Lang verhaal kort: bij switch naar zakelijk abonnement is een Box 12 toegezegd, als puntje bij paaltje komt kan dit onder geen beding geregeld worden.
Ik wil langs deze weg graag even m’n frustratie uiten over een gedane toezegging die blijkbaar niet uitgevoerd kan worden. Wat is het geval? Ik ben vorige week gebeld door iemand van KPN, met de mededeling dat ze geconstateerd hadden dat er een KVK-inschrijving op m’n huisadres is (klopt!) en hij me kan overzetten naar KPN Internet kleinzakelijk. Ik zag er op dat moment niet de toegevoegde waarde om over te stappen, m’n bedrijf zit op een ander adres. De verkoper gaf aan dat ik over zou gaan naar KPN TV+ en de internetkosten zakelijk kon wegschrijven. Omdat het abonnement iets duurder zou worden heb ik expliciet gevraagd of het dan ook mogelijk was om de Experiabox V10a om te ruilen voor een Box 12. Ik weet dat KPN dit normaal niet doet.
Ik heb hem uitgelegd dat ik dit in het verleden ook al eens gevraagd heb en dit toen niet kon, alleen nieuwe klanten, etc, etc. Prima voor toen. Omdat er nu een nieuwe situatie zal gaan ontstaan (over naar kleinzakelijk), stelde ik de vraag dus nogmaals. De verkoper gaf aan dat het mogelijk is om de V10a om te ruilen voor de Box 12. Ik moest even een dag wachten tot het zakelijk abonnement in zou gaan, vervolgens met de zakelijke klantenservice bellen en zij zouden regelen dat ik een Box 12 zou krijgen. Er werd letterlijk gezegd dat het zakelijk abonnement iets duurder is, omdat je dan tevens een klantenservice krijgt die je goed helpt. Ik heb voor de zekerheid nog een keer gevraagd of dit echt het geval ging zijn en dit werd bevestigd. Ik ben toen akkoord gegaan met overzetten naar zakelijk per 5 maart.
Ik heb vanavond de zakelijke klantenservice gebeld, bovenstaande uitgelegd en het antwoord (na lang in de wacht te hebben gestaan i.v.m. overleg met collega) is: we mogen dit onder geen beding doen.. Vervelend dat we u niet kunnen helpen. Ik heb de helpdeskmedewerker aangegeven dat ik er verder niet over in discussie ga. Mijn verhaal was duidelijk en er is dus een situatie ontstaan dat ik onder “valse voorwendselen” een nieuw contract ben aangegaan, nadat jaren geleden al het vorige contract was afgelopen. Ik ben, tot nu toe, altijd super tevreden geweest over KPN en heb nooit de noodzaak gevoeld om over te stappen.
Ik ben me er terdege van bewust dat een mondelinge toezegging niet te bewijzen valt. Ik ben me er ook van bewust dat een V10a prima voldoet voor thuisgebruik (Box 12 heeft wifi 6, wellicht hogere wifisnelheden i.v.m. 1 Gigabit abonnement), maar daar gaat het niet om. Het gaat me om het principe. Er is een toezegging gedaan die door KPN niet wordt nagekomen en dat voelt, als jarenlange trouwe klant, op z’n zachts gezegd nogal zuur. Ik ben dit niet gewend van KPN. Ik schrijf m’n frustratie hier even van me af en overweeg tegelijkertijd of het niet eens tijd wordt om dan toch maar over te stappen naar een andere aanbieder (Odido bijvoorbeeld die op mijn adres ook nog eens hogere snelheden aanbiedt). Ik heb nog 1,5 week bedenktijd over.
Hartelijke groet, Jeroen