Skip to main content

Ik ben sinds kort in het bezit van Eria slimme lampen en de adurosmart met met hub. De hub installeren was geen probleem. deze wordt ook door de app herkent.Echter de lampenn worden door de app niet herkent. Volgens de klantenservice van adurosmart komt dat door de firewall van de experiabox V10 die ik heb. Kan iemand mij helpen wat ik nu moet doen? Ik heb ook een wifiversterker die ik er al uit heb gehaald maar dat helpt ook niet. 

De ERIA lampen werken met het Zigbee protocol. Dat is geen WiFi. De lampen communiceren ook niet rechtstreeks met uw smartfoon of met de app op uw smartfoon. De lampen moeten gekoppeld worden met de hub. Hier hebben KPN of de firewall in de Experiabox helemaal niets mee te maken.


Heel erg bedankt voor uw reactie. U heeft daar natuurlijk gelijk in. Het is alleen zo dat de helpdesk van adurosmart aangeeft dat de firewall het probleem zou zijn. Je zou toch denken dat die mensen weten hoe hun produkt werkt?😯


Heel erg bedankt voor uw reactie. U heeft daar natuurlijk gelijk in. Het is alleen zo dat de helpdesk van adurosmart aangeeft dat de firewall het probleem zou zijn. Je zou toch denken dat die mensen weten hoe hun produkt werkt?😯

Alle helpdesk medewerkers die het even niet meer weten geven dan de schuld aan de firewall. Dat is lekker makkelijk, dan hoeven zij er niets meer aan te doen. Dat is bijvoorbeeld bij omvormers van zonnepanelen ook zo. Terwijl het meestal onzin is. U bent denk ik gewoon met een kluitje in het riet gestuurd.

Bij het koppelen houd u de lampen vlak bij de hub? Uiteraard van stroom voorzien?

U krijgt de lampen in koppel modus? 


De hub dicht bij de lampen houden ( minder dan 3 meter) dat gaat natuurlijk niet want de hub is bekabeld aangesloten op de router.

verder de meegestuurde handleiding uiteraard helemaal vervolgd. De lampen beginnen ook te knipperen en geven een laatste signaal af zoals beschreven. Echter de app vindt de lampen niet.

ik heb ook de app al verwijderd, de hub opnieuw geïnstalleerd. De app blijft zoeken maar vindt de lampen niet. 
 


De hub dicht bij de lampen houden ( minder dan 3 meter) dat gaat natuurlijk niet want de hub is bekabeld aangesloten op de router.

verder de meegestuurde handleiding uiteraard helemaal vervolgd. De lampen beginnen ook te knipperen en geven een laatste signaal af zoals beschreven. Echter de app vindt de lampen niet.

ik heb ook de app al verwijderd, de hub opnieuw geïnstalleerd. De app blijft zoeken maar vindt de lampen niet. 
 

Ik ken de aduroproducten niet maar ik krijg de indruk dat de lampen gewoon via wifi werken en niet via zigbee protocol. Op de verpakking van de lampen staat dat deze namelijk ook zonder hub kunnen werken.

Nu is het zo dat deze producten vaak alleen op 2.4 Ghz werken. U zegt dat u een wifi versterker heeft. Bedoeld u hier een experia wifi of superwifi mee of is dit de oudere vierkante met 4 ethernet aansluitingen erop?

De eerstgenoemde hebben extrawifi. Zet op extrawifi de 2.4Ghz functie aan. Meld de smartphone aan op de ze extra wifi en voer dan de setup van de lampen uit.

Als het de oude wifi versterker is dan zou hierop ingelogd moeten worden en daar moet dan alleen de 2.4Ghz wifi worden aangezet met een andere wifi naam dan de v10. Hierin heet het echter geen extra wifi de functie. Ook hier geldt meldt de smartphone aan op dit nieuw aangemaakt 2.4Ghz wifi en voer de setup van de lampen uit.


Goedenavind, dank voor uw bericht echter deze lampen volgen wel het zigbee protocol - dat staat op de verpakking nl. Zie foto:

Wat u verder vertelt over de wifi en de 2,4 Ghz is voor mij eecht abacadabra. Het zal wel naïef zijn maar ik kocht deze lampen met deze hub omdat men in de lampenwinkel zei dat het heel makkelijk is- en zo leek het ook totdat de app de lampen niet herkende.

maar goed, ik heb de indruk dat dit alles nog maar weinig met de KPN te maken heeft. Iig zou de firewall dus niet het probleem mogen zijn. Ik ga adurosmart nog maar eens lastig vallen denk ik. 
iig heel erg bedankt voor het meedenken!


Dag @asnl1965 waardeloos als het niet lukt om die lampen aan de praat te krijgen. De hub ziet u de app dus wel maar de lampen niet begrijp ik. Wat is de afstand tussen de hub en de eerste lamp?


Dat is ongeveer 4,5 meter. Het kan ook niet dichterbij want de Hub is aan een vaste internetkabel verbonden. En die ligt op die afstand. Direct aan de router ging niet omdat die vol is. Maar de router is ongeveer net zo ver weg als deze kabel. En de app herkent wel de hub. 


De lamp staat toch wel onder stroom als u de lamp probeert te installeren?


Ja anders kan hij ook niet knipperen he;-))


Ja anders kan hij ook niet knipperen he;-))

O dat had ik gemist.  Dan denk ik toch dat de bridge/hub niet goed is. Het modem speelt geen rol met het installeren van de lampen.  Die is alleen maar een schakel tussen uw mobiel en de hub. U zoude hub nog kunnen resetten als u dat nog niet gedaan hebt. 


Na het koppelen moeten de lampen in de hub volgens mij nog geconfigureerd worden. Hoe het precies werkt kan ik niet zeggen. Want ik heb geen Aduro. Maar bij Domoticz is dat in iedergeval wel zo. 


Hoi @asnl1965, welkom op ons forum! Vanuit KPN heb ik hier weinig aan bij te dragen, is het in de tussentijd nog gelukt?


Nee het is helaas nog niet gelukt- ben nog steeds in gesprek met de adurosmart helpdesk. Ik denk dat ze me nu een nieuwe hib op gaan sturen;-)