Skip to main content

Na op 12/12/2021 mijn ExperiaV8 omgeruild te hebben voor n KpnBox12, Sagecom, geinstalleerd, werkte alles perfect, dacht ik.

Na korte tijd start t Modum opnieuw, ik denk, niks aan de hand, mogelijk na n nieuwe update na nieuwe installatie, echter na ongeveer 5 minuten weer t zelfde, en weer, en weer, en weer. Soms na ff langer.

Soms werk t n paar uur goed, en dan begint t weer, t steeds opnieuw opstarten om de 5 á 10 minuten, soms duurt t wat langer. Ook zonder gebruik van internet of tv, hoorbaar doordat de vaste telefoon n korte tingel geeft.

Compleet reset naar fabrieksinstellingen ook geprobeerd, helpt allemaal niet, wat moet ik hiermee??????????????????????

 

MotorolaVip1853 wordt dinsdag geruild voor nieuwe???

We kijken t nu, en na ruilen van Vip1853, ff aan.

Net (+/-15.20u.) weer n herstart, met de minimale aansluitingen, ingaande ingekorte (+/-50cm)kabel opDSL, 1 tel.rechtstreeks op Phone1 aangesloten.


MotorolaVip1853 wordt dinsdag geruild voor nieuwe?

Als dat er staat wel.Vermoedelijk krijg je de VIP2952(V2).

De HMB2260 word volgens mij nauwelijks meer uitgeleverd.Klopt dat @PeterG ?


Ik heb ook de indruk dat de 2952 vaker wordt geleverd. 


Ik zie tot nu toe beduidend minder verbrekingen van de lijn, dus de wijziging lijkt in ieder geval een positief effect gehad te hebben. We zijn er nog niet helemaal aangezien ik vandaag nog steeds 2 verbrekingen zie, en mocht dat aanhouden dan wordt het alsnog een monteur :wink:

Je tv-ontvanger kan je omruilen bij de Jumbo, de nieuwe wordt daar dinsdag geleverd en die krijg je mee als je de oude inlevert :slight_smile:


Ik zie tot nu toe beduidend minder verbrekingen van de lijn, dus de wijziging lijkt in ieder geval een positief effect gehad te hebben. We zijn er nog niet helemaal aangezien ik vandaag nog steeds 2 verbrekingen zie, en mocht dat aanhouden dan wordt het alsnog een monteur :wink:

Je tv-ontvanger kan je omruilen bij de Jumbo, de nieuwe wordt daar dinsdag geleverd en die krijg je mee als je de oude inlevert :slight_smile:

@Arie.O. Je moet de afstandsbediening houden vaak met ruilen wordt er geen nieuwe afstandsbediening bij geleverd

 


Goede aanvulling Peter, er wordt inderdaad geen andere afstandsbediening meegeleverd dus die moet je niet bij het retourpakketje instoppen!


Gaat helemaal goed komen.

Tot zover, alle helpenden, bedankt.

Jullie gaan t horen, alle vertrouwen dat t goedkomt.

 


Hoe staat het er nu voor @Arie.O.? Ik hoop dat je goed nieuws voor me hebt :relaxed:


Maja,

Wel nog n herstart gehad.

Bij webshop Kabelshop.nl. Cat.6a, S/FTP kabel besteld voor tussen Modum en TVontvanger, die zit er nu tussen, gaan we nu ff afwachten, 

Groetjes en n fijne jaarwisseling toegewenst.🙋


1é Weekverslag herstartprobleem Box12, 

31/12/21,= 13.30u. herstart. 

01/01/22,= 15.45u. 16.07u. 16.11u. 

02/01/22,= 19.50u. 19.58u. 20.02u. 20.10u. 20.22u. 20.27u. 20.45u. 20.48u. 20.52u. 22.20u. 22.29u. 22.37u. 22.55u. 22.59u.😭😭

03/01/22,= géén herstarts.

04/01/22,= 20.10u. 21.03u.

