Skip to main content

Hallo,

Ik weet niet wat in mijn situatie het beste is. Ik heb erg veel ICT ervaring maar niet op gebied van modems/routers. 

Wij hebben glasvezel van KPN en een Experiabox V10 H369A. Omdat de WiFi niet voldoende ontvangst had op zolder hebben we eerst gewerkt met 2 extenders van KPN en later vervangen met deze:

2x UAP-AC-M van Unifi (Ubiquiti) 2.4Ghz : 300Mbps / 5Ghz : 867Mbps. 1 is geplaatst in de meterkast bij het modem, 1 is geplaatst op zolder. Beide via bedraad netwerk verbonden met Experiabox.

Signaal van de WiFi is overal voldoende sterk en dat is het probleem dus niet. Ook biedt de software van Ubiquiti opties om de beste kanalen te kiezen in onze situatie.

Op de tussenverdieping (huis bestaat uit begane grond, tussenverdieping, zolder) zijn 2 slaapkamers. Deze zijn niet aangesloten op bedraad netwerk. Doordat het huis vrij oud is en het ingewikkeld wordt om overal bedrading te krijgen is er alleen bedraad netwerk op de begane grond en via een niet gebruikt schoorsteenkanaal is er nu ook bedraad netwerk op de zolder (mbv TP-Link TL-SG1005D switch).

Het probleem nu is dat de tussenverdieping afhankelijk is van WiFi. Het signaal is dan wel goed, maar omdat de 2 zonen die daar verblijven graag gamen is de klacht dat ze te traag internet hebben.

Wanneer niemand in huis bezig is, en ik met mijn telefoon controleer dan meet ik het volgende:

2.4 Ghz: 25Mbps down / 6,45Mpbs up
5Ghz: 44Mbps down / 65Mbps up

Bedraad: 83Mbps down / 83Mbps up

Wanneer 1 van de 2 zonen op de tussenverdieping klagen en ik controleer bedraad, dan is dat ongeveer 70 - 90 Mbps maar met m’n telefoon op 2.4Ghz kom ik dan soms tussen de 6Mbps/10Mbps. Het wil soms inderdaad wel eens dippen naar 3Mbps.

Conclusie:
WiFi signaal is sterk, maar bandbreedte voor internet ondanks voor ons voldoende snelheid, toch te weinig wat over blijft voor de WiFi gebruikers.

Opties:
1 - Openbreken muren en trekken bekabeling (dit willen we liever zo lang mogelijk voorkomen)
2 - Nieuw KPN modem dat ondersteund wordt door KPN en waar je support op krijg
3 - Nieuw router kopen wat aangesloten kan ‘achter’ de Experia V10 

Optie 1 willen we zoals gezegd proberen te voorkomen, toen ik deze problemen hier en daar onder de aandacht bracht werd gezegd dat de capaciteit van het modem blijkbaar niet voldoende is voor de WiFi behoefte en dat dit het bottleneck zou kunnen zijn.

Opties 2 en 3 werden aan mij geadviseerd zolang optie 1 echt niet kon. Ik heb nog een stopcontact optie getest die je bij het modem aansluit zodat je via de ‘stroom’ het signaal overpakt. Helaas is de bedrading niet geaard gaat het over teveel groepen of is de infrastructuur van dit huis (bouwjaar ca. 1950) te oud. Het werkte, maar gaf amper 1Mbps snelheid.

Hopende dat hier vooral mensen zitten die net als ik graag bij KPN blijven maar een gemiddelde van 10Mbps WiFi voor gamende kinderen ook wat karig vinden (als ‘basis’ want als beide actief zijn wil het wel eens inzinken naar 2-3Mbps) hoop ik dat iemand me goed kan adviseren over optie 2 dan wel optie 3.

Of een optie 4 die ik nog niet kon ?


Voorlopig test ik nu even met het volgende, ik heb beide gamers op de tussenverdieping een limiet bandwidth van 12Mbps gegeven, gebaseerd op de ca. 20-25Mbps die ik op 2.4Ghz haal als niemand er gebruik van maakt. Ik hoop daarmee te bereiken dat ze ieder in hun eigen ‘limiet’ blijven en de 1 de ander er niet meer uit kan drukken.

 

Met vriendelijke groet,
Martin.

 

Dag @Morgan Bateson met de v10 met daarop twee wifipunten zou je overal prima wifi moeten hebben.  Is de wifi op het modem uit?


Hoi @Joep1965, de WiFi die standaard bij de V10 zat was prima maar de ontvangst was dat niet. Zoals je ziet bij mijn eerdere berichten waren er ook met de Experia versterkers nog issues.

