Skip to main content
Vraag

Box 12 i.c.m. eigen router: na update alles in de war, kan dit worden hersteld?

• December 22, 2025
  • 17 reacties
  • 253 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

In najaar 2024 besloten over te stappen op “KPN glasvezel”. In januari 2025 de boel zelf aangesloten:

box 12 via ethernetkabel verbonden met eigen router, die mijn eigen gebouwde netwerk verzorgde. Alles werkte prima. Ook de TV, Die dus bekabeld via de router en het KPN kastje feilloos werkte.

Toen is er begin augustus dus een update (versie …..25.06.06) geweest, waarvan ik nooit enig bericht heb gekregen , op geen enkele wijze. Paniek alom hier, want ik wist van niks. Ik kon ineens niet meer printen, de router was niet meer te benaderen. Ook bluetooth ligt er uit (??). Ik had al wel ontdekt dat mijn eigen netwerk-kabel als wifi aansluiting weggezet was en ik plotsklaps met KPN-netwerk internet moest benaderen (regelt mijn ISP dat maar even voor mij?). Wekenlang zoeken en vragen, ook bij de helpdesk maar daarvan heb ik na 2x mailen nooit enige reactie ontvangen.

Kortom, alles verre van ideaal hier en ik had het zo prima voor mekaar.
Reden dat ik hier vraag of er manieren bestaan dat ik weer naar de vorige situatie terug kan

Admin: titel aangepast ter verduidelijking

17 reacties

• December 22, 2025

Nee. Je kunt niet terug naar oude firmware. 

Heb je de KPN Box al een gereset?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 22, 2025

Dat is ook niet de bedoeling, Marlon, ik wil alleen terug naar de oude hardware- en netwerk-toestand.
Die reset kan ik nog proberen. Even info vinden daarover.

Maar bedankt.

• December 22, 2025

Dat is ook niet de bedoeling, Marlon, ik wil alleen terug naar de oude hardware- en netwerk-toestand.

De hardware is niet veranderd lijkt me. 

Ik snap er eigenlijk helemaal niets van. Ik neem toch aan dat jij die printer achter je eigen router hebt? Net als al je andere apparatuur? Dan kan een firmware update geen enkele invloed hebben.

Welke router gebruik je? Merk en type? Is het echt een router en geen switch? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 22, 2025

Jawel, de printer zit achter de router.
De router wordt écht gebruikt als router en dat is een TP-link  Ax93.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 22, 2025

Foutje: moet zijn AX73

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 25, 2025

Hoi ​@Opa S., welkom op het forum! 

Je zou bericht moeten hebben gekregen op het moment dat je voor het eerst overging naar de nieuwe KPN Software op de modems. Maar dat kan al enige tijd geleden zijn geweest. Daarna krijg je van aanvullende updates niet verder bericht.

Kun je iets meer vertellen over hoe jij de apparaten aan elkaar hebt zitten? Waar gebruik je de router precies voor, en hoe heb je de instellingen daarvan staan?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 25, 2025

Erik,

Zoals ik al meedeelde in mijn eerste bericht hier: ik heb op geen enkele manier een aankondiging van de update gekregen.
Ik gebruik de router om mijn eigen thuisnetwerk in stand te houden, die mogelijkheid ben ik nu  dus gedeeltelijk kwijt. De communicatie met de printer, met de computer van mijn vrouw, de soundbar, twee  tablet computers. En randapparatuur van mijn vrouw’s computer (Mac, Iphone e.d.). Het vreemde is dat de randapparatuur wél via de WiFi van de router is blijven lopen, ook mijn smartphone trouwens.
Ook met dat eigen netwerk maakte ik verbinding met het internet. Maar ja, na dat dictaat van de KPN moet dat dus nu via hun netwerk,  waarvan mij de naam volledig onbekend blijft want KPN en netwerknamen is een schijnbaar onmogelijke combinatie.

Instellingen van de router heb ik niet direct paraat en ik kan die dus ook niet snel even nazien omdat ik de router niet meer kan benaderen. Maar welke instellingen bedoel je precies?

• December 26, 2025

Ik gebruik de router om mijn eigen thuisnetwerk in stand te houden, die mogelijkheid ben ik nu  dus gedeeltelijk kwijt.

Waarom? Wat er met de Experiabox gebeurt zou geen enkele invloed moeten hebben op jouw eigen router en de apparatuur daar achter. Staat dat ding misschien in accespointmodus? Wat voor ip adressen krijgen de apparaten achter de router? Beginnen die met iets anders dan "192.168.2."?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 29, 2025

Marlon92,

Fijn dat je even naar mijn ding vraagt. Die staat dus glanzend hier, de antennes fier rechtop staand.
Een meer denigrerende vraag heb ik nog nooit gehad.

