Skip to main content

Mijn contract is voor 1gbps. Maar na een paar keer herstarten van de modem en de glasvezel box behaal ik met een speedtest niet meer dan 400 tot 500 mbps. Deze tests zijn gedaan met een bekabelde verbinding en op nieuwe hardware. De modem (V12) en de glasvezel box geven geen oranje lampjes aan. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? 

Hallo @HerjanM had je eerder wèl gewoon tussen de 900-950Mbit/s down/up en merk je nu een terugval of heb je kortgeleden opgewaardeerd naar 1Gbit/s en is het nog niet effectief?

 


Dag @JanD 
Ik ben pas bij KPN gekomen. 4 dagen geleden is mijn modem geïnstalleerd en heb sinds dien 500 mbps down en 800-900 upload


Hallo @HerjanM kun je eens een foto plaatsen van de glasvezelkast s.v.p.?

Als je een Windows 10/11-machine hebt download via de Microsoft-store dan eens de Speedtest-app van Ookla, die is tot nu toe het meest betrouwbaar en je kunt diverse servers kiezen en de snelste aanhouden voor vaker testen.

Haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en na de herstart geef de modem/router een een fabrieks-reset met een paperclip.

Kom je nu wèl aan de goede snelheid, die moet normaal gesproken gemiddeld zo rond de 940 up/down liggen?

 


Beste @JanD na de glaskast 2keer 5 min van het stroom heb gehaald en de Modem heb gereset, is er nog steeds geen verbetering in de upload of download speed. De lampjes van de glaskast knipperen constant.

 


@HerjanM probeer eens de server van XS4ALL

Bij voorkeur de windows app (als je windows gebruikt) 

 


@peter-keetfm Speedtest met XA4ALL op windows 11 

 


Is dat gemeten met een bekabelde pc of laptop direct op het modem zonder verdere aangesloten randapparatuur?


@HerjanM

kun je eens die rode kabel tussen glasvezel kastje en box12 eens vervangen door een andere cat5e of hoger

soms geven deze kabels problemen

proberen kan geen kwaad


Hallo @HerjanM , nu is KPN aan zet om de download op te schroeven.

Succes.

 


@Joep1965  het in gemeten met een bekabelde PC direct aangesloten op de modem. Geen verdere apparatuur


Hallo @peter-keetfm het vervangen van de rode kabel met CAT 5e heeft niet tot verbetering gebracht!


Hallo @peter-keetfm het vervangen van de rode kabel met CAT 5e heeft niet tot verbetering gebracht!

jammer dat dat niet helpt dan moet het bij kpn gezocht worden wat @JanD al aan gaf

je kunt met een beetje geduld hier op een kpn webcare wachten

die zullen het oppakken (paar dagen)

 


Hoi @HerjanM . Welkom op het forum.

Fijn dat er al het een en ander besproken is en uitgeprobeerd. Wat ik nog mis in de analyse is het apparaat zelf waarmee jij test. In het verleden zat de bottleneck van 1gig verbinding nog wel eens bij ons maar aangezien jij hier de 600Mbit aantikt krijg ik het vermoeden dat het met de hardware/netwerkkaart/pc te maken heeft.

Kan het nog zijn dat een VPN roet in het eten gooit? Zijn er updates voor je pc en/of netwerkkaart? 

Om dit uit te sluiten wil ik je vragen om een tweede pc/laptop te proberen. Heb jij die mogelijkheid? 

@LaurensZalm Jij hebt hier altijd wel hele nuttige dingen over te zeggen. Kun je eens meekijken?


Hallo @Erwin_ @JanD,
Ik heb het probleem gevonden! Het was een software bottleneck. Mijn moederbord had een netwerk programma gedownload genaamd: CFox Gigabyte.. en na het verwijderen behaal ik mijn gewenste internet snelheid. 

Zeer bedankt voor alle hulp en ideeën