Met de komst van de 2 WiFi extenders van Ubiquiti (met de WiFi op de modem inderdaad uitgeschakeld) is ontvangst prima. Daar ligt het dus niet aan.

Wanneer ik bedraad fluitend 70-80Mbps haal op piekuren, klagen mijn 2 zonen soms ineens steen en been omdat ze steeds lag krijgen in hun spellen. Als ik dan controleer met m’n mobiele telefoon op 2.4Ghz wifi waar zij ook op werken, dan krijg ik soms idd ca. 3Mbps bandbreedte. Dat is best krap om met z’n 2en te verdelen op game laptop/pc.


Maar soms ervaren zij problemen en meet ik op m’n telefoon nog ca. 10 a 12Mbps. Maar da’s ook niet erg veel.

Met iedereen de deur uit meet ik op ‘hun’ Wifi ca. 20-25Mbps. Maar hoger dan dat kom ik niet. Ondanks dat het volgens mij technisch wel zou moeten kunnen.

Groet,

Martin


Ps:
Ja, 5Ghz zou misschien helpen. Maar logistiek gezien zitten zij precies tussen de 2 WiFi versterkers in. Mijn ene zoon heeft op 5Ghz getest en ervaarde dat hij steeds ‘eruit gegooid' werd.

Dat bleek te komen (denk ik!) omdat hij op de grens van 5Ghz zat op dat moment, en dan op 2.4Ghz gezet werd. 5Ghz ‘ontvangst sterkte’ is inderdaad op de tussenverdieping ‘meestal wel’ maar ‘soms niet’ goed. En 2.4Ghz is stabiel goed/uitstekend.

 


Wat is er allemaal aangesloten op het modem? Heb je dit soort dingen in je netwerk?

 


Ik heb nog een stopcontact optie getest die je bij het modem aansluit zodat je via de ‘stroom’ het signaal overpakt. Helaas is de bedrading niet geaard gaat het over teveel groepen of is de infrastructuur van dit huis (bouwjaar ca. 1950) te oud. Het werkte, maar gaf amper 1Mbps snelheid.

 

Nee, zoals hierboven gequote (uit mijn originele post) heb ik dat 1 keer geprobeerd maar dat werkte niet.

De eerste WiFi versterker, beneden, is met een korte kabel direct op de Experia Box aangesloten. Verder zit hierop aangesloten de TV ontvanger van KPN en een switch, zoals gezegd de TP-Link TL-SG1005D. 

De 2e WiFi versterker zit op die TP-link switch verbonden en staat op zolder. 

Via diezelfde TP-Link switch zit op zolder een laptop verbonden, deze heeft uiteraard geen problemen, net zoals de PC die beneden aangesloten zit (ook via TP-Link switch).

Verder maakt van het WiFi netwerk dan nog gebruik:
- 5 mobiele telefoons
- 1x game pc / 1x game laptop op middenverdieping (zij ervaren dus soms 3Mbps snelheid op speedtest)
- 1x Google Chromecast
- 1x laptop voor licht zakelijk gebruik
- 3x Daikin Airco
- 1x Brother printer

Als het me lukt zal ik 2 screenshots bijvoegen hoe het op dit moment (van schrijven dus) uitziet
 

 


 

 


Heb je wat de switch betreft rekening gehouden met igmp snooping ? Dat is wel belangrijk!!! Welke wifiversterkers heb je van kpn?


Staat allemaal in mijn post


Ik kijk snel op Google en dan zie ik dat de switch geen igmp snooping ondersteunt.  Maar misschien zie ik het verkeerd hoor.


Hoi @Morgan Bateson .  In potentie kan dit een gebed zonder ende worden.  Mocht je optie hebben om een kabel te leggen, zorg dat je zoons bekabeld kunnen gamen.  Dat scheelt erg veel gedoe. 

 

Als dat geen optie is, moeten we verder kijken of de boel kunnen tweaken en stabieler krijgen. 


@Erwin_ bedankt voor je reactie. De optie om te bekabelen is er niet. Er is inmiddels uitgebreid door mij, alsmede door professionals uitvoerig gekeken naar allerlei instellingen voor ik de vraag hier uitzette.

Ik heb daarom geen behoefte aan wederom alles nalopen of er misschien toch iets te tweaken valt.

Mijn vraag die blijkbaar niet duidelijk genoeg is gesteld, is enkel welk advies men geeft als je een router achter het KPN Experia V10 modem zou zetten (ervaringen dus en b.v. het beste merk)

Of, de optie die ik (lichtelijk) prefereer, een KPN V12 modem. Maar is die in alle gevallen geschikt? Kan ik die probleemloos aansluiten op een consumenten glasvezel met internet en TV van KPN ? Zijn er specifieke types die ik dan moet kiezen ? 

