservice via 0800-0402 (gratis). Je hebt “recht” op een goed aansluitpunt (zgn. IS/RA punt). Overleg met de medewerker of die (kosteloos?) een installatie monteur kan sturen.


Hoi @Stefan BR en welkom op het forum! Ik zie dat je al aardig op weg bent geholpen, dankjewel @RBxx! 💚 Is het gelukt om te bellen en heb je nu duidelijkheid? 


Ondertussen is de monteur geweest en heeft een IS/RA punt bevestigd. Het signaal lijkt wel beter te zijn maar nog verreweg van ideaal. Ik heb met het thuiswerken zeker 3 á 4 keer per dag dat het signaal van internet 5-10 minuten weg is. Wat zou ik hier aan kunnen doen?


Is de monteur recent geweest? Als er namelijk een ticket voor je is aangemaakt, dan krijg je een SMS wanneer deze is opgelost. In de SMS staan dan ook contactgegevens en binnen welke periode je contact op kunt nemen met dat nummer. Heb je die ontvangen, en kun je dat nummer nog bellen? 


Ik neem het even over met dit account (voorheen Stefan BR). Nee deze sms heb ik niet meer helaas. 


Hallo @Suzannex  waarom een ander account aangemaakt  @Stefan BR 


Hallo @Suzannex  waarom een ander account aangemaakt  @Stefan BR 

Abonnementen overgezet naar een bestaand kpn account 


Daarom had je voor het forum wel hetzelfde account kunnen houden.

Dat staat los van abonnementen.

 


Je kunt inderdaad prima hetzelfde account blijven gebruiken, maar dan zet ik het voort met jou @Suzannex. Zou je je forumprofiel zo veel mogelijk aan willen vullen? Adresgegevens etc. Als je hier een seintje geeft wanneer je dit gedaan hebt kan ik aan de slag! 


Ik zet liever niet zomaar mijn adres gegevens op internet. Kan ik het beste de klantenservice opnieuw bellen? 


Ik zet liever niet zomaar mijn adres gegevens op internet. Kan ik het beste de klantenservice opnieuw bellen? 

Hallo @Stefan BR als je op je avatar klikt kun je in het privé-deel van je profiel de door @Sanne_M gevraagde gegevens invullen, die zijn alléén zicht voor jou en de KPN-moderator, en niet voor forumleden.

 


@Stefan BR of @Suzannex, wil je het huisnummer nog in je profiel zetten en daarna een seintje geven hier? Dan kan ik het abonnement inzien. De gegevens zijn inderdaad alleen voor de moderators hier inzichtelijk, dus je privacy blijft bewaard. 🙂


@Stefan BR of @Suzannex, wil je het huisnummer nog in je profiel zetten en daarna een seintje geven hier? Dan kan ik het abonnement inzien. De gegevens zijn inderdaad alleen voor de moderators hier inzichtelijk, dus je privacy blijft bewaard. 🙂

Done! :)


Haha, het snelste seintje wat ik ooit heb gehad. 😄 Ik heb de verbinding doorgemeten en zie inderdaad dat die de afgelopen tijd wat wisselvallig is. Sterker nog, op het moment dat ik de meting deed net was het modem niet online. Ik heb je verbinding opnieuw laten synchroniseren met het systeem, wil je laten weten of dit geholpen heeft? Zo niet, dan ben ik benieuwd of de monteur ook een ander modem heeft getest toen hij of zij er was. 


Hi Sanne,

Dank je wel voor je snelle reactie! Het signaal kan op ik dit moment niet testen, maar dat doe ik later vandaag even. De monteur heeft geen ander modem getest. Wel het IS/RA punt gemonteerd en getest. Dat deed het bij zijn vertrek, maar kort daarna begon het wegvallen opnieuw.