05/01/22,= 21.39u. 22.01u. 22.04u.😳😳😳

weinig regelmaat, vaak n paar minuten, dan weer veel langer, zonder verplaatsen van kabels of apperatuur. 🤔

Ethernetkabel én stroomkabel liepen door 4,5meter pvcbuis met diameter 4cm,  van Modumhoek naar TVhoek. ☝️

Heb nu de stroomkabel eruitgehaald en omgelegd, verder niks veranderd. 👌

Nu al 2 avonden géén herstarts meer gehad dus, t lijkt erop, dat probleem is opgelost. 👍 

Storingen op netwerk, door netwerk- en stroomkabels in één leidingbuis bij elkaar, had ik wel van gehoord, maar dat Modum blijft herstarten daardoor ???? 🤔🤔🤔🤔

Mn ExperiaboxV8 heeft er nooit problemen mee gehad.

Als Box12 stabiel blijft, volgende week bericht.

 


Oeh, als dat inderdaad de oorzaak blijkt te zijn geweest heb jij heel knap speurwerk verricht @Arie.O. :smiley::spy_tone2:

Ik hoop op een goed bericht volgende week :blush:


Het lijkt mij zeer sterk dat de 230v en ftp kabel door een buis de storing op de box12 veroorzaakt 

@Arie.O. Ik neem aan dat u de 230v als snoer of xmvk kabel hebt en niet losse vd draden? 

Ftp is juist bedoeld om storingen weg te nemen 

In bedrijfspanden worden gewoon de xmvk kabels en utp kabels bij elkaar in goten gekwakt 

Ik denk dat deze storing ergens anders zit 

 

 

 


Ethernetkabel én stroomkabel liepen door 4,5meter pvcbuis met diameter 4cm,  van Modumhoek naar TVhoek

OEPS….

Wat dacht je van het pulserend magnetisch veld tot op enkele millimeters van een 230 volt kabel??

Met analoge “data” kabel, bv met een cd-speler of kabels naar een speaker…. als je daar vroegah een stroomkabel tegenaan had liggen kreeg je ook brom.

In onze lokale omroep waren bij (ver)bouw van de studio's ook altijd erg strikt in het gescheiden houden van die 2.


Ethernetkabel én stroomkabel liepen door 4,5meter pvcbuis met diameter 4cm,  van Modumhoek naar TVhoek

OEPS….

Wat dacht je van het pulserend magnetisch veld tot op enkele millimeters van een 230 volt kabel??

Met analoge “data” kabel, bv met een cd-speler of kabels naar een speaker…. als je daar vroegah een stroomkabel tegenaan had liggen kreeg je ook brom.

In onze lokale omroep waren bij (ver)bouw van de studio's ook altijd erg strikt in het gescheiden houden van die 2.

Het mag geen enkel probleem geven 

Als de 230 v maar een xmvk of ymvk kabel is 

Zo heb ik dat met utp in goten lopen 

Met meerder stuur kabels zoals knx bus kabels 

En met ftp kabels mag het helemaal niet uitmaken die zijn juist weer extra af geschermd 


Ethernetkabel én stroomkabel liepen door 4,5meter pvcbuis met diameter 4cm,  van Modumhoek naar TVhoek

OEPS….

Wat dacht je van het pulserend magnetisch veld tot op enkele millimeters van een 230 volt kabel??

‘Computer kabel‘ is twisted pair, misschien moet je na 40k reacties op een forum van een internet provider maar eens wat theorie gaan opdoen. Dat is wat ik in ieder geval denk en ik dacht wat een onzin.

Met analoge “data” kabel, bv met een cd-speler of kabels naar een speaker…. als je daar vroegah een stroomkabel tegenaan had liggen kreeg je ook brom.

In onze lokale omroep waren bij (ver)bouw van de studio's ook altijd erg strikt in het gescheiden houden van die 2.

Die ‘brom’ doet er bij ethernetkabel helemaal niet toe. Is maar 50Hz, ethernetfrequenties zijn een factor 1 miljoen hoger. Verder zit een keur aan signaal codering op signalen die over een ethernetkabel gaan, modulatie, FEC, CRC op ethernet, CRC op IP en ook nog eens TCP hertransmissie.

