Skip to main content

Hier gebruik ik Box 12 op een Wi-Fi 5 (802.11ac) verbinding.

Mijn WiFi 6 AX200 modem ondersteund (802.11ax) maar hier krijg ik altijd veel slechtere resultaten mee.

Daarom zet ik deze op Wi-Fi 5 (802.11ac).

Met kanaal 100, “dus niet Auto”, krijg ik een snelle overdracht, iets van 600mbit/s.

Regelmatig zakt dit ineens factor 3 á 4 terug terug en blijkt Box 12 een ander kanaal, b.v. 36 te hebben gekozen.

Stel ik Box 12 opnieuw in op kanaal 100 dan heb ik direct mijn goede snelheid terug.

Toch schakelt het blijkbaar naar een ander kanaal wat funest is voor snelheid.

Terug naar kanaal 100 is meteen een factor 4 beter.

Kan ik het kanaal met Box 12 écht vastzetten op b.v. 100,  of is hier een andere oplossing voor?

Hallo @Bennes de hogere kanalen zijn zogenaamde DFS-kanalen en die zijn gereserveerd voor lucht-, militaire- en weerradars. Dus als je in een omgeving woont waar dat soort radars in gebruik zijn kun je die omschakeling verwachten.

@RBxx,

Bedankt voor je feedback.

DFS (militair) en ISM, “Industrial, Scientific, Medical) banden mogen in het algemeen wel door de “Short Range Devices” zoals thuis modems, gebruikt worden.

Bij mijn weten zijn er geen DFS of ISM situaties in de buurt. Maar zegt niks natuurlijk.

Verder zie ik anderen die deze kanalen gebruiken en die daar permanent lijken te zijn.

De vraag wordt dan of Box 12 zicht te netjes gedraagt op deze kanelen t.o.v. anderen?

….
De vraag wordt dan of Box 12 zicht te netjes gedraagt op deze kanelen t.o.v. anderen?

Die vraag zie ik vaker. Wellicht gedraagt het KPN modem zich als het braafste kind in de klas…… 😇

Wellicht 🤔

Spit nog wel verder. 

Misschien zit er ergens nog een betere oplossing 

Hi ​@Bennes! Goed dat je je vraag hier stelt.

Mocht je nog geen oplossing gevonden hebben ​dan trek ik ​@Roy74 ook voorzichtig aan de mouw.
Ik weet dat jij een hele tijd bezig bent geweest met het instellen van je wifi kanalen en dat je daarbij uiteindelijk ook tegen de DFS kanalen aanliep. 
Heb jij nog tips?

Dag Sanne,

Bedankt voor jouw reactie,

Nog van alles geprobeerd, terug naar Wi-Fi 6 (802.11ax) en veel andere.

Alles is slechter dan vast op Wi-Fi 5 (802.11ac) kanaal 100+ die helaas regelmatig terug valt naar kanaal

64 of lager. Forceer nu gewoon Wi-Fi 5 (802.11ac) kanaal 100 of hoger als ik snelheid nodig heb.

Wel irritant om iedere keer te doen.

Helaas geen tips dus.

Als je @Roy74 aan z'n mouw kan trekken voor een goede oplossing is dat zeer welkom 😉.

Hallo ​@Sanne van KPN, mijn lange zoektocht begon bij een draadloos aangesloten superwifi die om de twee dagen iedere keer rond hetzelfde tijdstip de verbinding verloor met box10a. Ik heb toen inderdaad een aardige zoektocht gehad om de oorzaak te achterhalen. Daarbij overigens weer nieuwe dingen geleerd over wifi hier op het forum. Oorzaak lag toen uiteindelijk in de combinatie superwifi2 en box10a. Met box12 en 1 superwifi2 heb ik een werkelijk een heel stabiel en snel draadloos netwerk door het hele huis. Ik krijg alleen maar complimenten en mijn apparatuur werkt perfect op het netwerk sinds box12 en superwifi en flink wat finetunen. Dik tevreden met de apparatuur van KPN.

Om te beginnen is het erg verstandig om je kanaal vast te zetten. Mijn ervaring is dat het veel betere resultaten oplevert. Ja, je kunt zeker last hebben van DFS en zo je verbinding verliezen. Ik woon in een gebied waar dat in potentie goed mogelijk is. Zeker dan loont het om zelf te analyseren wat de beste keus is.

