Skip to main content

Experia Box v12 geeft dubbel IP adres uit aan spook Mac adres

---

Ik heb een aantal IP-adressen gereserveerd. Dat is goed gegaan. Na herstarten van de router zijn de juiste adressen gekoppeld aan de juiste apparaten/ MAC adressen.

Als ik het scherm LAN IPv4 weer open en een nieuw adres wil toevoegen krijg ik op een bestaand ip adres een rood veld met IP already in use. Na enig zoeken is het IP adres als apparaat aan zichzelf met dit IP-adres toegekend met een voor mij onbekend MAC adres. Als Flag staat Complete vermeld. En als Interface wl0. Ik kan dit spook Mac adres nergens verwijderen.

Ik heb getracht om met Allow via de WiFi Control List alleen de bekende MAC adressen toegang te verlenen, maar dit spookadres blijft in beeld ook na herstart router.

Weet iemand hoe dit komt en wat je er aan kunt doen?

Gebruik je misschien KPN versterkers? @DonFB 


Hoi @DonFB, kun je JanD zijn vraag beantwoorden? En kun je vertellen welke apparaten er allemaal aangesloten zitten in jouw netwerk. Dat geeft ons wat meer informatie om hier wat over te kunnen zeggen. Het enige wat wij nu kunnen zeggen is dat wl0 verwijst naar een draadloos apparaat. 


Hallo JanD en Bart_Z, ik gebruik geen KPN versterkers. Alleen de v12 router. Voor de mobieltjes gebruik ik wifi. Er 1 mobieltje, die ik op basis van zijn MAC (E2:8A:6A:07:8A:4F) adres een vast  ip-adres (192.168.2.153) heb gegeven. Dat ging goed, maar dit ip-adres is vervolgens ook gekoppeld aan een ander voor mij onbekend MAC (cc:21:19:da:35:33) adres. Dit levert vervolgens de foutmelding op, als ik nog meer vast ip-adressen wil uitgeven.

 


Jouw Samsung telefoon heeft juist MAC cc:21:19:da:35:33 en voor het MAC adres E2:8A:6A:07:8A:4F kan macvendors.com geen leverancier vinden.

Staat/stond op jouw Samsung telefoon wellicht de optie aan om willekeurige MAC adressen te gebruiken?


Dank je wjb. Helder, dan ga ik het aanpassen. Of de optie willekeurige MAC adressen gebruiken aan staat weet ik niet. Ga ik ook checken.


Allen, dank voor het meedenken. Het probleem kwam inderdaad doordat op de telefoon willekeurig MAC adres aan stond. Na uitzetten werkte alles zoals verwacht.