Skip to main content

Vannacht heeft de modem de laatste systeemsoftware ontvangen. De datum / tijd (NTP) staat nu op

ma 13 mei 2024 07:13 GMT +0200 terwijl het toch echt do 13 juni 18:37 is. (Het jaar klopt wel 😉)

Ik heb de modem al een keertje herstart. Wat is hier aan de hand? Gaat er iets mis of kan ik het negeren?

NB De aangesloten apparaten weten wél hoe laat het is.

Heeft u iets aan de DNS instellingen gewijzigd in de box? Ik lees in andere topics iets over "DNS proxy".


Dank voor uw reaktie. Ja, ik gebruik pihole om een hoop reklame af te vangen. Dat werkt prima, maar ik wist niet dat dat invloed heeft op de datum/tijd / NTP.

De raspberry pi waar pihole op draait, heeft de korrekte tijd en datum.

Ik heb de standaard DNS ingesteld (195.121.1.34 en 66), de modem opnieuw gestart. De datum/tijd is nog steeds een maand verkeerd.

Kan ik ergens settings wijzigen zodat de modem ook weet hoe laat het is?

 


Volgens mij staat er ergens een checkbox waar u een vinkje in kunt zetten. Dat hokje moet aangevinkt zijn.

Maar het is gewoon een bug in de KPN Box. Dit moet anders.


Ja, dat vinkje (staat bij Internet verbinding / DNS / DNS Proxy gebruiken) had ik gebruikt, dat zorgt ervoor dat de standaard DNSsen worden ingesteld. Dat hielp dus niet.


Op welke versie zit jij nu, @karel6?

In de vorige versies van de firmware zat een bug rondom die DNS. Dat als je dat aanpaste, en daarna weer terugzet op de standaardwaarde, het dan alsnog niet goed pakt. Er is dan een reset nodig om die instellingen schoon te vegen. In de meest recente versie is dit verholpen. Maar als er toch onder water iets niet helemaal lekker is, dan is het mogelijk dat dit wel meegegaan is met de update naar de 05.08 versie. In dat geval is er eenmalig een reset nodig is. Dit veegt alles schoon, en daarna kun je rustig weer eigen DNS gebruiken, en ook schakelen tussen eigen en onze zonder dat er bugs optreden.


@karel6 Als de tijd niet klopt, kan je beter de NTP servers veranderen, opslaan en opnieuw rebooten.

 


Firmware versie is V12.C.24.05.08. Een volledige reset heb ik er niet voor over.

NTP Server: ik heb 3.nl.pool.ntp.org bovenaan gezet, modem herstart, en dat hielp niet.

De tijd staat weer op 13 mei 7 uur ‘s morgens. (Het zou me niets verbazen als er een programmeur is die weet waarom het die datum is en die tijd 🙄)

 

bedankt voor de reakties!


Reageer