KPN apparatuur schijn inderdaad wat conservatief om te gaan met het zendvermogen. Daar zijn ook wettelijke regels voor overigens. De Belgische regelgeving komt volgens mij aardig overeen met de Nederlandse en ik vond toen dit tabelletje wel handig:

https://www.wirelessinfo.be/wifi-frequentie-tabel/

Kanaal 36-64 gebruiken frequenties die geen DFS interferentie hebben. Ze hebben daardoor ook een lager zendvermogen. Kanaal 100-140:heeft een hoger vermogen maar wel kans op radarinterferentie. De hogere kanalen zijn de short range frequenties en die zijn onbruikbaar. Bij mij viel superwifi meteen om, wat ook logisch is. Vermogen is te laag om draadloos met box12 te communiceren.

Dat het wat drukker is op de onderste kanalen is bij wifi6 een minder groot probleem. Juist wifi6 kan daar veel beter mee omgaan. Daar zijn interessante artikelen over te vinden die dat ondersteunen met de theorie achter deze techniek.

Mijn ervaring is dat de onderste kanalen de beste resultaten geven. Ik zou ook eens proberen om de bandbreedte terug te schroeven. Meer is niet altijd beter. Dat heeft twee redenen:

1. Je moet het zendvermogen verdelen over een grotere band wat minder goed kan uitpakken.
  2. Je kans op interferentie neemt toe, tenslotte is je band breder (meer frequenties)

Inderdaad is dit een keus tussen stabiliteit versus snelheid. Ik prefereer stabiliteit maar haal alsnog prachtige draadloze snelheden. Wifi blijft wel afhankelijk van lokatie en de omstandigheden kunnen wijzigen. Er is dus niet perse een juiste antwoord voor alle situaties. Experimenten loont zeker is mijn ervaring.

Dag Sanne,

Bedankt voor jouw reactie,

Nog van alles geprobeerd, terug naar Wi-Fi 6 (802.11ax) en veel andere.

Alles is slechter dan vast op Wi-Fi 5 (802.11ac) kanaal 100+ die helaas regelmatig terug valt naar kanaal

64 of lager. Forceer nu gewoon Wi-Fi 5 (802.11ac) kanaal 100 of hoger als ik snelheid nodig heb.

Wel irritant om iedere keer te doen.

Helaas geen tips dus.

Als je @Roy74 aan z'n mouw kan trekken voor een goede oplossing is dat zeer welkom 😉.

Welke software versie heb je? Als dat de nieuwe KPN software is kan het best een bug zijn. Ik heb de oude software nog draaien en daar is best wat op aan te merken maar stabiel is het wel. Maanden draait dat hier op een vast kanaal. Ik koos voor kanaal 36 na wat inleeswerk dat juist wifi6 zorgt dat je minder last hebt van drukte in de omgeving op bepaalde frequenties. Bandbreedte wat terug. Maar wifi blijft maatwerk…

Een superwifi kan ook wonderen doen om overal een stabiel signaal te hebben. Ik heb boven een draadloos verbonden superwifi met box12 die mijn tv+ weer draadloos voorziet van strak netwerk. Zelfs mijn MusicCast systeem is sindsdien heerlijk stabiel door het hele huis en valt niet meer om. Maar het blijft tweaken per situatie.

@Sanne en @Roy74

Vooropgesteld: mijn WiFi is niet instabiel, ik wil een alleen een stabiele hogere snelheid.

Omdat ik veel download maar ook upload naar mijn NAS is hoge snelheid erg lekker.

Met mijn vaste 1GBit/s van KPN naar box 12, en twee (TV) streamers en NAS hard-wired op router, zit m'n PC om praktische redenen via WiFi. Streamen en uploaden gebeurd vanuit deze PC.

De drukte op lagere 5G kanalen ( < 64) geeft een 3x lagere snelheid dan op 5G kanaal 100 of + alleen.

Wifi 6 die zowel 2.4G en 5G banden gebruikt is met al mijn pogingen zeker 2 á 3x slechter in snelheid dan Wi-Fi 5 (802.11ac) op kanaal 100+

Ga nog wat proberen met deze info (wel redelijk oud):

Mag je in Nederland wifi kanalen 138, 142 en 144 gebruiken? - Netwerken - GoT

Wordt (hopelijk) vervolgd...

