Skip to main content
  • Hi all <
    Net afgestapt van Ziggo. KPN was voordeliger en ik wilde igg een hogere upload ivm mijn NAS.
    Mijn ervaring tot nu toe is matig enthousiast. Beeld van KPN tv hapert en geregeld van de wifi en dat vinden mijn kids tijdens een game niet echt tof. Wifi van box12 staat uit en loopt via de bekabelde Deco m5 units. 

    Mijn setup is nu: NTkast→ UTP →BOX12 poort 1 → Switch → TPlink Deco M5.
    Hierna waaiert het uit door mijn huis via bedraad aangesloten Deco m5 netwerk (heb 5 units).
    In deze setup zitten nog 2x 8-poort switches. 

    In verband met de huidige bekabeling is het niet mogelijk om van de box12 rechtstreeks naar de TV te gaan en via WAN 2 van de Box 12 bijv de overige LAN verbindingen te laten lopen. 

    De eeste switch is managed. De overige 2 niet. Die worden morgen vervangen zodat ze allemaal managed en igmp snooping ondersteunen.

    De TP link staat als accespoint. Bij ziggo kon de router in bridge waardoor de TP link als router fungeerde waar ik erg tevreden mee was. Genoeg mogelijkheden qua settings. 

     Deze setup zou ik graag terug willen. 

    * Kan de KPN box12 er niet tussenuit en de TPlink als router laten fungeren? 
    * Kan in de KPN box 12 de DMZ niet worden ingesteld en DHCP uit? Waarna de TP link alle beveiliging overneemt en DHCP in router mode?
    * Hoe belangrijk is het dat de TV via Wlan poort 1:1 zit zonder tussenkomst van een switch ?
    * andere betere suggesties :-)
     

Helaas heeft de TP-Link geen IGMP Proxy server die zo ingericht kan worden dat deze de TV streams via vlan 4 betrekt.

Een TP-Link kan dus niet als primaire router gebruikt worden als je ook TV van KPN hebt.

Misschien is het onderstaande topic interessant voor je.

 


Check… dan valt die optie af. 
Wat ik verder niet snap is dat mijn WiFi mega instabiel is. Aan de setup is niets veranderd muv dat ziggo kpn is geworden en tp link van router naar acces point is gegaan 

 

heb nu al in m’n netwerk al 3 x netgear (managed) GS308E switches geplaatst ipv unmanaged maar dat zou naar mijn idee niet de fout moeten zitten  

Alle 5 deco M5 zijn via cat6 bekabeling aan elkaar en gecheckt met tool dat alle connectoren juist bedraad/ aangesloten zijn.

 

vandaag toch weer dat “zomaar” mijn hoofd deco die 1:1 aan de kpnbox zit wegvalt en hierdoor alles daarachter dood is. 
 

 

 

 


Heeft u de Deco's al eens gereset naar fabrieksinstellingen? 

De Deco's kunnen gewoon in routermode achter de KPN Box 12. In de KPN Box kunt u dan de Deco in DMZ zetten. WiFi uit. Verder hoeft u niets in te stellen op de KPN Box. De tv ontvangers sluit u rechstreeks op de KPN aan. De rest van de apparaten achter de Deco's.


Thxs Nick! Het “probleem” is dat qua bekabeling het niet mogelijk is om een utp kabel rechtstreeks van Lan1 van de kpn box aan te sluiten om de tv box. 
 

de tv-box (en) boven en beneden kunnen alleen via een switch worden aangesloten welke op 1 van de bestaande TP link decoders zit. 
 

 


Eventjes kabeltje bijleggen dan 😉

Een andere optie is vlans gebruiken. Hoe handig bent u? 

 


  • Hi all <
    Net afgestapt van Ziggo. KPN was voordeliger en ik wilde igg een hogere upload ivm mijn NAS.
    Mijn ervaring tot nu toe is matig enthousiast. Beeld van KPN tv hapert en geregeld van de wifi en dat vinden mijn kids tijdens een game niet echt tof. Wifi van box12 staat uit en loopt via de bekabelde Deco m5 units. 

    Mijn setup is nu: NTkast→ UTP →BOX12 poort 1 → Switch → TPlink Deco M5.
    Hierna waaiert het uit door mijn huis via bedraad aangesloten Deco m5 netwerk (heb 5 units).
    In deze setup zitten nog 2x 8-poort switches. 