Ik zou als ik TS was de focus maar houden op de verandering EBv8 → Box12. Genoeg meldingen op dit forum van dat kinderzieke ding. Iedereen die dit forum wat doorbladert kan vernemen wat er aan de hand is. Als je DSL niet gebruikt en/of ook de WiFi niet, is het misschien wel OK. Kijk anders maar eens bij de DSL status wat daar aangegeven wordt, wordt helaas gewist bij herstart, dus je komt er eigenlijk nooit achter wat de oorzaak is.


 

 

Ik zou als ik TS was de focus maar houden op de verandering EBv8 → Box12. Genoeg meldingen op dit forum van dat kinderzieke ding. Iedereen die dit forum wat doorbladert kan vernemen wat er aan de hand is. Als je DSL niet gebruikt en/of ook de WiFi niet, is het misschien wel OK. Kijk anders maar eens bij de DSL status wat daar aangegeven wordt, wordt helaas gewist bij herstart, dus je komt er eigenlijk nooit achter wat de oorzaak is.

De v8 is heel vrij met schommelingen op dsl,Misschien dat het daar ook aan ligt.

Maar bij mij werkt de v10A op een hele schommelige DSL verbinding echt super goed,Ik heb hem al een aantal dagen en nooit uitval gehad terwijl de altijd maar zo ´goede´ v10 al na een kwartier uitvalt.

Ik weet niet of schommelingen de oorzaak van herstarts zijn...Maar dat laat ik aan de experts over...


2é Weekverslag her-start-probleem Box12,  Modum-herstarts `savonds,

Zat.08/01/2022,- 20.55u.+ 22.42u.- herstart.

Zon.09/01/2022,- 13.13u.+ 13.24u.+ 22.42u.+ 23.31u.+ 00.29u. herstart.

Mnd.10/01/2022,- 19.45u.+ 19.49u. herstart +daarna alles van Modum losgekoppeld, òòk tel., 

allèèn cat.6a kabel naar TV-ontvanger en de TV nog aan, + 23.40u. hertstart.

Dins.11/01/2022,- geen gegevens.

Woens.12/01/2022,- alles weer normaal aangesloten, (cat.6a kabel naar TV-ontvanger, kort cat.5e kabeltje naar alarmsysteem, kort cat.5e kabeltje naar Devolo-dLan1200+, t.b.v. Netgear-Router(d.m.v. schakelaar, niet altijd ingeschakeld)van m`n huis-netwerk, en `n ander component van alarmsysteem, èn, de tel. ook weer ingeplugd in phone1, alles zoals `t eerst ook was,- gèèèn herstarts :relaxed: .

Dond.13/01/2022,- gèèèn herstarts :relaxed: .

Vrij.14/01/2022,- gèèèn herstarts :relaxed:  .

Zat.15/01/2022,- 15.12u. herstart, `savonds gèèn gegevens.

Overdag staat meestal niets aan, Modum wel, vandaar alleen maar herstarts in de avonduren.

Weinig regelmaat, apparatuur en kabels staan en  liggen allemaal zonder beweging, of korte knikken in de kabels.

Zou `t niet aan `t binnenkomende signaal kunnen liggen ???

Ideeèn, tips, ???

 


2é Weekverslag her-start-probleem Box12,  Modum-herstarts `savonds,

Zat.08/01/2022,- 20.55u.+ 22.42u.- herstart.

Zon.09/01/2022,- 13.13u.+ 13.24u.+ 22.42u.+ 23.31u.+ 00.29u. herstart.

Mnd.10/01/2022,- 19.45u.+ 19.49u. herstart +daarna alles van Modum losgekoppeld, òòk tel., 

allèèn cat.6a kabel naar TV-ontvanger en de TV nog aan, + 23.40u. hertstart.

Dins.11/01/2022,- geen gegevens.

Woens.12/01/2022,- alles weer normaal aangesloten, (cat.6a kabel naar TV-ontvanger, kort cat.5e kabeltje naar alarmsysteem, kort cat.5e kabeltje naar Devolo-dLan1200+, t.b.v. Netgear-Router(d.m.v. schakelaar, niet altijd ingeschakeld)van m`n huis-netwerk, en `n ander component van alarmsysteem, èn, de tel. ook weer ingeplugd in phone1, alles zoals `t eerst ook was,- gèèèn herstarts :relaxed: .