Interessante link als ik het snel lees.

Aangezien je een snel internet abo hebt zal de beperkende factor al snel wifi zijn. Ik heb daar met mijn abo geen last van want het abo is de beperkende factor.

Ik denk dat onder ideale omstandigheden je hoge en stabiele resultaten kunt halen. Maar helaas is in ons drukbevolkt landje er nauwelijks een ideale omstandigheid. Ik heb ook een tijd moeten passen en meten om het voor mij stabiel en optimaal te laten werken. En dat kan weer veranderen als de omstandigheden wijzigen.

In ieder geval goed dat je hier mee aan de slag gaat want het is te kort door de bocht om met de vinger naar apparatuur te wijzen. Het is lekker tweaken voor het optimale resultaat ter plekke.

Ik had boven geen ideale omstandigheden en kwam nooit verder dan 50mbps. Mijn superwifi bracht daar verandering in.

Overigens apart dat wifi5 betere resultaten geeft. De theorie zegt dat wifi6 beter is in de omgang met drukte op de 5Ghz band. Praat ons bij over resultaten van je probeersels. Ik kan er weer van leren met zoals de anderen hier op het forum.

Hi Roy74,

Ben altijd al een voorstander van koper, vaste verbindingen, geweest. Werkt altijd probleemloos strak.

Kon op alle overige apparaten, helaas geen esthetische  oplossing voor waar m'n PC nu staat.

Viel me dus ook zeker niet tegen dat WiFi toch minimaal 200Mit/s opleverde op de lagere 5G kanalen. 

Die 600 - 650 Mbit/s red ik bijna 100% van de tijd. Moet dan wel nu steeds vaker het modem in om het kanaal weer op 100+ te zetten.

Ik rommel door. Experimenteren met evt. lager zendvermogen, terug naar WiFi 6 e.d.

Misschien ook met bandbreedte op de kanalen. kijken hoe Box 12 hiermee omgaat.

Wordt vervolgd ;-)

Wat fijn die uitgebreide antwoorden ​@Roy74! 💚 Ik dacht aan wifi kanalen, Roy kan hier met meer detail wat over vertellen, en jawel! Topper! 😁

Ik ben benieuwd naar de resultaten van het experimenteren ​@Bennes en wacht je bevindingen af!

Hi Roy74,

Ben altijd al een voorstander van koper, vaste verbindingen, geweest. Werkt altijd probleemloos strak.

Kon op alle overige apparaten, helaas geen esthetische  oplossing voor waar m'n PC nu staat.

Viel me dus ook zeker niet tegen dat WiFi toch minimaal 200Mit/s opleverde op de lagere 5G kanalen. 

Die 600 - 650 Mbit/s red ik bijna 100% van de tijd. Moet dan wel nu steeds vaker het modem in om het kanaal weer op 100+ te zetten.

Ik rommel door. Experimenteren met evt. lager zendvermogen, terug naar WiFi 6 e.d.

Misschien ook met bandbreedte op de kanalen. kijken hoe Box 12 hiermee omgaat.

Wordt vervolgd ;-)

Vast is altijd beter maar soms gewoon niet haalbaar. Er lag coax door het hele huis en die heb ik ritueel weggehaald toen ik glasvezel kreeg. In den beginne had ik de oude tv ontvanger van KPN en toen heb ik een tijd met een DVS de ontvanger voorzien een netwerk. Dat werkte soms wel en soms niet. De introductie van tv+ was voor mij ideaal en heb nu boven draadloos tv. Ik moet er niet aan denken om een cat6 kabel te leggen op die plek dus ik herken het wel dat een bedrade oplossing soms echt lastig is.

Een superwifi en veel finetunen leverde voor mij de perfecte oplossing. Draadloos is gewoon afhankelijk van lokale omstandigheden dus er is geen waarheid en alleen algemene aanwijzingen aan welke knoppen je kunt draaien. Ik denk dat veel mensen teveel vertrouwen op de auto stand en standaard een veel te grote bandbreedte kiezen voor de snelheid van het abonnement. Dat bedoelde ik met de afweging maken tussen stabiliteit en snelheid. Voor mijn toepassingen is dit de perfecte situatie. Mijn nieuwe thermostaat stond bekend als een nachtmerrie om te koppelen aan het netwerk maar de cv installateur keek met verbazing naar de snelheid waarmee ik de handel aan de praat had :-)

Ik denk dat jij meer de grenzen van de techniek aan het opzoeken bent en dan loop je tegen vervelende zaken aan zoals je hebt aangegeven. Tweaken is dan de  route en dat kost soms energie en frustratie. Hopelijk vind je de configuratie die stabiel en snel combineert. Laat het weten zodat anderen wat kunnen leren van je puzzel.