En nu moet ik ip adressen gaan nalopen? Dat lijkt me totaal nutteloos en brengt me echt niet dichter bij de oplossing.
We laten het hierbij.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • December 31, 2025

Dat is zeker wel een goede vraag, ​@Opa S.

De nieuwe software op de Box 12 is anders dan wat er eerst op stond. Betekent dat sommige instellingen in de Box 12 terug zijn gegaan naar fabriekswaardes. En andere instellingen anders zijn geworden. Om je dan te kunnen helpen om de boel weer ingesteld te krijgen zoals het was, moeten we weten hoe je het eerste had.

Daarvoor is belangrijk te weten welke eigen router je in gebruik hebt, dus het merk en type. En ook hoe deze verbonden is met je Box 12, en hoe de instellingen in die router staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 4, 2026

Erik,

Even een paar dagen elders geweest, vandaar mijn late antwoord.
Ik blijf mij er enorm over over verbazen dat KPN naast een update van Box 12 ook maar direct mijn (eigen) verbinding ACHTER die Box 12 even verandert.

Zoals al eerder aangegeven: Ik had een ethernet-kabel op poort 1 van de Box aangesloten, rechtstreeks naar de router. Die verbinding is dus weggezet als wifi-aansluiting en direct door KPN gebruikt met hun eigen instellingen. Weg mijn instellingen.
En die vorige instellingen kan ik niet meer opzoeken voor je omdat ik geen contact meer kan krijgen met de router want die zit dus nu op een wifi aansluiting, zeggen ze.
Ook de Bluetooth is uitgeschakeld, vond ik in ipconfig (per 1-8-2025 gewijzigd).

Kortom, de vorige instellingen zijn nu niet meer na zoeken.
En ik sta op het standpunt dat degene die ongevraagd mijn instellingen achter de Box 12 wijzigt ook de mogelijkheid heeft alles terug te draaien.

Mijn router is trouwens een IP-link Archer AX73.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 8, 2026

Mijn router is trouwens een IP-link Archer AX73.

Dank je! 

Onze Bxox kan geen instellen aanpassen in jouw modem. Die apparaten kunnen niet op die manier met elkaar praten. Wat wel kan is dat er, juist door miscommunicatie tussen de beide apparaten, dingen in de war raken. En dat is hier denk ik ook gebeurd. 

Ik denk dat als jij de volgende stappen uitvoert, dat je dan weer een situatie hebt die gelijk is aan wat je voorheen had. Of in ieder geval grotendeels. Wat deze stappen doen is zorgen dat de wifi op de Box 12 uitstaat, en dat de wifi weer alleen vanuit je TP-Link komt. 

TP-Link resetten

Ik begin met het resetten van de TP-Link zodat deze even helemaal schoon kan beginnen. Zorg dat de TP-Link is ingeplugd in een van de gele poorten van de Box 12. En zorg dat deze kabel ook in een van de gele poorten op je TP-Link zit, niet de blauwe.

Je reset de TP-Link als volgt:

• Op de achterkant van je TP-Link zit een klein resetgaatje met een knopje onderin.
  • Neem een paperclip of sateprikker en duw in dit gaatje tot je het knopje indrukt.
  • Houd het ingedrukt tot het powerlampje knippert.
  • Laat dan los en wacht tot de TP-Link weer helemaal is opgestart.

Op dit moment zal de TP-Link al een wifisignaal uitzenden. Deze gebruikt dan daarvoor de standaardwaardes zoals ze op de sticker onderop staan. Je kunt deze gebruiken, maar vaak is een eigen gekozen netwerknaam en wachtwoord wel zo makkelijk. En daarvoor zijn de stappen onder het plaatje.

Inloggen op de TP-Link om te zorgen dat deze als access point werkt en eventueel de wifi instellen naar wens

We gaan inloggen op de webinterface van de TP-Link om hem in te stellen als wifipunt. En zodat je de wifi weer kunt instellen naar eigen keuze als je dat wilt.

Om in te loggen ga in je browser naar tplinkwifi.net. Dit is het lokale adres voor de webinterface. Je moet dan gelijk een wachtwoord instellen. Onthoud deze, of noteer hem ergens. Als je dan eens weer wilt inloggen heb je het bij de hand.

Ik geef je deze stappen vanuit een Engelstalige handleiding. Dus het kan zijn dat de vertalingen niet helemaal kloppen als jij wel een Nederlandstalige webinterface hebt.