Belangrijkste reden om een KPN V12 (of eender welk ander KPN modem dat b.v. Wifi 6 of toekomstige zaken beter ondersteund) modem te prefereren is dat ik “hoop” dat KPN in zo’n geval bij storingen eenvoudiger support kan leveren omdat het allemaal nog officieel KPN materiaal betreft.

Dan noem ik nog de mogelijke optie 4 die ik niet ken. Zo las ik over een Fritz!Box die je kan kopen als je alles in eigen beheer wil. Zou kunnen dat dit een oplossing is.

Wellicht valt er wat te tweaken, maar ik heb al met zoveel mensen over gehad voor ik dit escaleerde, dat ik gewoon bereid ben te investeren in materiaal waarvan iedereen zonder twijfel zegt, dat is goed dat geeft je een bandbreedte (signaal is namelijk top!) op je WiFi dat je maximaal je internet snelheid benut.


@Joep1965 bedankt voor je moeite, ik waardeer het echt maar al je vragen staan in m’n 1e post beantwoord. Voor wat betreft igmp snooping een interessante theorie maar de tuner van KPN zit niet op de switch maar rechtstreeks op het modem. De WiFi extender waar ik op test, zit eveneens rechtstreeks op het modem en niet op de switch.


Ik hoop dat er iemand is die deze vragen dus kan beantwoorden:
 

Opties:
1 - Openbreken muren en trekken bekabeling (dit willen we liever zo lang mogelijk voorkomen)
2 - Nieuw KPN modem dat ondersteund wordt door KPN en waar je support op krijg
3 - Nieuw router kopen wat aangesloten kan ‘achter’ de Experia V10 

Optie 1 willen we zoals gezegd proberen te voorkomen, toen ik deze problemen hier en daar onder de aandacht bracht werd gezegd dat de capaciteit van het modem blijkbaar niet voldoende is voor de WiFi behoefte en dat dit het bottleneck zou kunnen zijn.

 

Ter info nog, ik heb alles (!) van het modem afgegooid en het KPN modem WiFi laten uitzenden en op die wifi kreeg ik ook 20 a 30 Mbps. Vandaar dat ik liever ga nu voor een nieuw modem.

 


waarom verwacht je dat een nieuw modem het probleem zou kunnen oplossen?

uit jou eerdere post begrijp ik dat de vaste verbinding wel stabiel werken, en het probleem puur in de wifi verbinding zit.

 

ik zie ook op een van jou screenshots dat de 5GHz bandbreedte is ingesteld op 20Mhz. wat is hier de rede voor? heeft de 5GHz wifi ook een aparte naam?

 

ik heb zelf ook een experia box V10 samen met 2x Unifi AP-AC Lite. dit werkt prima samen. zelfs als er 3 mensen zitten te gamen op de wifi hoor ik hier nooit klachten over.


In uw situatie bied een ander modem geen enkele meerwaarde. WiFi van het modem gebruikt u niet eens. De WiFi punten van Unifi die u gebruikt krijgen bekabeld gewoon de volledige snelheid/bandbreedte. Het modem is daar geen enkele beperking op. 

Als u het probleem op wilt lossen zult u een kabel moeten leggen. Anders blijft het zo door tobben.

Wat u nog kunt proberen is het WiFi punt beneden uit de meterkast te halen. En deze buiten de meterkast aan de muur te hangen. Gaatje boren, kabeltje er door. Schroefjes om hem op te hangen en klaar.

U zou ook nog kunnen controleren of de kabels naar de Unifi punten goed zijn. Dus stekkertje uit Unifi punt halen, in pc of laptop doen en dan een speedtest doen.


waarom verwacht je dat een nieuw modem het probleem zou kunnen oplossen?

uit jou eerdere post begrijp ik dat de vaste verbinding wel stabiel werken, en het probleem puur in de wifi verbinding zit.

 

ik zie ook op een van jou screenshots dat de 5GHz bandbreedte is ingesteld op 20Mhz. wat is hier de rede voor? heeft de 5GHz wifi ook een aparte naam?

 

ik heb zelf ook een experia box V10 samen met 2x Unifi AP-AC Lite. dit werkt prima samen. zelfs als er 3 mensen zitten te gamen op de wifi hoor ik hier nooit klachten over.