Ondersteund het WiFi van de pc wel WiFi 6?

Ondersteund het WiFi van de pc wel WiFi 6?

Dat is geen onaardige suggestie. Ik vermoed van wel. Nieuwe firmware en drivers kunnen ook meegenomen worden om te bekijken.

@Marlon92

Jazeker! 

Zoals in eerste mail vermeld: WiFi 6 AX200 modem, met laatste firmware-drivers van Intel.

(Vorige versies deden het ook prima)

Zoek idd de grenzen op, maar alleen als het stabiel blijft ;-)

Ik las nog deze bijdrage:

Het zal me niet verbazen als dit toch een bug in Box12 betreft. Vandaar mijn vraag welke firmware je hebt.

KPN is bezig met het uitrollen van KPN software op Box12. Ik heb nog de oude firmware. Nu haal ik technisch het maximale eruit omdat mijn abo de beperkende factor is en ik intern geen gekke dingen doe op mijn netwerk. Stabiliteit heeft prioriteit hier en daarmee heb ik geen last van dit soort zaken.

Het is wachten op de massale uitrol van de KPN software. Ik denk dat de focus hierop ligt momenteel.

….

Die vraag zie ik vaker. Wellicht gedraagt het KPN modem zich als het braafste kind in de klas…… 😇

Dat is zeer zeker het geval maar ook mijn TP-Link EAP610's vallen geregeld terug van kanaal 100 (DFS) naar bijvoorbeeld kanaal 36.

De Experia/KPN boxen geven ook snel het geselecteerde kanaal op als er een ander wifi toegangspunt op hetzelfde kanaal actief is.

Edit: Overigens laat ik mijn EAP610's die teruggevallen zijn naar bijvoorbeeld kanaal 36 maar gewoon doordraaien want ook daar haal ik snelheden van 600Mbps mee via wifi5.

Overigens laat ik mijn EAP610's die teruggevallen zijn naar bijvoorbeeld kanaal 36 maar gewoon doordraaien want ook daar haal ik snelheden van 600Mbps mee via wifi5.

Waarschijnlijk ondersteunt jouw AP ZeroWait DFS, de AP wissel zonder onderbreking naar andere kanalen. Apparaten zonder ZeroWait DFS moeten verplicht 1 min wachten bij kanalen 52-112 en 132-140, bij kanalen 116-128 moeten ze 10 min wachten tot ze weer uitzenden mogen bij het detecteren van een DFS signaal. Daarom is sowieso een automatisch kiezen beter dan een fixed kanaal, bij fixed wordt wifi voor tenminste 1min onderbroken, bij automatisch (ook zonder ZeroWait) is de onderbreking paar ms.

Overigens laat ik mijn EAP610's die teruggevallen zijn naar bijvoorbeeld kanaal 36 maar gewoon doordraaien want ook daar haal ik snelheden van 600Mbps mee via wifi5.

Waarschijnlijk ondersteunt jouw AP ZeroWait DFS, ...

Alleen de EAP670 ondersteunt ZeroWait DFS, mijn EAP610's niet.

Overigens betekent die verplichte wachttijd niet dat er dan geen 5GHz wifi is immers tijdens dat "wachten" wordt een niet DFS kanaal gebruikt. De werkelijke overgang naar een ander kanaal is op de master van een mesh netwerk, een kwestie van een fractie van een seconde. Op draadloze mesh nodes kan dat iets langer duren.

Mijn EAP610's staan overigens hard ingesteld op kanaal 100 (DFS) maar schakelen uiteraard wel naar een niet DFS kanaal als er een radarsignaal gedetecteerd wordt.

@Roy74 : De AX200 drivers die ik nu gebruik zijn: WiFi-23.90.0-Driver64-Win10-Win11

@wjb : “Edit: Overigens laat ik mijn EAP610's die teruggevallen zijn naar bijvoorbeeld kanaal 36 maar gewoon doordraaien want ook daar haal ik snelheden van 600Mbps mee via wifi5.”

