Skip to main content
Vraag

Alleen IPv6 werkt, IPv4 valt na enkele minuten weg (Experia Box v10)

  • June 2, 2026
  • 30 reacties
  • 270 keer bekeken

Mijn vadet’s modem geeft in combinatie met een laptop van pakweg 1jaar oud problemen met zowat de helft van de internetsites. De gemene deler lijkt te zijn dat deze sites niet geresolved worden omdat ze een ipv4 adres gebruiken. Na een reset van het modem werkt het een minuut of twee wel, daarna verliest mijn laptop zijn door dhcp toegekende ipv4 adres en valt alles met ipv4 om. Ipv6 werkt wel. Met andere modems heb ik dit gedrag niet. De laptop van een familielid vertoont hetzelfde gedrag als die van mij. Een 2nd gen iPad laadt wel alle sites (maar de inner workings blijven natuurlijk verborgen) . Dit maakt het lastig dingen uit te sluiten: er is altijd een ‘ja maar, zus en zo werkt wel’

Met de helpdesk van kpn kom ik niet verder, de ene scriptafdraaier denkt dat de voorloper van ipv6 ipv5 is, de ander na een poging uit te leggen wat dhcp is, dat ‘de dhcp server op mijn laptop’ het probleem is (en vinden me eigenwijs :-)) en grijpen natuurlijk de iPad aan om het als onoplosbaar te bestempelen.

30 reacties

  • June 3, 2026

Beste ​@black hole de netwerkinstellingen van de laptop een reset geven helpt vaak.

Werkt de laptop draadloos of bekabeld?

Indien draadloos, via de 2.4- of de 5.0-band?

 

 


  • Auteur
  • Topper
  • June 3, 2026

Ok, Dank je, maar wat bedoel je precies? Ip config /release en /renew? Dat heeft geen effect. Ipv6 uitschakelen heeft als effect dat ik helemaal geen verbinding meer krijg, dus ook geen ipv4. Zelfs mijn modem.kpn werkt dan niet meer.


  • Auteur
  • Topper
  • June 3, 2026

Normaliter draadloos, 5.0, maar beide banden beschikbaar.. Bedraad geeft hetzelfde probleem.


  • Auteur
  • Topper
  • June 3, 2026

Ik snap natuurlijk wel dat echte netwerk specialisten niet op een telefonische helpdesk werken, kan mezelf ook uitdagender werk bedenken. Maar het zou wel mooi zijn dat de helpdesk medewerkers er op terug kunnen vallen en dat ook doen.


Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 3, 2026

Merkwaardig. Is er in de Windows logboeken een indicatie te zien dat er iets met DHCP aan de hand is?  Bijv. in Windows system log, zoeken naar DHCP?  

De DHCP leases worden uitgegeven met 14400 seconden lease-time, 7200 seconden renewal time,  dus als een adres verkregen is is er pas na twee uur actie gewenst vanuit Windows.

Wordt de laptop geregistreerd in het modem op 192.168.2.254, onder Thuisnetwerk->DHCP server → DHCP leases ?

Staat er iets in de Windows logboeken? Windows systeem, zoeken naar DHCP? 

Aangezien twee laptops hetzelfde probleem vertonen lijkt me de enige zinvolle actie het modem terug te zetten naar fabrieksinstellingen. 

 


  • Auteur
  • Topper
  • June 3, 2026

Ja, de lease is geregistreerd in het modem. Ik kan het pas vrijdag opnieuw proberen, dus heb even geen loggegevens bij de hand. Het modem is al verschillende keren teruggezet naar de fabrieksinstellingen (paperclip, dertig seconden) zonder resultaat.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

Ik snap natuurlijk wel dat echte netwerk specialisten niet op een telefonische helpdesk werken, kan mezelf ook uitdagender werk bedenken. Maar het zou wel mooi zijn dat de helpdesk medewerkers er op terug kunnen vallen en dat ook doen.

 

Het is een klanten helpt klanten forum.

Een helpdesk medewerker kom je hier niet tegen.