Mijn idee dat een ander modem het probleem zou oplossen (of een router erachter te zetten) komt met name omdat een kennis met iets meer technische ervaring dan ik, mij de simpele vraag stelde:

“Zet eens je Unifi punten helemaal uit en je modem wifi weer eens aan. Wat is dan je maximale snelheid op 2.4Ghz ?”

De snelheid bleef toen lager dan je mag verwachten van 2.4Ghz op een Samsung Galaxy A51, namelijk gemiddeld 20Mbps met pieken naar 25Mbps. Er was verder niemand actief, en ik stond op dat moment met de kelderdeur open pal voor het modem, heb zelfs de telefoon nog even ‘op’ de modem gehouden.

Een andere reden om eventueel te gaan voor een nieuw modem of router achter het modem is dat ik nu perfect in de gaten kan houden welke bandbreedte iedereen op de wifi gebruikt (en eventueel kan beperken zou ik dat willen) maar niets kan inzien over het LAN → Internet gebruik op mijn netwerk. 

Zo kan ik wel zien welke ip-adressen / mac adressen actief zijn maar ik kan beheer technisch verder niets. Helaas is in onze situatie al meerdere keren gebleken dat ‘monitoring’ in sommige gevallen gewenst is.

Het leek er dus op dat de bottleneck van de 2.4Ghz WiFi niet zozeer de knooppunten zijn, maar het modem zelf, althans gezien mijn ‘simpele’ test. Maar kan zijn dat ik aan iets essentieels voorbij ga?

Die lager dan verwachte snelheid op 2.4Ghz, en de wens om beter inzicht te krijgen in netwerk gebruik en mogelijkheden om bandbreedte te beperken voor bepaalde devices was mijn reden om te zoeken naar een optie voor een beter modem of router.

TLDR;
De afgelopen dagen heb ik een paar dingen ontdekt. Zo bleek dat de 5Ghz wifi mogelijk slecht te ontvangen (en voor 1 gebruiker zelfs niet) vanwege de frequentie waarop hij uitzond. De Unifi heb ik nu ingesteld op een ‘gebruikelijkere’ 5Ghz frequentie / kanaal (40, channel width 40Mhz). 

Het effect hiervan is dat de midden verdieping nu op 5Ghz “blazen” kan ipv. op 2.4Ghz terug te vallen of zelfs afhankelijk van te zijn.

Rest mij deze vraag:
Ik zie in Mijn KPN de optie mijn huidige abonnement uit te breiden met een Fritz!BOX voor 7,49 EUR p/mnd. Ik neem aan dat dit mijn ExperiaBox V10 geheel vervangt en ik dan een Fritz!BOX toegestuurd krijg? Is dit misschien een goede keuze mocht je meer invloed willen op je netwerk (en met QoS willen werken)

 

 


Mijn idee dat een ander modem het probleem zou oplossen (of een router erachter te zetten) komt met name omdat een kennis met iets meer technische ervaring dan ik, mij de simpele vraag stelde:

“Zet eens je Unifi punten helemaal uit en je modem wifi weer eens aan. Wat is dan je maximale snelheid op 2.4Ghz ?”

Wat doet het er toe hier snel de WiFi van de Experiabox is? Die WiFi gebruikt u niet. Dus waarom zou u dat gaan meten? 

De Experiabox geeft de volledige snelheid van uw abonnement door via de kabel aan de Unifi WiFi punten. 


Ik zie in Mijn KPN de optie mijn huidige abonnement uit te breiden met een Fritz!BOX voor 7,49 EUR p/mnd. Ik neem aan dat dit mijn ExperiaBox V10 geheel vervangt en ik dan een Fritz!BOX toegestuurd krijg?

Ja.

Is dit misschien een goede keuze mocht je meer invloed willen op je netwerk (en met QoS willen werken)

U zou het kunnen proberen. Maar verwacht er geen wonderen van.


Even antwoord gevend op je vraag:

Ja er zijn zekere andere routers die je kunt gebruiken als vervanging van de experiaboxen. Er achter zetten kan ook, maar heeft geen meerwaarde.

Dan even over de bandbreedte, de experiabox heeft voldoende bandbreedte en zou dit prima moeten kunnen. Uiteraard blijft de bandbreedte gedeeld over de clients, dus je zult thuis de optelsom moeten doen.

 

Dan bedraad: uiteraard de eerste keus. Heb je ook de optie bekeken om vanuit de zolder weer naar beneden te gaan naar de tussenverdieping? Bij mij heb ik dat ook zo moeten doen en dat werkt prima. een switch op zolder en de draden aftakken, gaatjes door de vloer en de accesspoints tegen het plafond in de kamers eronder. Via een PoE switch en accesspoints heb je aan een ethernetkabel genoeg.

succes