Dat zou lekker zijn. Dan zou ik ook verder geen moeite doen.

Zie plaatje 5G-spectrum in een vorige mail van mij.
Hier is het blijkbaar erg druk in de 5G bij de lagere kanalen. 
Waarschijnlijk val ik daardoor erg in snelheid terug. Heb meerdere kanalen in de  36 - 64 band geprobeerd. Maar helaas..

Box 12 schakelt blijkbaar niet terug naar een 100+ kanalen indien dit weer mogelijk zou zijn.
Zou je wel verwachten als je i.p.v. “auto” handmatig een hogere band had gekozen.
Als ik Box 12 zelf weer terugzet naar een 100+ kanaal, dan blijft dat kanaal zeker actief zolang ik zelf
actief ben op de PC.  Als ik niet actief ben valt de PC in "sleep-mode”.
Ondanks dat kan het soms dagen/week duren voordat Box 12 onverwachts de PC weer terug zet naar een lager 5G (<64) kanaal.

​​@wjb : “Edit: Overigens laat ik mijn EAP610's die teruggevallen zijn naar bijvoorbeeld kanaal 36 maar gewoon doordraaien want ook daar haal ik snelheden van 600Mbps mee via wifi5.”

Waarschijnlijk val ik daardoor erg in snelheid terug. Heb meerdere kanalen in de  36 - 64 band geprobeerd. Maar helaas..

Ook hier zijn die kanalen het drukst maar dat is ook wel logisch als er af en toe een radarsignaal gedetecteerd wordt immers dan vallen al die wifi toegangspunten uiteraard terug naar non-DFS kanalen.

Overigens maak ik me niet echt druk om die andere wifi toegangspunten, het signaal daarvan is heel zwak

Box 12 schakelt blijkbaar niet terug naar een 100+ kanalen indien dit weer mogelijk zou zijn.

Helaas zijn er maar heel weinig wifi toegangspunten die dat wel doen.

Waarschijnlijk ondersteunt jouw AP ZeroWait DFS, de AP wissel zonder onderbreking naar andere kanalen. Apparaten zonder ZeroWait DFS moeten verplicht 1 min wachten bij kanalen 52-112 en 132-140, bij kanalen 116-128 moeten ze 10 min wachten tot ze weer uitzenden mogen bij het detecteren van een DFS signaal. Daarom is sowieso een automatisch kiezen beter dan een fixed kanaal, bij fixed wordt wifi voor tenminste 1min onderbroken, bij automatisch (ook zonder ZeroWait) is de onderbreking paar ms.

Leerzaam. Mijn ervaring is dat een fixed kanaal hier het beste resultaat geeft. Ik heb sinds ik fixed heb ingesteld echt een stabiele situatie in tegenstelling tot de auto keus. Op de een of andere manier zijn vooral mijn camera’s dan van slag van tijd tot tijd. Maar je geeft wel een mooi argument om toch voor auto te kiezen, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Vooralsnog heb ik nog geen langdurige uitval gehad terwijl radar hier echt wel aanwezig is.

@Roy74 : De AX200 drivers die ik nu gebruik zijn: WiFi-23.90.0-Driver64-Win10-Win11

@wjb : “Edit: Overigens laat ik mijn EAP610's die teruggevallen zijn naar bijvoorbeeld kanaal 36 maar gewoon doordraaien want ook daar haal ik snelheden van 600Mbps mee via wifi5.”

Zou je wel verwachten als je i.p.v. “auto” handmatig een hogere band had gekozen.
Als ik Box 12 zelf weer terugzet naar een 100+ kanaal, dan blijft dat kanaal zeker actief zolang ik zelf
actief ben op de PC.  Als ik niet actief ben valt de PC in "sleep-mode”.
Ondanks dat kan het soms dagen/week duren voordat Box 12 onverwachts de PC weer terug zet naar een lager 5G (<64) kanaal.

Ik doelde op de software van Box12 ​@Bennes. Ik heb nog de oude software. Ik heb nog geen ervaring met de nieuwe software. Geen idee of dat ook nog van invloed gaat zijn.

@Roy74  Box 12 draait hier V12.C.24.05.08. Vrijwel direct na de introductie maanden terug.

Overigens is dat terugvallen bij mij van kanaal 100+  naar < 64 pas van de laatste maand.

Reageer