Wel is er een moderater (KPN medewerker) aanwezig en die helpen ook.

 

Wel heel erg vreemd dat je geen IPv4 hebt, geen IPv6 kan ik me wel voorstellen.

 

Je hebt de Experiabox V10 begrijp ik.

Zet die eens terug naar fabrieksinstellingen, een dun voorwerp in het kleine gaatje achterin en wachten totdat hij opnieuw gaat opstarten.

Meestal moet je daarna je gebruikersnaam en wachtwoord opnieuw instellen. 

 

Bekabeld met een UTP kabel is altijd het beste.

Kan je dit eventueel om te testen met een UTP kabel kunnen aansluiten? 


  • Auteur
  • Topper
  • June 3, 2026

Ik weet dat dit een forum is, wilde alleen mijn ervaring met de telefonische helpdesk delen; die was suboptimaal. Zoals ik al schreef, resets en utp al geprobeerd.


joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 3, 2026

Ik weet dat dit een forum is, wilde alleen mijn ervaring met de telefonische helpdesk delen; die was suboptimaal. Zoals ik al schreef, resets en utp al geprobeerd.

 

Duidelijk, dank je voor de aanvulling.

 

Heb je de reset van de Experiabox V10, zoals ik had beschreven, al geprobeerd? 


  • Auteur
  • Topper
  • June 3, 2026

Ja, meerdere keren, harde reset met paperclip.


Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 4, 2026

Goedemorgen ​@black hole , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

Dat is een hele bijzondere en fijn dat je dit hier deelt zodat we samen met de Community met je mee kunnen denken! Ik kan dit ook niet meteen plaatsen maar ik denk dat we al wel vrij eenvoudig de nodige zaken uit kunnen sluiten. Als ik het goed begrijp, is de laptop van je vader verbonden via de wifi? Zou je deze eens direct met kabel op het modem aan willen sluiten en kijken of je dan nog steeds hetzelfde probleem ervaart? En kun je me ook nog vertellen welk type Experia Box je vader in gebruik heeft?

 

Heb je de reset van de Experiabox V10, zoals ik had beschreven, al geprobeerd? 

Volgens mij is dit een aanname (dat je vader een Experia Box v10 gebruikt) want ik lees dit verder nergens terug! Geen probleem trouwens maar voor mij is van belang dat ik even zeker weet welk type Experia Box je vader in gebruik heeft. Zie je bevindingen in ieder geval graag tegemoet zodat we vanuit daar verder kunnen kijken!


  • Auteur
  • Topper
  • June 4, 2026

Ja, het is een v10 (zie titel ;-)) (zte). Ik heb morgen pas weer toegang, dus moet voor nu alles op geheugen doen. Ik heb eerder hem bedraad aangesloten gehad en toen had ik problemen, maar ik moet het nog eens proberen; ik ben niet helemaal zeker meer of het hetzelfde probleem was. Lijkt me wel aannemelijk omdat het (dhcp) protocol gerelateerd lijkt en niet zozeer van het medium afhangt.


Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 4, 2026

Check, ik had alle berichten teruggelezen en zag daar niet voorbij komen dat het om de Experia Box v10 ging maar dat wordt natuurlijk gewoon aangegeven in de titel. Volgens mij ben ik wel eens scherper geweestÂ đŸ˜…

 

 Ik heb morgen pas weer toegang, dus moet voor nu alles op geheugen doen. Ik heb eerder hem bedraad aangesloten gehad en toen had ik problemen, maar ik moet het nog eens proberen; ik ben niet helemaal zeker meer of het hetzelfde probleem was. Lijkt me wel aannemelijk omdat het (dhcp) protocol gerelateerd lijkt en niet zozeer van het medium afhangt.

Kans is denk ik ook aannemelijk dat je ook met een bekabelde verbinding tegen hetzelfde probleem aan gaat lopen maar het zou mooi zijn als we dat ook zeker weten!


Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • June 4, 2026

Ik heb hier ook een V10, en dit probleem is mij volkomen onbekend. Misschien is het handig om even in te loggen op het modem en de DHCP parameters te controleren. Bepaalde parameters zijn ook bij KPN opgeslagen, alleen ik weet niet welke. Dat zou de instellingen na een reset kunnen beĂ¯nvloeden.

Standaard is mijnmodem.home,  IP=192.168.2.254, mask 24, pool van 1-200, leasetijd 14400,autoritatief. 

Het gastnetwerk is hetzelfde, alleen op het 192.168.3 netwerk.

 

 


  • Auteur
  • Topper
  • June 5, 2026

Het gaat hem vandaag niet worden. Op zijn vroegst maandag.


  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Het probleem wordt duidelijker. Het modem ziet een apparaat ‘Device-35’ dat volgens windows een adresconflict (192.168.2.88) geeft. Dat is vreemd, want welk apparaat dat zou moeten zijn is me onduidelijk. Bovendien het ik op het mac adres van dat apparaat een ander ip-adres gereserveerd. De info van het apparaat (via Thuisnetwerk) laat zien dat het apparaat geen ip-adres krijgt (noch ipv4, noch ipv6), maar wel automatisch verbindt met wifi.

DHCP instellingen zijn standaard (pool van 1-200, leasetijd van 14400 seconden)


Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 8, 2026

wat je zou kunnen proberen is om het ip-adres .88 in DHCP te reserveren op een niet bestaand mac-adres.
De router kan dan dat adres niet meer uitgeven, waardoor er geen conflict meer ontstaat.

Uiteraard is het het allerbeste om er achter te komen welk device nu dat ip-adres heeft (en waarom) maar dat kan best een uitzoekwerkje zijn.


  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Dat gaat niet werken en het kan ook niet, je reserveert een ip-adres voor een mac adres en dat is wat ik gedaan heb.  Ik heb ook het modem een ander subnet adres gegeven; het onbekende device verhuist keurig mee naar het nieuwe subnet (deed het dat maar niet). Het enige dat ik me kan bedenken is dat een van de inverters van de zonnepanelen de stoorzender is (misschien ook dhcp server speelt op het netwerk?). Ik weet dat een van de twee inverters wifi heeft. Zo’n inverter openmaken ben ik niet heel gerust op.


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Post hier het MAC-adres van het onbekend apparaat, dan kunnen we kijken van welke fabrikant is het.


  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

C8:93:46:47:B6:7F

  • Fabrikant / Merk: MXCHIP Company Limited!--tgqphd|[]-->!--tgqphd|[]-->
  • Locatie fabrikant: Shanghai, China!--tgqphd|[]-->!--tgqphd|[]-->
  • Type apparaat: Deze fabrikant is gespecialiseerd in IoT-chips en Wi-Fi-modules

Wifi modules, dat kan alles zijn. China ook. Maar de inverter komt niet toevallig ook uit China.


  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Klopt wel hoor denk ik. Samilpower inverter. Fabrikant bestaat al niet meer.


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Ja, het de wifi module in de omvormer, heb je ook een modelnummer? De omvormer werkt als wifi AP en je moet hem instellen om modem wifi te gebruiken.


Pruygje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 8, 2026

Heb je die omvormer ook met een netwerkkabel aangesloten zitten? Dan kun je er via die weg op inloggen en mogelijk de WiFi module uitzetten


  • Auteur
  • Topper
  • June 8, 2026

Het is een SolarRiver, ik denk 1100TL-S (moeilijk lezen in het donker).

Toch blijf ik het wel vreemd vinden hoor. Die inverter heeft zijn eigen SSID. Dat zou dan moeten betekenen dat hij ‘toevallig’ hetzelfde subnet gebruikt? Maar hoe kan het dat de experiabox er verbinding mee maakt?


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

​@black hole Ik kan geen handleiding voor jouw model vinden, maar voor Samil Power Module zijn volgende stappen

  • Zoek een wifi netwerk met samilpower_xxxxxxx
  • Verbind met dit netwerk met standaard wachtwoord samil123
  • Ga naar http://11.11.11.1
  • Kies jouw modem wifi en het wachtwoord voor dit netwerk invullen