Skip to main content


Na 2 1/2 jaar KPN maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een fabrieks reset uitgevoerd. 

Gelijk maar even, en voor de forum leden die net als ik huiverig zijn voor een box12 reset naar de fabrieksinstellingen, dit ging beter dan verwacht.

De reden voor de fabrieks reset is dat na het aanzetten van het "extra wifinetwerk" naast het standaard wifinetwerk én het gast netwerk, vaker overal in huis het standaard wifinetwerk het niet meer deed, een aantal keren per dag.

Ooit ergens op het forum in kleine letterjes gelezen dat het verstandig is om na een Box12 software update een reset naar de fabrieksinstellingen te doen. 

Dit nooit gedaan omdat (voorheen xs4all/fritzbox, wat een verademing) de box12 geen backup/restore van je aangepaste settings heeft. 

Nu dan maar eerst screenprints van alle settings van de Box12  gemaakt, en vervolgens een reset uitgevoerd.

Die duurde 5+ minuten, maar ging, leek het, goed.

Aanloggen met het default wachtwoord viel het volgende op. 

De wifi beveiligingen stonden op WPA2-PERSONAL, en die staan nu na de fabrieksreset op WPA2-WPA3-PERSONAL
Dat had denk ik ook wel bij de softwareupdate gemogen.

De bel historie is leeg, dit is verwacht en is geen probleem.

De twee aanwezige (KPN) port forwardings HDM_CR_00029B* naar 145-7-224-170.dc.kpn.net zijn verdwenen.  Ben ik daardoor functionaliteit kwijt ?
Op het forum gelezen dat deze gebruikt worden door KPN om remote support aan te bieden (troubleshoots/remote reset) voor bijvoorbeeld interactieve tv.
Moet ik die zelf toevoegen ? 

Tot mijn positieve verbazing waren mijn thuisnetwerk dhcp instellingen blijven staan, alleen de leasetijd was naar default 14400

Helaas waren mijn ip adres reserveringen verdwenen. 

Op het overzicht, kader "Televisie" staat interactieve TV is klaar voor gebruik. De TV staat aan, de Aris staat ook aan, ik kan opnames terugkijken, maar in dat kader blijft staan "geen aangesloten TV ontvangers". Heel raar.

Uiteindelijk dus maar een paar kleine dingetjes, en ik hoefde eigenlijk weinig opnieuw aan te passen. 

Dus ik ga nu na een software update een reset uitvoeren.

 

Oh ja, op het overzicht Wifinetwerk / Spectrum, daar staat de beschikbaarheid van het 2.4 GHz op 100 (was direct vóór de reset 64) en dat van 5 GHz op 95 (was 78).

Nog te kort om te constateren of de betrouwbaarheid van het wifi netwerk is toegenomen. 


U hoeft zelf geen portforwardings toe te voegen. Die worden er automatisch wel weer ingezet.


KPN gebruikt bij de nieuwe software geen port forwards meer. Datgene wat er voor de reset nog in stond verdwijnt, komt niet meer terug en is dus ook niet meer nodig.

Dat die tv box weg is uit het overzicht is een tijdelijk verschijnsel. Deze wordt namelijk weergegeven op basis van wat het modem zelf als ip adres heeft uitgedeeld aan de tv box. Tijdens de reset wordt alle informatie weggegooid. De tv box zelf zal pas enige tijd later (afhankelijk dus van de ingestelde dhcp leasetijd) weer opnieuw een ip adres aanvragen. Dit zal het moment zijn dat het modem dit weer in het overzicht laat zien.

Dit geldt trouwens voor wel meer aangesloten apparaten die zullen pas in de overzichten weer correct verschijnen als alle ip adressen weer door een vernieuw cyclus heen zijn.

KPN slaat al vele jaren een aantal gegevens op in hun cloud. Bij een reset wordt er dus wel degelijk een reset uitgevoerd maar kort daarna wordt een aantal cruciale gegevens teruggezet vanuit het netwerk. 

Eigenlijk zou KPN dit gegevens opslag moeten uitbreiden met meer dan alleen de wifi gegevens of een back/restore mogelijkheid moeten aanbieden.

Die reset actie is geen gek plan gezien elders vaker in het forum te lezen valt dat hiermee problemen worden opgelost.

Overigens is er ook een knop wifi reset aanwezig en die stuurt een opdracht naar het KPN netwerk om echt de wifi gegevens te wissen. Alles keert dan terug naar de gegevens op de ticker en dan kan je dus echt aan de bak om dat eerst weer terug te zetten.

Die overgang naar WPA2/WPA3 pas na een reset begrijp ik nog wel dat dit niet zomaar doorgevoerd wordt. Het kan namelijk voorkomen met voornamelijk oudere wifi apparaten dat die dus niet meer willen aanmelden omdat ze expliciet WPA2 alleen aankunnen. 

Ik heb hier thuis ook nog een drietal van die apparaten die alleen maar WPA2 lusten.


Beiden dank voor uw antwoorden.

Conclusie is dat de Box12 software langzamerhand beter wordt, een deel van de settings wordt correct teruggezet. 

Nu nog een echte backup/restore. 

Nog één kleine glitch:
de wifi settings (ssid en wachtwoord) worden netjes teruggezet, behalve die voor  het ssid van het extra wifi netwerk. Daarvan worden vreemd genoeg de wachtwoorden wel goed teruggezet, maar niet beide ssid's. Die worden op hun defaults teruggezet.

Bijvoorbeeld die voor 2,4 GHz, die staat weer op <ssid>_ExtraWiFi2G 

 

 

 


Reageer