Skip to main content

Hallo,

 

Ik heb sinds een poosje een Laadpaal van het bedrijf BlueCurrent. Op de momenten dat deze werkt ben ik erg tevreden over het laadpunt!

Ik zal de situatie omschrijven:

Het laadpunt is via een LAN kabel direct verbonden met mijn Experiabox 10. Op deze Experiabox zijn verder geen bijzondere instellingen gedaan qua port-forwarding etc. In het laadpunt zit een smart-charging module, deze is intern ook aangesloten via LAN.

Het probleem is dat het laadpunt z’n verbinding met de backend (gehost door BlueCurrent) verliest en daardoor in storing schiet. Het binnenwerk vd laadpaal is nu al een aantal keer vervangen, hier kan het niet aan liggen. Vandaag is het laadpunt op een 4g-dongel aangesloten, het laadpunt zelf heeft nu wel een internet verbinding. Echter om smart-charging te kunnen doen is er nu een kastje in de meterkast geplaatst welke aangesloten is op de P1 poort vd slimme meter. Dit kastje is ook weer via LAN verbonden met het modem, maar ook hierbij ontbreekt verbinding met BlueCurrent waardoor zij het systeem niet online zien.

 

Is er iemand hier die nog een idee heeft waar dit aan zou kunnen liggen? Ik ben ten einde raad en bij BlueCurrent hebben ze dit ook nog niet eerder meegemaakt.

 

Bedankt!

Hi @rickvi1 en welkom op het forum! 

Heel cool zo'n laadpunt bij je woning! ⚡️ Hmmm, dit is ook geen situatie die ik eerder tegen ben gekomen dus ik denk mee.

Via een 4G dongel gaat het dus goed, is dat dan ook met dezelfde internetkabel als waarmee je het laadpunt eerder op de Experia Box V10 aan had gesloten? Zo niet, wil je dan eens een andere internetkabel tussen de V10 en het laadpunt testen? Ben benieuwd hoe het dan gaat. 
Mocht dat niet werken, gaat het met andere apparaten dan wel goed wanneer je deze op dezelfde poort van de Experia Box aansluit? Puur om uit te sluiten dat de poort niet goed meer werkt.

Mocht dat het ook niet zijn, kan BlueCurrent dan niet in het systeem zien waardoor het laadpunt of de slimme meter de verbinding verliezen? Bepaalde foutmeldingen bijvoorbeeld? 

 


Hi,

De Dongel (usb-stick) zit rechtstreeks op het mainboard van de laadpaal aangesloten, geen LAN kabel daar tussen. 

De kabel die naar de laadpaal toe loopt (en nu niet meer wordt gebruikt) werkt prima als we er een laptop op aansluiten (of testen met zo’n kabel tester). Een andere kabel werkt ook niet en een andere poort op het modem ook niet. Er zit nog een switch achter het modem, daar op aansluiten werkt ook niet. 

Zij kunnen niet zien waardoor het laadpunt de verbinding verliest. De verbinding is in die gevallen niet compleet weg, als ik het goed begrijp reageert die laadpaal wel op commando’s die zij versturen, maar heeft hij geen “uitgaande” verbinding met de back-end systemen van in dit geval BlueCurrent. 

Op dit moment werkt alles naar behoren, maar dat kan zo weer veranderen. De zogeheten “smart-charging” module die nu in de meterkast zit (op LAN) konden zij pas na een aantal uren zien, dat was nadat ik bovenstaand bericht postte. 

Om te checken of alles blijft werken trek ik nu regelmatig de stekker uit de V10 om te kijken of daarna alles weer online komt. De laatste keer bleef alles een maand werken, tot de V10 even van het stroom moest.


Helder, dank voor de uitleg en fijn dat alles voor nu in elk geval stabiel is! 

Hmmm, dat van de uitgaande verbinding is interessant, maar ik weet helaas weinig van de nodige instellingen tussen een modem en een laadpaal om met het troubleshooten te helpen hierbij. 😶
Wel heb ik informatie gevonden over de Bluecurrent laadpaal installeren wanneer er (nog) geen internet is , daar wordt ook aangegeven dat het via de wifi kan. 

Nu weet ik niet welk model je precies hebt, maar mocht wifi daarop mogelijk zijn dan kun je het via die weg ook nog testen (als de wifi goed genoeg is waar de laadpaal staat). 
Eventueel kun je, als je KPN wifi versterkers gebruikt naast je V10, hier nog extra 2,4 Ghz wifi op instellen. Als je geen versterkers hebt kun je de 2,4 en 5 Ghz frequenties splitsen op de V10

Meer tips dan dat heb ik helaas niet.
Mocht het toch weer een keer mis gaan, dan kun je misschien ook Service Plus een maand lang afsluiten op je abonnement (€5,- p/mnd). Na 1 maand is deze weer opzegbaar en deze helpdesk is ervoor om uitgebreide service te geven. Ook wat betreft smarthomes, dus hopelijk vallen laadpalen daar ook onder en hebben mijn collega's daar tips voor je. Als het dan werkt kun je het na een maand weer opzeggen en weer door!


Wifi is inderdaad een mogelijkheid, maar ook als deze verbonden was, kreeg de laadpaal geen verbinding met BlueCurrent. Het lijkt echt iets te zijn in het modem of zelfs (lijkt me vreemd) op het KPN netwerk.

Service Plus zou een optie zijn. Ik kijk eerst aan hoe stabiel alles nu blijft werken. Mocht dit weer fout gaan ga ik dit proberen.