    In verband met de huidige bekabeling is het niet mogelijk om van de box12 rechtstreeks naar de TV te gaan en via WAN 2 van de Box 12 bijv de overige LAN verbindingen te laten lopen. 

    De eeste switch is managed. De overige 2 niet. Die worden morgen vervangen zodat ze allemaal managed en igmp snooping ondersteunen.

    De TP link staat als accespoint. Bij ziggo kon de router in bridge waardoor de TP link als router fungeerde waar ik erg tevreden mee was. Genoeg mogelijkheden qua settings. 

     Deze setup zou ik graag terug willen. 

    * Kan de KPN box12 er niet tussenuit en de TPlink als router laten fungeren? 
    * Kan in de KPN box 12 de DMZ niet worden ingesteld en DHCP uit? Waarna de TP link alle beveiliging overneemt en DHCP in router mode?
    * Hoe belangrijk is het dat de TV via Wlan poort 1:1 zit zonder tussenkomst van een switch ?
    * andere betere suggesties :-)
     

Mogelijk zag u eerder over het hoofd dat KPN gebruik maakt van multicast gebaseerd transport voor live tv. Dit betekent dat alle thuisnetwerk apparatuur op een juiste manier moet omgaan met technieken zoals IGMP en het vermijden van onbewerkte multicast streams over wifi apparatuur. De stap naar switch apparatuur die IGMP begrijpt is dus een goede stap.

Ook multicast verkeer dat onbedoeld door wifi accesspoints wordt opgepakt en via wifi wordt getransporteerd middels inefficiente methodes kan een verklaring zijn voor hele slechte wifi ervaring. Het is dus ook zaak dat TP links hiermee om kunnen gaan.

Dit staat nog even los van of een v12 wel of niet bridge mode ondersteunt. Kon deze wel bridge mode zoals bij ziggo ondersteunen dan zal het multicast IGMP verhaal nog steeds op orde moeten zijn.

De v12 met de huidige software heeft weinig instelmogelijkheden. De aankomende opvolg software heeft veel meer instelmogelijkheden maar geen bridge mode.

Het is wel mogelijk met de komende software om voor ip4 de DMZ mogelijkheid te gebruiken voor de eigen router apparatuur. De DHCP functie kan worden uitgeschakeld.

Voor ipv6 kan gebruik gemaakt worden van de delegated prefix functie mits de eigen router dit kan aanvragen als functie. Deze functies bij elkaar zou zeer dicht bij een bridge ervaring moeten zitten.

 


Hi Bruistablet,

 

bedankt voor je suggestie! 
Over je opmerking “… Mogelijk zag u eerder over het hoofd dat KPN gebruik maakt van multicast gebaseerd transport voor live tv..” heb ik  (uiteraard) overheen gelezen. Mocht dit dé reden zijn van de onstabiele situatie vind ik dat KPN dit wel met een dikke disclaimer mag vermelden! 
 

Ik heb zelf niet de kennis wat de betekenis wat IGM0 precies betekend en doet. Ik zag wel dat de Deco via de webinterface de mogelijkheid geeft deze Optie aan te zetten. Of dit dan de oplossing is weet ik niet maar m’n gevoel zegt van niet omdat het anders al werd aangeboden in andere forum vragen :) 
 

 


 


 

Een tv box van KPN die contact zoekt met het netwerk om een live tv kanaal te tonen stuurt in het kort uitgelegd een IGMP Report (soms ook wel genoemd Join) bericht uit die voor het modem duidelijk maakt dat de tv box op een specifiek live tv kanaal nummer wil verbinden.

Daarnaast wordt voor het modem ook duidelijk achter welke interface (lees ethernet of wifi) deze tv box nu precies verbonden is zodat het tv verkeer gericht alleen daar naartoe verstuurd kan worden en niet bij andere apparatuur terechtkomt die er niets mee te maken hebben.

Hierbij is het van belang dat alle tussenliggende apparatuur die iets met het verplaatsen van verkeer doet zoals bv een ethernet switch of een wifi acces punt dus ook IGMP snapt en dit aan heeft staan.

 


Nu lijkt het iig stabiel (so far).
Gekozen van de IGMP aan te zetten op mn TP link deco 5
Daarnaast 3 nieuwe switches gekocht die wel managed waren