Skip to main content

Goedemiddag,

Als ik het goed heb begrepen heeft de v10A standaard bandsteering ingeschakeld staan hetgeen zou betekenen dat het modem altijd probeert clients via 5 GHz te laten werken ongeacht de bandbreedte instellingen. Mijn idee is namelijk om ook op 5 GHz een bandbreedte van 20 MHz in te stellen om de Signaal/Ruis verhouding te verbeteren i.v.m. een enkele client met een -72 dBm signaal welke ik graag op 5 GHz wil houden vanwege de lagere latency. Maximum snelheid is minder belangrijk met een Glas 50/50 abonnement. Bij 20 MHz bandbreedte ligt de ruis op -92 dBm, bij 40 MHz op -89 dBm.

Nu lees ik ook theorieën dat 40 MHz bandbreedte beter is zodat clients de voorkeur aan 5 boven 2,4 GHz Wifi geven.

Vraag: wie bepaalt nu echt de bandkeuze? v10A of client?

Ik heb geen enkele andere Wifi actief (Super Wifi o.i.d.) 

Groeten,

Folkert

Hoi @fdpg1963!
Ikzelf heb hier heel weinig verstand van maar ik ben even voor je op zoek geweest.
 

"In het algemeen, hoe dit werkt (voor zowel reguliere wifi als gastwifi) is dat een verbonden apparaat eerst door het roaming- en bandsteeringproces ingedeeld moet worden in een classificatie gebaseerd op bepaalde eigenschappen. Dit zijn de eigenschappen die het apparaat communiceert naar het access point (de Experia Wifi in dit geval). Aan de hand daarvan past het access point verschillende methodes van sturing toe. 

Nu zijn er een heleboel apparaten, met allemaal andere interfacemogelijkheden, drivers, overige software, etc... Al deze dingen bepalen waar een apparaat toe in staat is, en wat het apparaat communiceert naar het access point. 

Hierdoor kan het dus zijn dat het ene apparaat op een andere manier gestuurd wordt dan een andere. En ook heeft het apparaat zelf nog wat in de melk te brokkelen."

Dit geldt ook als je geen wifipunten gebruikt.
Misschien heb je iets aan dit topic?

 


De ruisverhouding is niet aanpasbaar in het modem.Â