Dond.13/01/2022,- gèèèn herstarts :relaxed: .

Vrij.14/01/2022,- gèèèn herstarts :relaxed:  

Zou `t niet aan `t binnenkomende signaal kunnen liggen ???

Ideeèn, tips, ???

 

Zelf heb ik iets zorgelijke meegemaakt. 

De v10 en box 12 vielen weg(reboot) maar de v8 en v9 deden het prima.Dat kwam omdat de v8 en v9 wat beter met schommelingen om kunnen gaan,en wat blijkt?De V10A kan dat ook.

nu heb ik al zo'n kleine week een v10A in huis en die werkt nog steeds stabiel en ik heb nul herstarts gehad.

@Maja_ kan voor een v10A een verzoek indienen bij de logistieke afdeling. 

@Arie.O. 


Zou `t niet aan `t binnenkomende signaal kunnen liggen ??

Ik heb nog steeds het vermoeden dat het met je aansluitpunt te maken heeft. De aansluiting is op z'n minst ouderwets te noemen en het kan helemaal geen kwaad als er een modern aansluitpunt gerealiseerd wordt, waar de Box12 op aangesloten kan worden.

Daarom heb ik nu een monteur aangestuurd voor het eerst mogelijke tijdstip, de 18e in de ochtend. Mocht dat niet uitkomen, dan kunnen we de afspraak verzetten hoor!

Het kan zijn dat de monteur begint over kosten omdat je zelf met het aansluitpunt bezig bent geweest, maar dat is allemaal in overleg met mij gebeurd dus mocht er inderdaad iets in rekening worden gebracht, dan zal ik me daar achteraf even mee bemoeien :wink:


Ik zou ook zeker aan de monteur een V10 of V10A vragen @Arie.O. .

De box 12 is niet perse goed te noemen…

En monteurs doen daar niet moeilijk over en doen het vaak zelfs al uit zichzelf.


Bij heel veel mensen werkt de Box12 meer dan prima Martijn :slight_smile: Op het forum melden zich voornamelijk mensen die een probleem ervaren om uiteenlopende redenen, dat kan een vertekend beeld geven :wink:


Bij heel veel mensen werkt de Box12 meer dan prima Martijn :slight_smile: Op het forum melden zich voornamelijk mensen die een probleem ervaren om uiteenlopende redenen, dat kan een vertekend beeld geven :wink:

Helemaal eens ik heb de box 12 een week getest en werkte toen prima (jaar geleden) 

Alleen dat ik eigen beheer wil de fritzbox 5490 fiber 😀

Ps hoofdrouter is de netgear r9000 

 

 


Vanmiddag monteur geweest, vriendelijke, meedenkende jongen, alles doorgemeten. 

Problemen op inkomende lijn tussen wijk-kast en huisaansluiting, ook op ander aderpaar in de kabel.  

Hoogst waarschijnlijk nu opgelost. We hebben er vertrouwen in. 

Was dus toch binnenkomend signaal-probleem. 

We gaan `t `n weekje aankijken en eventuele herstarts bijhouden. 

We laten `t weten,

Groetjes, Arie, uit Orschot, N.Br.


Vanmiddag monteur geweest, vriendelijke, meedenkende jongen, alles doorgemeten. 

Problemen op inkomende lijn tussen wijk-kast en huisaansluiting, ook op ander aderpaar in de kabel.  

Hoogst waarschijnlijk nu opgelost. We hebben er vertrouwen in. 

Was dus toch binnenkomend signaal-probleem. 

We gaan `t `n weekje aankijken en eventuele herstarts bijhouden. 

We laten `t weten,

Groetjes, Arie, uit Orschot, N.Br.

Goed om te horen!,

Heeft hij ook een nieuw modem geplaatst?Zo ja,welke?


Nee, Box12 krijgt herkansing, extern probleem, dus waarom niet 🕵️.️

Als t probleem niet weg s, komt h.w.s. de grond-ploeg de kabel opgraven.


Reageer