• Ga naar Advanced > System > Operation Mode (Geavanceerd > Systeem > Operatie modus)
  • Kies Access Point en klik op opslaan
  • De TP-Link zal zich dan een keer herstarten

Staat hij al op Access Point, dan is dit in orde en hoef je op dit scherm niets te doen.

Als je dan de wifinaam wilt aanpassen, log opnieuw in op de webinterface en ga naar Advanced > Wireless > Wireless settings (Geavanceerd > Wifi > Wifi instellingen)

Je zou dan ongeveer dit moeten zien:

Je kunt de vinkjes laten staan zoals ze zijn. Achter Network Name (SSID) kun je je eigen netwerknaam invullen. Achter Password vul je dan een eigen gekozen wifiwachtwoord in. Ik weet niet wat de beschikbare beveiligingsopties zijn achter Security, maar als je daar een optie hebt voor WPA2-3, dan zou ik die kiezen. Anders mag je die ook laten staan op de standaardinstelling.

Als er onderaan de pagina een opslaanknop zit, klik er dan op, dan worden de instellingen opgeslagen. Je kunt dan met je eindapparaten verbinden met dit netwerk door deze naam te kiezen in de wifi netwerk keuzelijst, en het wachtwoord in te vullen dat je net zelf gekozen hebt.

Inloggen op de Box 12 en de wifi uitzetten of de wifi aanpassen

Dit is optioneel. Je kunt de wifi van de Box 12 uitzetten zodat je alleen wifi hebt via de de TP-Link. Of je kunt het aan laten staan, dan heb je twee wifinetwerken in huis. In dat geval kun je ook de naam van de KPN wifi aanpassen naar iets dat je makkelijker vindt. 

Alle informatie over hoe je dat doet vind je in dit artikel:

Ook de Bluetooth is uitgeschakeld, vond ik in ipconfig (per 1-8-2025 gewijzigd).

Dit is niet iets dat van ons uit komt. De Box 12 heeft geen bluetooth en kan daar ook geen invloed op uitoefenen. Jouw TP-Link heeft ook geen bluetooth.

Dit is iets dat op je eindapparaat zit, een computer verwacht ik gezien je het hebt over ipconfig. Daarvoor kun je eens googlen op de merknaam en type van je computer en iets als ‘bluetooth aanzetten’. Dan krijg je wel de stappen hoe je bluetooth weer aan kunt zetten.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Als box 12 niks meer doet zou je ook je tp link direct op de glasvezel kunnen zetten. Dan is je tp link je hoofdrouter. Maar het lijkt er sterk op dat er 2 netwerken binnen de woning worden gebruikt.

Wordt kpn wifi gebruikt en zitten er utp kabel aangesloten op de box12 behalve de kabel naar de tplink deze zit aangesloten op de Wan neem ik aan

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 12, 2026

Erik,

Ik wil op jouw laatste reactie reageren, maar ik weet niet precies hoe.
Gaat dit goed zo?

Dan volgt mijn verhaal later.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 13, 2026

Ik wil op jouw laatste reactie reageren, maar ik weet niet precies hoe.
Gaat dit goed zo

Gaat prima, ​@Opa S.! Ik zie je verhaal graag tegemoet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Erik,

Bedankt voor je uitgebreide en heel duidelijke uitleg in je vorige mail.

Ik ben afgelopen zondag begonnen met het resetten van de router. Op de  een of andere manier is daar iets knap verkeerd gegaan want we hadden geen TV en internet meer. Maandagochtend werkte alles ineens weer, zonder dat ik ook maar iets had veranderd, maar wel weer via “netwerk en internetverbinding” geen SSID. Dus dat moet KPN weer zijn. Raadsels, raadsels. Om kort te gaan: ik probeer het nog een keer,  weet nog niet wanneer want mijn lijf en geest werken niet meer mee      tegenwoordig (ben MS-patiënt).

Hoe dan ook: ik blijf je op de hoogte houden, kan alleen geen tijdspad bepalen op dit moment. Maar we zullen winnen, zonder meer!

Nogmaals: hartstikke bedankt voor de tot nu toe genomen moeite.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 18, 2026

Geen probleem, ​@Opa S.. Neem de tijd, je eigen gezondheid is uiteindelijk het belangrijkst. 

Als je hier weer mee verder gaat, dan zou je de eerste stap van het resetten van de TP-Link niet opnieuw hoeven te doen. Dat heb je nu al gedaan. Dan kun je op dat moment verder gaan met de rest van de stappen.