Skip to main content
Beantwoord

Beveiliging van beveiligingcamera's verhogen, hoe veilig is WPS?

• January 6, 2026
  • 14 reacties
  • 108 keer bekeken

Citaat ”WPS (Wi-Fi Protected Setup): Dit is historisch gezien een groot beveiligingslek. Via PIN-brute forcing (met tools zoals Reaver) of de 'Pixie Dust' aanval kunnen aanvallers soms binnen enkele seconden de WPA2-sleutel achterhalen”.

Het bovenstaande komt uit Gemini. Is er een manier waarop ik dit kan uitzetten? Ik probeer de beveiliging van mijn beveiligingscamera te verhogen.

Beste antwoord door Edu2020

Beste ​@James- , in de Experia box V10 met recentere software kun je WPS uitzetten bij “WiFi netwerk” en dan naar beneden scrollen.

Ik neem aan dat dit ook bij de andere Experia’s kan.

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 7, 2026

Hallo ​@James- ,

Ik heb werkelijk geen idee. 

Excuses James voor off-topic, maar voor de beveiliging dacht ik wel meteen aan "The Cold Gun".

• Antwoord
  • January 7, 2026

Beste ​@James- , in de Experia box V10 met recentere software kun je WPS uitzetten bij “WiFi netwerk” en dan naar beneden scrollen.

Ik neem aan dat dit ook bij de andere Experia’s kan.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Is het allemaal nog een beetje gelukt James?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

“… Via PIN-brute forcing (met tools zoals Reaver) of de 'Pixie Dust' aanval kunnen aanvallers soms binnen enkele seconden de WPA2-sleutel achterhalen”.

Leuk hoor, AI, maar ik kan me niet voorstellen dat anno 2026 een KPN modem de PIN-functie (waarmee WPS altijd aanstaat) ondersteunt.

Aangenomen dat WPS alléén kort aanstaat na het indrukken van de WPS-knop op je modem, lijkt mij de kans op misbruik erg klein. Helemaal niks aan de hand dan zolang je die knop niet indrukt. En je kunt na gebruik altijd even in je modem-instellingen kijken of er niet een onbekend apparaat bijgekomen is?

Maar goed: welk modem gebruik je?

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2026

Is het allemaal nog een beetje gelukt James?

Ja, ik heb de functie gevonden, deze stond al uitgeschakeld. Ik las dat ingeschakeld houden een eventueel beveiligingsrisico / zwakke plek zou zijn. Bedankt Edu2020.

• Auteur
  • Topper
  • January 8, 2026

“… Via PIN-brute forcing (met tools zoals Reaver) of de 'Pixie Dust' aanval kunnen aanvallers soms binnen enkele seconden de WPA2-sleutel achterhalen”.

Leuk hoor, AI, maar ik kan me niet voorstellen dat anno 2026 een KPN modem de PIN-functie (waarmee WPS altijd aanstaat) ondersteunt.

Aangenomen dat WPS alléén kort aanstaat na het indrukken van de WPS-knop op je modem, lijkt mij de kans op misbruik erg klein. Helemaal niks aan de hand dan zolang je die knop niet indrukt. En je kunt na gebruik altijd even in je modem-instellingen kijken of er niet een onbekend apparaat bijgekomen is?

Maar goed: welk modem gebruik je?

Bedankt voor uw reactie. De Experia box V10.

Als persoon zonder kennis hiervan, kan ik alleen checken of het klopt wat Gemini suggereert. En zo ja, dat aannemen voor alle zekerheid (baadt het niet dan schaadt het me ook niet is mijn eigen denkwijze dan).

Weet u misschien hoe ik kan zien of er een onbekend apparaat is bijgekomen, zoals u omschrijft?
Ik zoek naar manieren om de beveiliging van deze Experia box V10, iets te verhogen, zodat de kans afneemt dat een hacker op mijn camera kan meekijken. Daarvoor zijn alle tips zeker welkom. Ik weet al dat ik moet zorgen voor een sterk inlog-wachtwoord en het liefst een andere netwerknaam moet aanmaken (iets anders dan de standaardnaam van de modem).

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 8, 2026

En welke maatregelen heb je nog meer toegepast?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 8, 2026

Beste ​@James- , WPS uit laten staan binnen de modem.

De camera('s) bekabeld aansluiten.

Het inlogwachtwoord van de modem aanpassen.

De standaard wifinaam en standaard wifiwachtwoord aanpassen.

Regelmatig wachtwoorden wijzigen.

Géén DMZ gebruiken.

Succes

• Auteur
  • Topper
  • January 10, 2026

En welke maatregelen heb je nog meer toegepast?

• Firmware update gecheckt van de camera;
  • Standaardwachtwoord aangepast van wifi netwerk;
  • Standaardwachtwoord aangepast van 192.168[...] loginpagina;
  • Standaardwachtwoord aangepast van de camera, zelf;

Wat ik nog moet doen:
Netwerknaam proberen aan te passen;
Geen DMZ gebruiken.
Nogmaals wachtwoorden wijzigen (regelmatig);

Wat niet mogelijk is:
De camera bekabeld aansluiten met een netwerkkabel die je in de modem steekt (geen ingang voor in de camera + dan moet de camera in de buurt van de modem blijven staan);

• Auteur
  • Topper
  • January 10, 2026

Beste ​@James- , WPS uit laten staan binnen de modem.

De camera('s) bekabeld aansluiten.

Het inlogwachtwoord van de modem aanpassen.

De standaard wifinaam en standaard wifiwachtwoord aanpassen.

Regelmatig wachtwoorden wijzigen.

Géén DMZ gebruiken.

Succes

Dank u wel, verwerkt in het bovenstaande!

• Auteur
  • Topper
  • January 10, 2026

Firewall: Weet iemand of ‘middel’ beveiliging voldoende is voor de firewall? Of kan het nog iets hoger of juist lager? (mijn camera’s detecteren heel soms niets als ik erlangs loop)

Geen DMZ gebruiken: hier staat momenteel geen enkel verbonden apparaat als zijnde ‘opgeslagen’ dus ik ga er dan voorzichtig vanuit dat hij uit staat. Zowel op het tabblad IPv4 als IPv6 staat er niets als opgeslagen. En er iets geen uitknop te zien.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Misschien een tip, maar zorg dat de camera’s niet naar “buiten” communiceren kunnen, en ook niet met apparatuur die in je lan netwerk zit. Idealiter maak je enkele VLAN’s aan. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 11, 2026

Firewall: Weet iemand of ‘middel’ beveiliging voldoende is voor de firewall? Of kan het nog iets hoger of juist lager? (mijn camera’s detecteren heel soms niets als ik erlangs loop)

Geen DMZ gebruiken: hier staat momenteel geen enkel verbonden apparaat als zijnde ‘opgeslagen’ dus ik ga er dan voorzichtig vanuit dat hij uit staat. Zowel op het tabblad IPv4 als IPv6 staat er niets als opgeslagen. En er iets geen uitknop te zien.

Beste ​@James- DMZ staat aan of uit, in de rubriek beveiliging kun je dat zien onder het kopje DMZ, als daar niets ingevuld is, staat DMZ uit. Zorg er ook voor dat UPNP uit staat, staat ook in de rubriek beveiliging naast DMZ.

• January 11, 2026

Dat zal de gevoeligheid of de instelling daarvan van de camera's zelf betreffen. Dat heeft weinig tot niets met je firewall te maken.